Han skiter jämt i krubban

Sv: Han skiter jämt i krubban

Och mina hästar är så vitt jag vet friska, ET kommer ju på söndag som sagt, men alla har kastat med huvudet, ingen är halt, och jag tvivlar på att alla 4 skulle ha hjärntumörer ;)

Haha, så att de kastar med huvudet men inte har medicinska problem, men har det om de bajsar i krubban, är logiskt för dig?

skämt åsido: jag håller med Humlan.

Norrlänning: nix, jag är inget orakel, däremot betackar jag mig för lösa antaganden, spekulationer, samt ufo teorier och medicinska bedömningar om man inte kan backa upp dem.
min uppbackning är baserad på vanlig kunskap om normala hästbeteenden och finns inga andra symptom på ohälsa så är inte bajsa i krubban ett sjukdoms symptom för min del, utan att man märker det på flera andra variabler, eller att det är dålig hästhållning i form av dålig hästmiljö hästen hålls i, dvs stress som ngn pratade om. isåfall lär det märkas rent allmänt i boxen och hur hästen skiter rent allmänt.

är nyfiken på hur du själv förhåller dig till teorier och lösa antaganden rent allmänt, om det gäller dina egna djur, utan grunder för dessa? vänd på steken- köper du alla spekulationer/antaganden som finns att tillgå för att ngn hävdar att det stämt in på deras djur, utan att kunna backa upp det medicinskt?

Men mackan, nu läser du inte vad jag skriver igen!

mina hästar är så vitt jag vet friska

Så skrev jag, vilket inte betyder att de måste vara friska, bara att jag inte har någon kännedom om några sjukdomar eller liknande.
Jag lämnade fortfarande öppet för att det kan vara så. Jag vet förvisso att den ena har spänningar i rumpan, men kastandet med huvudet verkar inte relatera till det.

Och har någon några ideer om vad som skulle kunna vara fel, så tar jag med glädje emot dem. Alla mina hästar gör på detta sätt, inridna som oinridna. Att tillägga är att de är araber, och jag har hört av många att "araber och travare gör så". Nån verklig teori om varför har jag dock aldrig hört.

Beteendet finns oavsett om hästarna får fri tillgång på grovdfoder eller inte, ingen av dem får kraftfoder. De står i ett lugnt stall (kanske för lungt?) med MKT bra luft, man känner inte att det luktar häst i stallet överhuvudtaget, och det trots att det för närvarande står en häst på boxvila.

Men ingen har ju skrivit att hästarna har varit kärnfriska eller haft någon annan symptom.
Det enda som skrevs va att den nästan dagligen baja i krubban och TS undra varför.

Säger nån att det kan finnas bakomliggande orsaker till hästens bajsande i krubban så kanske ägaren öppnar ögonen lite till och upptäcker nåt mer som i sin tur leder vidare. Kanske bajset i krubban är det tydligaste "symptomen"...

Det betyder inte i mina ögon att TS då avlivar hästen för att h*n tror hästen är döende...eller att h*n tar djurambulansen in till djursjukhuset.

På dej låter det som att TS fått hemska råd, när det bara kan tas som att vara mer uppmärksam...

Ja jag tar tips och råd till mej, anser mej inte fullärd...därmed inte sagt att jag sållar.

Och mina hästar är så vitt jag vet friska, ET kommer ju på söndag som sagt, men alla har kastat med huvudet, ingen är halt, och jag tvivlar på att alla 4 skulle ha hjärntumörer ;)

Fast nu skrev jag ju att det fanns många olika anledningar allt från hälta till hjärntumör, alltså allt däremellan och inte enbart de 2...
Stress, nackproblem, ryggproblem, bett, tänder, muskulatur, oro, pigg etc är vanliga orsaker till att hästar kastar med huvudet... men allt beror ju på i vilken/vilka situation de gör det.

Om du har 4 hästar o alla kastar med huvudet, skulle jag om jag var du söka felet hos mig själv i första hand.

Nej, det är inte mer vanligt att travare kastar med huvudet än någon annan ras.

Du får ursäkta men jag tycker bara det blir så otroligt tröttsamt med alla slentrian råd här i trådarna att "det är nog ngt fel på din häst". det rådet duggar tätt, oavsett vad det en är som beskrivs typ. Om så hästen har lagt ett öra bakåt i boxen 2 dagar i rad så är det ngt fel på den typ.

vad var det för diagnos på de hästarna du känner då som var sjuka och symtomet var att de sket i krubban? vore intressant att höra, för jag letar som sagt fortfarande efter konkreta svar på vilken medicinskt etablerad diagnos det är som har symptom skita strategiskt i krubban.

Jag har fortfarande inte skrivit att någon häst skulle vara sjuk, det är du som gjort det.

TS har inte skrivit annat än att hennes häst bajsar i krubban och hon undrar varför.

Jag och andra ger teorier som man kan fundera på och ev. hitta fler samband till om man vill. Det är väl ett diskussionsforum, eller?

Du dissar TS och menar typ "därför". Du dissar oss andras teorier och egna erfarenheter. Vad har du själv för meriter för att du har rätt??

Dessutom skriver du i ditt första inlägg i början att hästar inte kan handla på ett sätt som du senare i samma inlägg skriver att dom visst gör, hur ska du ha det liksom...

Om det är jobbigt för dig att läsa diskussionstrådar så sluta läs då? Själv tycker jag det är intressant så länge man slipper sådana negativa som du i trådarna

Själv öppnar jag tex den här tråden för jag hoppas på fler erfarenheter/råd/teorier eller för att se om TS skrivit själv och kommit på något/provat något

Hur skulle det sitta hos mig när hästarna främst gör det där jag inte är inblandad?

Tex på hästen som har gått på lösdrift 2, 5 mil härifrån i många månader?
Eller när jag helt enkelt inte är i närheten?
Eller att de alltid har gjort det, enda sen de föddes/köptes.

Stress och nackproblem kan vi nog strycka på allihop, alla är väldigt lugna och trevliga hästar, och ja, jag använder pulsmätare när jag tränar dem så jag vet att de inte bara ser lugna ut. Ingen av hästarna har haft spänningar i nacken när ET har varit här.

Tänder skulle det kunna vara, om vi bortser från att den ena har i det närmaste perfekt bett, och det blev inte bättre efter att vi hade varit hos veterinären (Anna Thell kan jag tillägga). De 2 yngre är inte kollade än.

En av hästarna har haft ont i ländryggen, men är nu jättefin och mjuk där, dock lite spänd längre bak, vilket inte de andra är. Oro tycker jag inte heller känns troligt, även om det givetvis är möjligt.

Hästarna verkar göra det vid vissa sinnestillstånd. När de busar, är utråkade, pigga, glada. Ridhästen gör det vid dessa situationer samt emellanåt när jag håller på och skrittar av, när jag ska sitta upp, inte varje gång, utan kanske var 15 e gång. Sedan är det en hel rad kastande som jag inte vet vad jag ska tro om.

Hur skulle det sitta hos mig när hästarna främst gör det där jag inte är inblandad?

Tex på hästen som har gått på lösdrift 2, 5 mil härifrån i många månader?
Eller när jag helt enkelt inte är i närheten?
Eller att de alltid har gjort det, enda sen de föddes/köptes.

Stress och nackproblem kan vi nog strycka på allihop, alla är väldigt lugna och trevliga hästar, och ja, jag använder pulsmätare när jag tränar dem så jag vet att de inte bara ser lugna ut. Ingen av hästarna har haft spänningar i nacken när ET har varit här.

Tänder skulle det kunna vara, om vi bortser från att den ena har i det närmaste perfekt bett, och det blev inte bättre efter att vi hade varit hos veterinären (Anna Thell kan jag tillägga). De 2 yngre är inte kollade än.

En av hästarna har haft ont i ländryggen, men är nu jättefin och mjuk där, dock lite spänd längre bak, vilket inte de andra är. Oro tycker jag inte heller känns troligt, även om det givetvis är möjligt.

Hästarna verkar göra det vid vissa sinnestillstånd. När de busar, är utråkade, pigga, glada. Ridhästen gör det vid dessa situationer samt emellanåt när jag håller på och skrittar av, när jag ska sitta upp, inte varje gång, utan kanske var 15 e gång. Sedan är det en hel rad kastande som jag inte vet vad jag ska tro om.

Det är ju helt omöjligt för mig att besvara dina frågor när jag inte sett hästarna ifråga.

Att du ska söka svaret hos dig själv beror väl på att det är enligt min erfarenhet ovanligt att 4 av 4 har samma symtom om de inte alla är Mamma/Pappa och avkommor..

Stress är som sagt en vanligt orsak, även om hästen verkar lugn kan den ha en "inre" stress...
Jag har tex en fd häst som när hon ansåg det var dax att gå in, ställde hon sig vid grinden, helt lugn, och slog med huvudet...
Hon såg inte ett dugg stressad ut för den oinvigde, men jag som känner henne vet att det var hennes stressignal, samma som hon kunde stå helt lugn och börja tugga på "sitt" sätt.. något hon nedärvt till sin avkomma och denne gör exakt samma när hon blir lite stressad och fundersam...

Grejjen är att de gör det vid så många olika situationer, hade det varit bra en viss så hade det varit mkt enkelt, men jag ser ingen röd tråd.

Det är ju knappast som att hon är stressad för att hon får lång tygel, eller? Det synns inget på pulsen iaf.
Vid grinden kan det vara stress, men frågan är om det verkligen är onyttig stress?

Det kan ju vara något gammalt som sitter i, vet en häst jag hade med tandproblem, han sprang med vidöppen mun alltid, även när vi hade fixat tänderna och jag red på sidepull.

Fast Seabaz, du har skrivit ett inlägg att en häst på ett stall som gjorde så ansågs att den behövde kollas av veterinär pga detta, och att du tyckte man skulle ta till sig den tanken. Det är väl rätt tydligt att du rekommenderar att man överväger sjukdom som orsak? Annars får du nog omformulera dig om man ska tolka det som ngt annat, varför nämner man det annars om det inte är dit du vill komma?

Nu svarar jag fast du riktade dej till Seabaz:)

Att råda någon till att kolla upp något behöver inte betyda att man måste ta hästen till veterinären, och om man menar det så behöver det i sin tur inte betyda att det är för man tror den har en sjukdom...

Vi få se vad seabaz menade:)

Fast alla andra här verkar ju förstå vad jag menade.
Den hästens tränare skulle kolla upp den hästen hos veterinär för han ansåg att en häst som skiter i sin egen krubba är det/kan det vara fel på.

Det behöver INTE betyda sjukdom. Men man börjar oftast med att veterinärundersöka en häst som man misstänker något fel på, hittar inte veterinären något kanske man börjar kolla på hästens miljö runt omkring.

Och bara för att jag vet en som kollat upp sin häst hos veterinär så behöver det inte betyda att TS måste göra det. TS väljer naturligtvis själv vad h*n ska göra eller inte göra med sin häst.

Att jag nämnde det är att man kan få fler synvinklar på ett och samma problem. Om man nu tycker det är ett problem och vad för slags problem.

TS kanske tycker det är ett problem för att h*n får mocka krubban varje dag.
Den tränaren jag pratar om tyckte att det var ett problem för "så gör inte en normal häst".

Nej jag har förstått exakt att det var så du menade och det du säger genom att posta ett sånt inlägg är att det bör vara ngt fel på djuret om den skiter i krubban och detta bör kollas upp. Om du inte själv tror på den teorin förstår jag inte varför du uttryckte det som du gjorde och tyckte det var värt att ta till sig och fundera på osv. Jag undrar då specifikt vad problemet rent diagnosmässigt isåfall kan tänkas vara? det kan ingen svara på utan det är rena spekulationer att ngt kan vara fel. När jag då ber er utveckla VAD så kan ni inte det. Jag fortsätter vidhålla att skit i krubban utan några som helst andra symptom i form av dålig mage, allmänt ändrat beteende mönster i fråga om bajs eller tillrört i boxen osv, inte betyder ett smack i min erfarenhet och samtliga andra jag känt och känner genom alla långa år, men om någon veterinär vill tala om för mig vilka ohälso situationer som har ett symptom att hästen strategiskt skiter i krubban så är jag idel öra.

Du läser och tyder som du vill.
Du har fått svar på vilka olika saker det varit med hästar som skitit frekvent i krubban.

Du svarar inte på varför du tror att det du säger är riktigt.
Nu bestämmer du tom vad seabaz menat med sitt inlägg:crazy:

Alla äro saliga på sin tro, tur bara att alla inte tror på samma...

Nix, jag har fått EN spekulation runt vad det har varit och ETn som behandlat har aldrig ens sagt att denne också anser att det är detta. Än mindre en veterinär.

skillnaden mellan ditt och mitt påstående är att jag har belägg annat än spekulationer, därför att som jag sagt femtielva tusen gånger, tills ngn medicinskt insatt eller etablerad person kliver in och lägger fakta på bordet om vad som kan tänkas orsaka detta om det är ett sjukdomssymtom förrutom allmän stress och därmed slump i farten, så kommer jag gå på allmän kunskap om normalt hästbeteende och det smäller dessväre betydligt högre ang. att argumentera troligheter än dina spekulationer gör i detta läget. Vad är det du TROR på? du har ju inte ett dyft att gå på och kan inte komma med några svar än att allt är möjligt typ. Vilka belägg har du för detta, ge mig några bra så ska jag ärligt ta till mig dessa men då får du komma med bättre än det vaga att allt är möjligt som du hittills kommit med.

Nu tror jag att jag sagt allt som finns att säga om detta ämnet för jag har uttryckt mig tydligt i frågan och ni vill fortsätta flumma, så kör på : ) Humlan har ju sagt samma sak och flera andra också ang. fakta, så det är nog bara så att jag är den enda puckot som orkar insistera över en sån här sak.

Hade du själv köpt ngt vagt flummigt råd om vad det kan vara med din häst, om du inte får belägg annat än flummeri och lösa antaganden? Ts har för övrigt lämnat tråden med all rätt, då hon frågat en vanlig fråga utan hälsoproblem på sin häst som skitit i krubban i åratal. du tycker inte att sjukdomsförloppet borde blivit allvarligt vid detta laget om så vore fallet? : )

Senast ändrad:

Gailite (minns inte stavning) gav några exempel som du bortförklarade med ingen fysisk sjukdom.
Tycker dock magproblem borde räknas dit.
Men det är (flera som sagt femtioelva ggr), heller ingen som sagt att hästen är fysiskt sjuk men att det kan vara nåt som inte är ok med den.

Du kalla det flum, jag kallar det helt enkelt ett råd som TS få göra vad h*n vill med.
Som sagt, det låter som att "vi" säger att hästen bör avlivas.

Du hänvisar till din allmänna kunskap, vänner med hästkunskap...skulle det vara bättre på nåt vis?

Det är lustigt att du envisas med att hästar bara skiter i krubban av en slump
när flera ha gett andra exempel.

Du skrev att hästar kan inte göra medvetna saker som att med flit bajsa i krubban, sen skriver du efteråt att dom medvetet skiter i sin mat...

En undran bara, hur har du dina hästar ute och hur fodrar du dom ute, då du säger att hästar skiter i sin mat och äter ur den maten sen.
Är det dina egna du baserar det på eller någon av dina vänner?

Eller, du va ju klar i tråden...

Det är ju inte första gången du bestämmer vad jag har menat med något inlägg.

Inse att det enbart är du som inte förstått vad jag menat. Det är enbart du som tolkat som du gjort och jag säger det direkt till dig: Du har tolkat fel.

Tråkigt om TS har lämnat tråden, jag hade gärna följt den här tråden om TS hade några nya funderingar eller kommit på nåt.

Blev många intressanta svar=) om att det både kunde vara sjukdomar o spänningar som orsakar hans skitbeteende i krubban;P kan meddela att jag brukar ta ut hästkiropraktor nån gång ibland som går igenom pållen o lossat hans spänningar om han haft några,har nydligen tagit ut veterinär inte för hans skit beteende:P i krubban utan för en annan orsak och veterinären tyckte det var en pigg o fräsch häst sen har min häst aldrig varit sjuk tidigare,han har heller aldrig visat tecken på nå stressat beteende han är kolugn som en filbunke:) Kan meddela nu att jag har flyttat krubban och satt i ett hörn och satt upp en regel framför krubban så nu på senaste tiden har det inte blivit någon hästskit i maten alls;P där emot så har han försökt men upptäckt att skiten inte kommer i krubban så han har gett upp,så jag blev riktigt chockad så ja hoppas det håller i sig nu=)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur