han sparkar sönder hela boxen

Sv: han sparkar sönder hela boxen

En häst är inte "bara knäpp", det finns alltid en anledning till dess beteende...

Oavsett anledning, om det är medfött eller hästen blivit så på vägen så går inte alla fall att bota, då kanske man bör fundera på om man står ut med hästen eller om avlivning är det bästa för alla parter.

nu tar du väl ändå i... avliva för att hästen sparkar i boxen??

om man inte fastnar med ena bakbenet i de å drar ner halva stallet....

Ett enkelt sätt att förhindra detta är att göra så att upphängningsanordningen släpper om hästen skulle fastna - då behöver den inte "dra ner halva stallet".
Att just bildäck är effektiva är att hästen blir rädd när den sparkar och det blir en studseffekt.
Jag har under årens lopp sett hur många hästar slutat sparka i väggarna sedan man använt bildäcksmetoden.

Immer

sorry för att ja inte uppmärksamma de..

Vill bara påpeka att det faktiskt finns tränare som är engagerade i sin elevs häst även när det inte är träning. Jag känner att jag kan fråga min tränare allt möjligt och som inte bara kretsar kring träningen, men så kanske inte är fallet md alla, ja vet inte.
Nu visste jag inte hurdan den här hästägaren var heller, men okej hon är duktig och en erfaren hästmänniska, men ni verkar ju fortfarande ha ett problem som ni inte verkar kunna lösa. Jag hade iaf pratat med någon som jag litar på och som kan mkt, som min tränare.

Senast ändrad av en moderator:

innan jag skriver här på buke så har hon pratat med miljoner.. nåja men många... ev ET + vet är inblandade då han aktiviteter eller va man ska kalla det har gjort att han fått en blodutgjutelse på ena höften.. åch så gör sparkandet att han blir sne.. så de är många kloka å duktiga människor inblandade.. dock har inget hjälpt med grundproblemet dvs hans spakande och nu en ny sak slänga in halva sig rakt in i mellanväggen mellan boxarna.. alltså att han skickar rumpan mot väggen..*suck*

Ja, om det inte går att göra ngt åt, hästen riskerar ju att ta paj stallet regelbundet samt skada sig själv.
Jag hade vägrat ha en sån häst i mitt stall.

Jag har en häst som var likadan när jag köpte honom för ca 10 år sedan. Jag kom på att han hade cellskräck eller vad man ska kalla det. Jag började med att ta bort boxdörren och sätta dit ett grimskaft, efter en tid hängde jag ett täcke över grimskaftet och slutligen kunde jag stänga boxdörren. Först korta stunder sedan allt längre. Han har aldrig sparkat i boxväggen mer,men han har aldrig gillat att vara instängd i en box. Nu sedan 2 år går han på lösdrift och det älskar han. Men det var min knäppskalle till pålle det...

tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. tror dock itne att cellskräck är fallet här då inga galler finns å boxarna är stora å ljusa. sen grimskaft för dörren.. skulle INTE fiunka... såna e juh lajbans att greja med å dra in i boxen om nån slarver råkat glömma hänga in det..

KL

Kan ni inte ha hästen på lösdrift då? Vet en häst som sparkade oavbrutet i väggen och ägarna provade ALLT men inget fungerade. Till slut släppte de hästen på lösdrift och det blev en helt annan häst :) Hon mådde så otroligt mycket bättre och träningen, allt fungerade bättre. Hon trivdes helt enkelt inte i box :) Och du skrev ju att er häst trivs bra i hagen.

min häst sparkar på de sättet om han står brevid någon annan eller i närheten av någon annan när han har mat, han är väldigt rädd om sin mat.

sen sparkar han så också när han har överskottsenergi och inte fått röra på sej.

annars har han inga som helst problem att stå i box hur länge som helst..
så jag löste de så att han helt enkelt får stå i en box där han knappt ser någon annan, han skymtar en annan häst och har hela väggar utom då han tittar långt ut och ser en annan häst och ja ser till att han alltid har fått röra på sej och blivit av med all överskottsenergi så han är nöjd..då står han perfekt i box.

min häst slutar även att sparka när man säger till honom...men man får helt enkelt se till att han är nöjd, sparkar han är de något som gör honom frustrerad och då får man se till att lösa de.

så även ifall hästen inte har någon brevid sej så kanske den vill ha de helt avskillt..testa att sätt upp sånna där boxgardiner så inte hästen ser någon annan..

annars är väl enda att göra att sätta hästen på lösdrift eftersom den uppenbarligen inte trivs i box..eller om de bara är en dum vana och då kan de ju hjälpa att sätta upp däck och sånt..de är ju värt att testa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en häst som är allmänt orolig i box, alla boxar, alla stall och oavsett mängd foder och motion. Hon går på utedrift sen ett år tillbaka och jag har fått en ny häst! En lycklig och samarbetsvillig häst med massor av energi! Kanske värt att prova?

han e juh redan en bra häst att rida... allt är klockrent.. de är just när han är inomhus.. oavsett om boxen är öppen eller stängd, oavsett mat,

då stallet är nybyggt. 1 år gammalt, vill nogägaren inte bygga nytt så de går att ha lösdrift...

Förstår om ägaren inte vill bygga ny lösdrift bara för en häst när de redan har ett nybyggt stall, men som det hörs så håller nog inte det stall de har idag ihop så länge till om han sparkar så mycket.

Jag hade en häst inackorderad som stod ensam i en del av stallet, men mådde jättedåligt där pga att hon stod precis där alla sprang förbi. Hon högg folk, sparkade sönder boxen, åt upp delar av boxen, ja helt enkelt slaktade den. Det vart varken bättre eller sämre med en boxgranne, så till slut flyttade vi in henne i andra delen av stallet, i ett hörn där ingen gick förbi om man inte skulle in till henne förstås, det vart en helt annan häst. Hon behövde lugn och ro och inget spring och ändå har jag bara 4 boxar i mitt stall så det är ju inte så stort, men som sagt en stor förändring blev det.

Nåt är fel om hästen bara slår och slår, men det är ju frågan om vad som är fel? Synd att de inte kan berätta. Lycka till!

Ni verkar ju ha provat det mesta, men ensak som slog mig..

Hur ser hästen ut där bak? KAN det finnas något som irriterar?
Möjlig orsaker kan ju vara allt från flugor till kvarglömd termomterer i rumpan:p

Prova att byta box det är kanske så att det är just den boxen han inte trivs i!

haha.. han har då ingen termometer där bak iaf.. *asg* vi e lite fundersam om ngt kan vara fel inuti på hö sida.. då de enbart är hö bak som han sparkar med.. men ET + vet har inte hittat ngt.. har några ideer nu som ska testat.. man blir rätt uppfinningsrik när man håller på..

jo tänk om de kunde berätta vad man skulle göra för att få dom att må bättre. fär nått stämmer juh inte..

de är ägarens val mitt sto + en shettis som oxå är ägaren så spring i stallet är det inte.. vi är juh 2 pers å är näst intill alltid där samtidigt.. han har stått i 3 av de 4 boxarna som finns... ingen skillnad. men man vill juh ha han i sammma så inte hela stallet går i tuen bitar..

en tillfällig lösning för att rädda väggen är just nu gummimatta från golv till tak på ytterväggen som är mest ansatt av honom..

De går att bota!!
Jag står i utebox med fem andra hästar (finns inne boxar här också)
Och för ett år sedan så hade vi en underbar häst i en utav uteboxarna, problemet var att han sparka sönder hela boxen hela tiden, Precis som din!
Hon flytta runt bland dom olika ute boxarna innan hon gav upp och flytta till en inne box i ett annat stall. Efter han flytta dit så har han inte sparkat nånting och är hur snäll som helst.
De jag vill säga är att din häst trivs uppenbarligen inte där han står nu. De behöver inte va bara boxen utan kanske hagen han går i också osv.. Så han försöker bara visa de för dig. Han trivs inte!

då ahr han alltså aldrig i hela sitt liv i sverige trivts då.. på de olika ställen han stått på..

Liknande trådar

Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 586
Senast: Pudlan
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
F
Träning Martinique & Tea - genom eld & vatten Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999. Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på...
2
Svar
29
· Visningar
2 270
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar