han sparkar sönder hela boxen

Sv: han sparkar sönder hela boxen

Spånar vidare...

Är den bandagerad så den sprätter för det?

Kanske testa att spänna fast något som dunsar till och låter runt sparkbenet? Koskälla eller liknande.

Vet ett travstall som satte kedjor på de hästarna som sparkade i boxaran!
(Läderrem runt hovleden och i den satt där en lång kedja.)

Kanske inte att rekomendera med det ger kanske någon en men djurvänlig ide.

aldrig lindad.. endast efter hårt meeting.

fick stå inatt med reflexer med plstkedjor hängande runt båda bak... har itne vare i stallet ännu idag utan ska träna ikväll. får se hur resultatet blev.. itne enenda spark när de va folk i stallet i går iaf....

aldrig lindad.. endast efter hårt meeting.

fick stå inatt med reflexer med plstkedjor hängande runt båda bak... har itne vare i stallet ännu idag utan ska träna ikväll. får se hur resultatet blev.. itne enenda spark när de va folk i stallet i går iaf....

Åter igen, läs Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" och du blir av med problemet omedelbart...

Det kanske bara är så att hästen är knäpp?tänkt på den möjligheten?

En häst är inte "bara knäpp", det finns alltid en anledning till dess beteende...

satt å väntade på att ngn skulle skriva detta.... sånt kommer alltid....

Vad menar ni med "knäpp"? Hjärnskada? Psykisk ohälsa? Jag fattar inte hur man kan tro att en häst (eller människa eller annat djur) kan vara rätt och slätt "knäpp i huvudet". Det är väl självklart att det alltid finns en orsak till allting? Även om det kan vara väldigt svårt och t o m omöjligt att hitta orsaken ibland.

Att sedan tycka att det bästa är att avliva en häst som inte kan stå på box för att den är "knäpp", det är något av det märkligaste jag har läst på buke tror jag. Det är ju bara att peta ut pållen på lösdrift, och om ägaren inte har möjlighet till detta så får denne sälja hästen till någon som kan ha den på lösdrift. Det finns gott om hästar som inte trivs med att stå på stall. Och det finns flera saker som TS kan prova innan hon springer iväg och avlivar hästen.

nä.. men jag tror itne att hästens problem löser sig bara för att jag läser en bok...

Men de löser sig om du skriver en tråd på buke? Det är ju precis samma sak. Själva grejen med boken är ju att det står hur du ska göra i den, ingenting händer ju bara för att du har läst den. Precis som att ingenting händer om du bara läser den här tråden utan att göra som användarna tipsar om.

Du spelar lite väl korkad nu tycker jag.

Har du läst boken?

Vad står det för tips om sparkande häst i den då?

Det är ju det vi vill veta liksom...

Nej jag har inte läst boken. Jag tyckte bara att det var fånigt att avfärda en bok som man inte har läst.

Jag har erfarenhet av en häst som spsrkade i boxen. Jag tillverkade mjuka band av neopren med kadborre som jag satte på bakbenen. I dessa fäste jag två tennisbollar i ca 1 dm snöre.
Den hästen slutade efter några dagar.
Tydligen är det ett gammalt knep.
Fungerade för mig i alla fall. Borde ju vara lite samma effekt som med plastkedjorna.
Hur har det gått?

svårt att se då boxen är illa åtgågnen men renovering är påbörjad .. så de är väl då mn verkligen får se.. när de blir ny vägg... men peppar peppar så inga sparkar när vi är där. vilket va gigantiskgt mycket förr... så vi hå¨ller tummarna

Vad menar ni med "knäpp"? Hjärnskada? Psykisk ohälsa? Jag fattar inte hur man kan tro att en häst (eller människa eller annat djur) kan vara rätt och slätt "knäpp i huvudet". Det är väl självklart att det alltid finns en orsak till allting? Även om det kan vara väldigt svårt och t o m omöjligt att hitta orsaken ibland.

Att sedan tycka att det bästa är att avliva en häst som inte kan stå på box för att den är "knäpp", det är något av det märkligaste jag har läst på buke tror jag. Det är ju bara att peta ut pållen på lösdrift, och om ägaren inte har möjlighet till detta så får denne sälja hästen till någon som kan ha den på lösdrift. Det finns gott om hästar som inte trivs med att stå på stall. Och det finns flera saker som TS kan prova innan hon springer iväg och avlivar hästen.

Menar du att du inte tror att det finns psykiska problem hos varken människor eller hästar? Medfödda sjukdomar osv...

Sen tycker jag naturligtvis inte heller att man ska avliva en sådan häst - bättre att testa ideérna hon fått här eller lösdrift

jag säger som vissa andra. häng upp massa bil däck. ta balaband å häng dom i.. skala av belabandet så de blir 2 band av 1 så går de lättare av.då kan dom ej fastna. så gjorde jag men min tjej å de har funkat. men sen va hon tvungen att byta box å insåg att där ej va däck å hon möblerade om boxen flera gånger så vi fick flytta hästen till ett stall med betong väggar å hon sparkade en gång så de small i hela stallet sedan dess han hon ej gjort det.. insåg la att d egjorde ont =) nu går hon på lösdrift å trivs som aldrig förr =)

Har också haft en häst som höll på så där.
Han sparkade inte så mycket med hovarna så att säga, utan tacklade väggen med höften och hasen, tills han blödde. :o
Behövs ju inte många dagars tacklingar förräns de flesta väggar börjar ge med sig, plus att han ju skadade sig själv också.

Det vi gjorde var att täcka för hela hans box med specialgardiner, och då slutade han. Så fort någon granne hade varit där och petat med gardinen så att det var någon pytte glipa någonstans så var det blod på hela väggen igen....
Jag tror att han, som var väldigt(!) hingstig tyckte att allt han såg, det var hans revir liksom.
Tror han blev frustrerad av att inte kunna sköta kungadömet, där inifrån boxen.

När vi hade stängt så var han helt harmonisk och avspänd.

Det är ju inte helt lätt att stänga för allting när du inte har galler, men du kanske kan göra en liten test med tex hästtäcken om det finns något att fästa dem i?

Nej men så stora att du täcker för hans synfält kanske? :idea:
Det går ut på att han inte ska interagera med de andra hästarna, utan känna sig helt ifred.

Liknande trådar

Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 586
Senast: Pudlan
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
F
Träning Martinique & Tea - genom eld & vatten Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999. Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på...
2
Svar
29
· Visningar
2 270
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar