han tar bara korsgalopp i höger varv

CallMeAce

Trådstartare
Har ett varmblod, dvs en före detta travhäst som går i bra galopp i vänster o fattar den utan problem. Men när man kommer till det högra varvet måste man först o främst ha honom på en mycket liten volt för att han ens ska fatta höger galopp (annars fattar han vänster), sen går det i en jäkla fart (mycket svårt att bära sig i höger galopp) och han tar nästan alltid korsgalopp. I korsgaloppen har han vänstergalopp med bakbenen och högergalopp med frambenen.

I vänstergalopp går han jättefint och det som mest behövs där är att han ska kunna gå i form under galoppen också men han kan liksom ha en mer normal fart i det varvet.

I höger galopp måste han nästan gå i 110 för att fatta o sen för att kunna hålla galoppen. Det kan man ju träna men ja vet inte hur jag ska göra för att träna bort korsgaloppen i det högra varvet???

Någon med förslag så skriv skriv skriv :)

Sv: han tar bara korsgalopp i höger varv

Ett snabbt tips är att kolla att hästens bäcken är rakt. Min hade ett snett bäcken och Kunde galoppera vänster galopp finfint men inte höger... Blev bara kors. Efter två behandlingar så var problemet borta och högergaloppen kom i hagen sedan vid longering och till sist under ryttare.

Har du kollat det redan så kolla med en massör om du behöver strecha något ben. Jag var tvungen att göra det också för att få bort de sista kortgalopperna... Stelhet helt enkelt.

aha. du kan nog ha en poäng där! equiterapeut kommer troligen efter jul någon gång. har önskat mig det i julklapp, min ekonomi är inte bäst om man säger så.

tror det kan vara en idé att få honom i balans i galoppen i höger varv från marken först, innan ja tar det under ryttare???

Toppen! Hoppas att du får det i julkapp då! Har du inte kollat känns det som en mycket trolig orsak!

Jag gillar skarpt att få hästen att hitta alla ben etc från marken först. Det fungerade bäst för mig och min pålle. När han väl hade kommit på att alla benen fanns och att de gick att använda så slipade jag från ryggen sedan. Just att ta det från marken så ser du ju direkt om det blir kors eller rätt. Vissa hästar när de gått i kors länge är ju inte så skumpiga/virdande i kors så man känner det direkt.

Se bara till att om du longerar att han INTE tar stöd i longerlinan. Men det kanske du redan är noga med...

Fråga Equi också om du ska strecha efteråt eller annat. Min föreslog massage efteråt och det var mycket bra.

jo han är ju lite vänsterställd i kroppen så egentligen är det kanske inte så konstigt att han har svårt för höger galopp. Hoppas bara att en equiterapeut kan åtgärda det. Har också kommit på en sån otroligt konstig sak egentligen och det är att ja i 9 av 10 fall sitter på höger sittben (alltså som om han gått i vänstervarv) när vi är ute o rider. Detta märkte jag efter att veterinären sa att han är lite vänsterställd i kroppen o då frågade om jag var noga med att inte sitta på samma sittben.
Så ja måste ha suttit mest på höger sittben i flera år innan ja upptäckte detta :cry:
kom på detta nu att det kan ju faktiskt vara ett problem för honom då när han ska ta högergalopp.

Numera byter jag sittben i traven efter en viss sträcka hela tiden när ja är ute o rider.

Hur gick det? Fick du en equi behandling i julklapp?

Det kan ju vara det att du rider lätt på samma ben hela tiden som om inte annat har förvärrat det.

ja red lätt på samma ben förut men nu är ja jättenoga med att byta sittben ofta som tusan. ska få hjälp av en kompis med galoppen o equi är på väg så vi får se hur det går :)

Min första tanke är att ringa ut en kotknackare som kan kolla att bäcken ligger på plats. Skevt b'äcken är jättevanligt på hästar och det ger ofta korsgalopp som problem.

Är han musklad tillräckligt för att klara galoppen? travare är ju vana att gå i vänster varv och därför mer musklade så..kanske några bra övningar så han bygger lite mer muskler? så han orkar bära sig själv och dig. lycka till

ullis25 skrev:
Är han musklad tillräckligt för att klara galoppen? travare är ju vana att gå i vänster varv och därför mer musklade så..kanske några bra övningar så han bygger lite mer muskler? så han orkar bära sig själv och dig. lycka till

Jag håller med. Nu har jag inte någon erfarenhet alls av ridtravare, men rent allmänt så blir det ju svårare för hästen om den inte har styrkan, att bära upp sig ju mindre och snävare spår du rider på. med andra ord, om du måste ta in honom på jätteliten volt och det sen går i 110, så är det ett tydligt tecken på att han inte orkar, dvs den lilla volten blir ytterligare ett stress moment för hästen, inte bara själva fattningen och den "jobbiga" sidan.

att jobba hästen från marken för att stärka den är UTMÄRKT. skulle i såfall tömköra inte longera då tömkörningen både är effektivare och mindre slitsamt - där kan du verkligen arbeta hästen och få resultat av träningen. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar