Han skiter jämt i krubban

Kokosboll

Trådstartare
Någon mer som har en häst som skiter i krubban? Min kära häst har under många år nästan alltid skitit i foderkrubban. Har provat o flyttat foderkrubban,bytit ut den osv men varenda morgon är den hästskit i krubban. Nu har jag jag satt upp en regel runt krubban och han har inte lyckats pricka in krubban än;P Är det en ful ovana han har!?:d

Sv: Han skiter jämt i krubban

Någon mer som har en häst som skiter i krubban? Min kära häst har under många år nästan alltid skitit i foderkrubban. Har provat o flyttat foderkrubban,bytit ut den osv men varenda morgon är den hästskit i krubban. Nu har jag jag satt upp en regel runt krubban och han har inte lyckats pricka in krubban än;P Är det en ful ovana han har!?:d

Jag skulle nog bli glad om mina sket där....mindre att mocka då :D

Hästen är ju väluppfostrad som går på lådan! ;) Sätt upp en extra "krubba" så får du mindre jobb med mockningen! :idea:

/V

ge hästen fodret i en plast balja istället och ta bort den så fort hästen ätit upp, jag gör det till mina ponnyer och det fungerar super bra :).

Och nu när vattenkopparna frusit så får man ställa in hinkar o då skiter han i vattenhinken ist haha. Och maten,får väl prova o ställa in en plast balja sådär men grejen är den att när personalen fodrar så kastar dom bara i det i hans krubba och ibland har dom inte sätt skiten där i men han ränsar upp frukosten där ändå... fan riktigt skumt beteende:P

Testa ge han en bajshink då, lägg i lite gammal bajs och "lär" han gå på den instället för krubban/vattenhinken. :)

Jag skulle sätta mig in i vart hästen står vänd när den sover/vilar i boxen. Oftast står de i samma ände, i samma position i boxen när de gör detta.

utöver det - se till att vattenkopp och krubba är placerade på samma vägg. är vattenkoppen på ena väggen och krubban i den motsatta, ökar risken för "olycksfall".

Samma med min :D Inte precis varje natt men ofta. Har provat vända ut den, men så vänder han in den och att ta bort den är inget alternativ eftersom det då blir ett stort hål i väggen. Så han får väl bajsa där då så får jag diska :grin: :D
Men han är ju så ordentlig så han äter upp innan i alla fall....

Min förra häst gjorde också så. Och han bajsade i vattenkoppen/vattenhinken. Spelade ingen roll om man flyttade runt dem (inte koppen då). Han tryckte även fast bajsarna lite här och där på väggarna så man fick mocka dem med :mad:

Nackdelen med att han sket i krubba och vatten var ju att han faktiskt inte ville ha mat/vatten sen. Jag kunde ju inte begära att den som gav morgonfodringen varje morgon skulle mocka hans krubba :crazy:. Så jag skruvade upp krubban över "rumphöjd" så han inte kunde bajsa i den. Vattenhinken hissade jag upp i ett grimmskaft så den också hamnade i bajsfri zon.

men jisses vilken puckad häst :rofl:

Humelibumlans idé skulle jag prova!

Jag jobbade på ett galoppstall ett tag där det var en häst som nästan dagligen bajsade i krubban. Den skulle dom kolla upp hos veterinär för där lät det som om om en häst bajsar i sin egen krubba eller vattenhink så är det något fel på den. En häst förorenar inte det den äter eller dricker. Och helt klart är ju din häst medveten om var den äter och dricker inne i boxen och ändå väljer den att bajsa i det.... det tåls att tänka på

Äh, vad är det för dumheter? : )
en häst som inte är så renlig att den har ett skithörn, vänder rumpan där det faller sig. Inte fanken reflekterar den över att den råkar ha rumpan vänd mot krubban eller i vilken position den är i relation till krubban!
den står i en riktning, lyfter svansen och skiter. råkar krubban vara där, så är faktum ett faktum.

svårare än så är det inte.
tillskriv inte hästen medveten handling ang.detta.

att däremot titta på hur krubba är placerad i relation till hur hästen oftast vänder sig/står och vilar osv, är vettigt.

att en häst som är frisk inte förorenar där den äter eller dricker är en total myt!

det är supervanligt att ranghöga valacker tex, ställer sig och kissar i maten om den ges i fri tillgång ute i hagen. bland annat. det markerar revir.
utöver det finns det hur många hästar som helst utomhus som väljer att kissa på mjukt underlag för att undvika stänk. om det råkar vara maten så fine.

Nu säger du emot dig själv.
Först skriver du att hästen inte alls reflekterar över var den skiter och sedan skriver du att ranghöga hästar markerar. Du skriver visserligen att dom pissar men då kan jag upplysa dig om att jag sett flertalet hingstar som valt att bajsa på annan hingsts bajs. Också en medveten handling.

Dessutom har jag aldrig sett en häst äta upp den maten den tidigare förorenat.

Jag håller med dig om att man inte ska förmänskliga hästar men viss handlingsförmåga har dom faktiskt, tex välja var dom ska bajsa och kissa. I sin mat på marken, i sin krubba på väggen, i vattenhinken, i det mjuka underlaget.

Det är också en handlingsgrej som du själv först förnekade. Hästen väljer att kissa på mjukt underlag FÖR ATT det inte ska stänka. Hästar kan alltså dra vissa slutsatser

Nej jag säger inte ett dugg emot mig själv.
vart hästen vänder arslet i boxen är inte alltid en medveten handling det vågar jag garantera dig, inte heller kollar den att krubban är säkert förankrad bakom svansen innan den lyfter på den.

revir föroreningen går utmärkt att äta runt/från, så ditt påstående att ingen frisk häst förorenar där den äter, är komplett BS

Måste säga emot lite här .
I det vilda/på bete så brukar faktiskt de förståndiga hästarna bruka toaletthörnor. Dvs de gödslar på vissa ställen och äter på andra.

Övrigt knapplån
Jag har lyckats få obetnksamma hästar att sluta upp med att skita i krubban. Jag låter sonika skiten ligga kvar ett par dagar och lägger i fodret som vanligt. Efter några dagar 2-3, så rengör jag krubban och skurar ur den. Brukar bara behöva upprepas ett fåtal gånger innan poletten trillar ner..

När min häst gjorde så så berodde det på att han hade spänningar i rumpan och det var då dags att ta ut equiterapeften. Slog inte fel en enda gång, han bajsade i vattenkoppen/krubban tills att jag hade haft denne ute och slutade sedan direkt när den hade varit.

Är ju inte säkert att era hästar är likadana, men det kan ju vara värt att prova.

Jo det stämmer genrellt i det vilda det har du helt rätt i.

att föreslå att hästen behöver veterinär undersökas för att den skiter i krubban är dock rent dravel, det är det jag vänder mig emot.

Hur funkar din teori? annars brukar man göra precis det du säger för att VÄNJA hästarna att skita på ett visst ställe, dvs man lägger dit skit och låter det ligga.....

Nja, veterinärvård är väl att ta i, men hästen är något korkad iaf:D'

Teori är synd att kalla det. Jag har mer praktiserat det och det har fungerat. Antagligen utefter principen att man inte ska skita i maten helt enkelt.

Vill man vänja hästen vid att skita på ett ställe brukar det vara mest effektivt att lägga dit en annan hästs gödsel. Den visar vägen sas och har man hingst elelr vaclack brukar de gärna hävda revis och bajsar över "fienden"

Well, dom hästarna som jag sett sparka in sitt hö under magen och pissa i det har inte ätit upp det senare, alltid fick man mocka ut grovfoder dagen efter.

Och hur vet du att TS häst inte väljer att bajsa i krubban? TS hade ju provat att flytta runt krubban och ändå bajsade hästen i den. Det är ju 50/50. och jag tror på att hästen gör det med flit, men varför vet jag inte

Och det är inte jag som har veterinärundersökt någon häst pga sånt här beteende, det var den stallägaren som sa att han skulle göra det. Jag jobbar inte kvar där så jag vet faktiskt inte hur det har gått.

men det är ju det jag säger..... att hästen skiter i krubban lär vara en ren slump, eller en förteelse som sker ofta för att krubban sitter i den höjden att en lyft svans helt enkelt leder till resultatet. samt att hästen antagligen står och vilar/sover i den riktningen, även om flera platser provats. om boxen är liten ökar ju chansen hundrafalt dessutom.

jag vände mig emot ditt "ngt att fundera på" kommentar i samband med utsagon att dessa personer ansåg att hästen var sjuk om den bajsade i krubban. Det framstod som att du anammade åsikten och tyckte det var värt att ta till sig ang. hästens hälsa.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama