Han vägar äta

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare annapanna123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 799
A

annapanna123

Min häst har enligt rek från en hästmassör börjat äta en örblandning. Dock vägrar han äta den fast han inte är kräsmagad alls i vanliga fall. Har provat att blanda i örterna i betfor, rivna morötter, och vetekli men får inte i honom ändå. Nu har han slutat äta maten i krubban fast det inte är några örtern i maten alls. Kommer han att ge upp och börja äta eller forsätta vägra i alla evighet? Några erfarenheter? Tips? Det har gått tre dagar nu utan att han ätit nåt kraftfoder.

Han ska äta örterna för att öka cirkulationen i benen och påskynda läkning. Även hämma inflammation då han behandlas för hovledsinflammation.

Sv: Han vägar äta

Jag hade med en gång slutat med örterna när så tydligt visar att den inte vill ha dem. Om hästen dessutom behandlas för hovledinflammation så hade jag ännu mindre försökt få den dessa örter. De kan ha inverkan på annan medicinering.
Har varit med om en häst som började matvägra just för något som blandades i fodret. Slutade med att han höll på svälta sig till döds. Han tvär vägrade att äta något annat än gräs och detta hände i november. Finns ju inte så mycket gräs att äta då.

Om hästen dessutom behandlas för hovledinflammation så hade jag ännu mindre försökt få den dessa örter. De kan ha inverkan på annan medicinering.
.

Detta är en väldigt viktig aspekt. Väldigt många naturmedel påverkar upptaget av olika mediciner. Antingen kan effekten försvagas eller bli farligt stark. Tyvärr är inte örtförsäljare medvetna om detta.
HH

Jag slutar genast och hoppas han börjar äta snart. Svälta ihjäl gör han ju dock inte, han äter ju höet som vanligt. Som "sjukskriven" behöver han nog inte kraftfodret.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Tuvisen
·
C
Foder & Strö Jag har en 31 år gammal ponny som jag skulle behöva ha ett riktigt bra foder till, för att förra vintern började man se att han inte tog... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka