Han snubblar så jag blir galen...

D

Dennis

Håller på att sätta igång min snart 6 åriga nsv valack ordentligt nu och det går framåt måste jag säga. Han är underbar, väldigt snäll, gör som jag säger och start och stoppknapparna funkar precis som de ska. Dock har jag en fundering.

Han snubblar! Som en idiot!:confused: Jag blir jäkligt konfunderad, men en teori är att han är så jäkla okoncentrerad att han inte har en aning om vart hans ben är... När jag kortar upp tyglarna och begär att han lyssnar och går framåt händer det i stort sett aldrig. Ej heller i traven (förutom då han är trött och vi är på väg att sakta av...)

Men så fort tyglarna är långa och han tillåts slappna av så går han på knäna och hans lilla matte på ryggen blir vansinnig... När han är i hagen och är fri så springer han så jäkla lätt över stock och sten men klarar tydligen inte av att ha mig på ryggen... Nån som har några funderingar?:confused:

Eller är det så att jag begär för mycket av honom? Han är väääldigt sent tagen och har precis börjat sitt arbetsliv, men han måste väl ändå klara av att gå på lång tygel?

Känner mig duktigt korkad men skulle verkligen behöva råd från alla kloka bukefalister :bow::bow::bow:

Sv: Han snubblar så jag blir galen...

Min femåriga shire gör likadant. Han var ännu värre förra sommaren då jag började sitta lite på honom, snubblade och vinglade... då avbröt jag försöken att rida och körde honom över vintern i stället.

Denna sommar är han mycket bättre men snubblar fortfarande rätt ofta. Jag ser precis som du ett klart samband med situationer där han inte koncentrerar sig eller är trött. När han tycker att det är kul snubblar han inte alls nämligen...

Tror att det kan vara så att med hästar som är nyss igångsatta med ridningen så blir det lite jobbigt för skallen på dem - och då orkar de inte fokusera på var de sätter fötterna eller hur.

Eller något sådant... du är inte ensam i alla fall!

Puuhh vad skönt!

Ett tag idag trodde jag nästan att det var nåt fel på honom... om inte kroppsligt så åtminstone att han var lätt störd i huvet :p:angel:

Det känns lite tråkigt eftersom jag precis kommit igång efter att ha varit rädd så jag vill heller inte lägga ner nu för då tror jag aldrig att jag lyckas komma tillbaka igen.

Möjligheten finns ju faktiskt att det är ett fysiskt problem som gör att han snubblar.
Har själv en åring (nsv) som föddes med för korta böjsenor, något som han förmodligen kommer känna av lite hela livet. Kanske snubbla lättare med ryttare eller liknande.
Om han fortsätter skulle jag kolla upp det, dom är ofta mer medvetna än vi tror om vart dom sätter benen. ;)

Hmmm, lät ju mindre kul förstås... Var det nåt du kunde se med blotta ögat? I hästens rörelser (förutom snubbel då) eller nåt som enbart syns på röntgen?

Vill inte måla f-n på väggen, men det kan ju vara något fysikst problem. Min egen 6-åriga travare, var extremt snubblig i skritten och det visade sig vara karpaltunnelsyndrom. Jag uppfattade det så att han hade dålig känsel i benet och därför snubblade så mycket. Men han blev väldigt halt också efter en tid och är nu tyvärr avlivad pga av detta.
Men vi får väl hoppas att din bara är lite okoncentrerad. Har den gått på travet tidigare? En del travare har ju alltid bara gått på slätt underlag och kan få en del problem när dom kommer ut i terrängen.

Han är en bruks och har ej gått på travet...

Fy låter otäckt, jag ska ta och ringa min veterinär idag och höra lite med honom.

Jag menade förstås (självklart) inte att man skall bortse från risken att det kan vara fysiska problem. Jag har själv haft både veterinär och e-t för att kolla igenom hästen innan jag vågade tänka att "jag lugnar mig, det går säkert över med ålder och mognad och stabilitet i ekipaget"

Det har inte gått över ännu men det blir bättre och bättre. När vi tränar för tränare är Tom superkoncentrerad (hon är nog lite bättre än mes-matte på att kräva koncentration) och då kan han fixa alla gångarterna utan en enda snubbling...

*kl*

Jag är helt medveten om att risken finns att han har ett fysiskt fel, håller på att försöka få tag i vet... (inte alltid så lätt). Men min tanke är att om det vore ett fysiskt fel på honom, borde då inte det innas då han är koncentrerad också? Jag ska se om det blir nån skillnad på honom efter att han skos idag men troligtvis inte då han inte är lång i fötterna. Pratade även in på vet's telsvar igår och har ringt ett par gånger nu på morgonen så jag räknar med att få tag i honom under dagen.

Bland annat kotledsinflammation på häst kan ta sig uttryck i snubblighet.

att den snubblar mindre på kort tygel är naturligt - den har ju stöd via tygeln och ngt att luta sig på. blir stor skillnad, så det blir missvisande att tänka att det skulle bevisa att det inte är ngt fel.

jag tror dock det är troligare att hästen är vinglig och obalanserad då den inte är riden så mycket. Det är inte helt ovanligt med unghästar, och blir bättre om de rids och byggs upp rätt. Men det finns ju en gräns förstås för om det är normalt, ingen häst ska snubbla och dratta på näsan titt som tätt på plan mark.

Jag skulle kolla upp hästen på klinik, inte via hemma vet.

Hej!

Min Nordsvenska brukshäst var också jättesnubblig när jag började rida honom. Han var också extremt "vinglig". Han kunde absolut inte gå rakt fram på en väg eller stig utan han gick precis åt det håll som huvudet pekade för tillfället när han gick på lösa tyglar.

Jag gick mycket med honom i skogen och klättrade upp och ner för backar och när jag red försökte jag rida i obanad terräng i skogen så han var tvungen att koncentrera sig lite på var han satte fötterna.

När musklerna började komma så blev snubblingarna färre och färre. Det tar nog säkert en tid innan hästen hinner vänja sig med den tyngdpunktsförskjutning som det innebär att ha någon på ryggen också.

Så få inte panik för det BEHÖVER inte vara något fysiskt fel på en häst som snubblar mycket i början på igångsättningen av ridningen.

Hälsningar Karin

Snubblighet kan ofta yttra sig på hästar som är ur kondition och inte är vana att lyfta på fötterna. Det vet man ju själv när man försöker vandra i terängen. Jag är sjukt snubblig själv, fast jag försöker att låta bli. Lyfter helt enkelt inte på fötterna ordentligt för att jag är otränad och är van att släpa dem efter mig.

Min häst var likadan. Men efter många och långa turer i skogen i skritt - ej på stigarna förstås - var det inga problem. Han behövde börja lyfta på benen för att orka lyfta på benen. Bygga muskler som gjorde att det inte längre var tungt eller jobbigt att ta ordentliga steg.

Jag tror att det i väldigt många fall handlar om just detta. Hästar som inte brukar lyfta fötterna hela dagarna orkar inte heller göra det, och behöver träna upp siga muskler. Ut i skogen med er! ;)

Kan tillägga att jag också blev ursinnig ibland inombords. Jävla häst. Han gick vid tillfällen nästan omkull, en gång på asfalt. Men det gick över som sagt. Efter att vi insett att han behövde ut i terrängen och jobba.

Svarar allmänt... :) Tack för era tankar...

Nu har min hovslagare varit ute och skott, han trodde inte heller att det kunde bero på hovarna då de ej var långa. Jag lutar mer och mer åt det beror på att han är lite lat (:angel:) och allmänt okoncentrerad... Jag har enbart ridit ordentligt under 3 veckor nu och vi kommer bygga mer muskler och mer kondition så jag tror att jag väntar lite och ser vad som händer.

Kommer givetvis försöka få tag i veterinären för att se vad han säger och hoppas på att detta är något övergående...

Vi rider nästan enbart i skogen, upp och ner för backar och över stock och sten och då snubblar han i stort sett aldrig även att han går på lång tygel. När vi rider i ridhus händer det nästan aldrig att han snubblar men då är han också mer koncentrerad så det kanske beror på det.

Jag tänker som så att om det vore nåt fel på honom rent fysiskt så borde det ju visa sig även annars :confused:

Jag rider heller aldrig med en kort tygel, utan även om vi går koncentrerat och i form har han en lång och lös tygel. (Jag såg att jag skrivit korta upp tyglarna i mitt första inlägg....)

Pust :p får se om nån orkar läsa allt, jag har lite svårt att uttrycka mig i skrift märker jag;)

Min fjording var likadan, snubblade t.o.m i ridhuset... det blev värre och värre och till slut började han gå ojämnt också... Då blev det många klinikbesök och till slut upptäcktes en senskada.
vet inte om hans snubblande har berott på det, eller om han helt enkelt bara var snubblig av sig.

Jag har också en sen 5:åring som precis har satts igång.
Idag så är det ca 2 månader sedan.
Han snubblade också som en tok, i skogen, på vanlig stig/ grusväg/asfalt.
Jag trodde jag skulle bli både galen och få whiplash på en o samma gång:p
Han var omusklad och lite "unghästig" i kroppen och knoppen.
Hur som så tänkte jag en dag att detta inte kunde vara normalt,
inte den 1:a ungtuppen jag har haft och ingen annan har varit likadan.
Var sååå nära att lasta honom för att åka till klinik.
Så en dag när jag var ute och på hemväg så slog det mig att shit,
han hade inte snubblat en enda gång under ridturen:eek:.
Och efter det så har det gått framåt.
Iom att han satte muskler så blev han mera stabil och orkade hålla ihop sig på ett annat sätt, ex på asfalt. Och även lyfta tassarna i skogen.

Detta har tagit ca 1,5- 2 månader. Så ha lite tålamod ska du se att det ordnar sig. Jag har ridit ca 3 dagar/v och resterande tömkörning/ promenader/löshoppning varvat med vilodagar så klart.
Har alltid gått efter ridning när vi har varit på hemväg.
Bättre att vara lite försiktig tycker jag. Muskler får dom ju relativt snabbt men allt annat ska ju också hänga med såsom senor, ligament osv.
Det tar ju längre tid och en överansträngning är ju inte roligt när man är på gång att vara igång:).

Mvh J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir så glad av att höra allas tankar och funderingar. :laugh: Det är härligt att kunna få så många olika personers åsikter på ett och samma forum. Alla har vi olika erfarenheter och har varit med om olika saker.

Pratade med min veterinär och han tyckte att jag kunde avvakta lite grann för att se om det blev någon skillnad.

Jenny: vart i Östergötland finns du? Kanske kan vi ta en tur nån gång? :) Har du varit inne på Gnägg och Bukehästar i Östergötland? Om inte, gå in där...:bump:

Bland annat kotledsinflammation på häst kan ta sig uttryck i snubblighet.

att den snubblar mindre på kort tygel är naturligt - den har ju stöd via tygeln och ngt att luta sig på. blir stor skillnad, så det blir missvisande att tänka att det skulle bevisa att det inte är ngt fel.

jag tror dock det är troligare att hästen är vinglig och obalanserad då den inte är riden så mycket. Det är inte helt ovanligt med unghästar, och blir bättre om de rids och byggs upp rätt. Men det finns ju en gräns förstås för om det är normalt, ingen häst ska snubbla och dratta på näsan titt som tätt på plan mark.

Jag skulle kolla upp hästen på klinik, inte via hemma vet.

Vad gör man hos en veterinär om det är kotledsinflammation?

Idag har jag varit ute på en tur och var mer koncentrerad själv samt krävde mer av honom och han snubblade inte en enda gång!!!

Kommer fortsätta på denna linjen ett tag och se vad som händer. Känns i vilket fall bättre idag än när jag lade in tråden :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
170 044
Senast: gul_zebra
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: Nyrelski
·
Träning Hej Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 585
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare