Han trivs inte med bettet...

A

Aghak

Hej alla glada!! Förlåt om det här blir lite långt...

Nu är det så att jag har lite funderingar över det här med bett. Det var nämligen så att jag idag var ute på stallet där jag har mina två medryttarhästar, två gamla islandshästar. Det blev rätt mycket ridning och jag dressyrtränade på volten först med en annan häst och sedan med mina bebisar. Allt gick som vanligt med de två första, men så skulle jag rida den sista och han kändes inte alls som vanligt. Gick och spände sig, slängde upp huvudet och gick verkligen som en stjärnkikare. Och då menar jag inte bara som när man inte lyckas få hästen att gå i form, utan med nosen rätt upp i vädret och jättespända steg. Jag tyckte att det kändes som att han markerade irritation med bettet, och den slutsatsen drog också hans ägare då hon tittat lite när jag red, han var inte halt eller något och gick likadant utan nosgrimma. Vi gick igenom tränset då jag märkt innan att bettet på den första hästens träns satt felvänt (det var förmodligen någon som smörjt lädret eller nåt och satt ihop det fel). Men på den här hästen satt allt rätt. Vi bytte till hackamore, som han gått på litegrann tidigare, och då slutade problemen. Så det måste ju ha med bettet att göra. För närvarande går han på ett tredelat gummibett och har trivts med det så länge jag kan minnas. Tandläkaren var i stallet för bara några veckor sedan och da hade han inga problem med tänderna.

Så nu till mina frågor:
Vad kan det handla om när en häst helt plötsligt, från en dag till en annan, bara börja markera irritation på bettet?
Bör vi prova med något annat bett eller köra helt på hackamore?
Och slutligen, hur rider man egentligen bettlöst? Jag har bara ridit på det en gång tidigare, under en lugn skogstur, sån jag har ingen koll alls på det här. Hur ska jag göra för att få honom att gå i form utan bett? Det bör tilläggas att det handlar om en ganska gammal, rätt otränad häst. Är det ens någon idé att bry sig om det??

Grymt tacksam för svar, förlåt att det blev så långt!!

Sv: Han trivs inte med bettet...

Lite spekulationer från min sida:
Det kan inte vara så att han fått ett sår i munnen, tex bitit sig, lyckats sticka sig på en gren etc? Det skulle förklara den plötsliga irritationen mot bettet. I er sits hade jag valt att rida på hakamore i kanske 1-2 veckor så att ev sår får chans att läka. Sedan provat bett igen, och är han likadan då så behöver man nog gå vidare med att kolla munnen igen.

Hoppas att det löser sig :)

En häst som plötsligt inte gillar sitt bett och har gjort det förut hade jag bett veterinären titta på. Det kan vara en fraktur eller vad som helst som är fel i munnen på honom.

Tål att tänkas på. Kanske ska prova med bettet nån gång till, för säkerhets skull. Funkar det inte då blir det att rida på hackamore och ta dit veterinären (som för övrigt också är tandläkare)... låter det som en bra plan?

Jag tycker inte att hästen ska ridas alls innan veterinär har tittat på den. Tänk om den har en fraktur i käken eller att en tand är trasig. Det gör ju ont och hästen ska givetvis ha vård omgående. Att den inte reagerar på hackamore gör inte att det är okej att rida med det när den så totalt har ändrat beteende av bett i munnen som den tidigare har trivts med.

Det är ju i o för sig sant, men hackamore påverkar ju inte munnen i lika hög grad, om jag har förstått det rätt?

Kontrollera även bettet så att det inte har uppstått några repor eller dyl som kan irritera!

Bettet såg ut precis som vanligt..jag tror snarare isf att han har ont i munnen...ni tycker inte att man ska prova med ett annat bett då? Det kan ju i alla fall utesluta att det är just det bettet det är fel på..?

Först veterinär sen kan ni pröva andra bett om inget fel hittas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar