Han skiter jämt i krubban

Sv: Han skiter jämt i krubban

Vad är det som gör att du är så säker på ditt då?
Vad gör att du kan säga att det är dravel?

Var får du "ditt" ifrån?
Eller är det "bara som du säger" för att du säger det?

Kunskap ;) Hästars beteende.

skämt åsido: skulle vilja se beskrivningen på det sjuktdomstillståndet,beskrivet i veterinärtermer. "Typiska uppkommande symptom vid xxx sjukdom: Hästen skiter i krubban".

:rofl:

Vilken rolig grej att ta upp!

Min pålle är en gris i boxen och skiter där han står, upptryckt mot en vägg, igenom boxgallret, fönstret, vattenkoppen och givetvis i krubban. Jag vill påstå att han har den renaste krubban och vattenkoppen i stallet eftersom den skuras så ofta :)

Jag ser det inte som ett stort bekymmer och läser inte in någonting i det, han tuggar i sig sitt foder så snart han kommer in så jag vet att han först använder krubban som en tallrik och sedan som dass. Vattenkoppen är som tur var inte lika hårt ansatt.

Till skillnad från dig då så tycker jag det är väldigt intressant och är öppen för alla tänkbara teorier. Att bolla med någon varför en häst gör på ett visst sätt.

Tex så är det ju vida känt att hästar som äter avföring har någon brist i tarmfloran och ser man en häst göra detta så ska man ta sig en funderare på foderstaten och åtminstone kolla över den.

Nu har inte TS häst setts äta sin avföring, men en tanken bakom att den människan som sa att en häst KAN ha något fel (jag skrev aldrig sjuk), lär ju vara något liknande.

Som sagt, det är 50/50 om det är en slump eller medvetet så varken du eller jag kan hävda att så är det. Jag är i alla fall öppen

I alla fall är det 50% chans/risk att någon läser in en medveten handling i att en häst bajsar. ;)

/V

KL

Har haft en häst som gjort så och då menar jag att hon prickade. Hon markerade helt enkelt att denna krubba var hennes.
Direkt efter att hon ätit upp sin mat så backade hon till krubban, siktade noggrant och bajsade. I övrigt så var hon mycket renlig i boxen.

Hennes mamma hade likartade drag ute. Om hon inte orkade äta upp sitt hö så markerade hon det med att bajsa på det.

Diskuterade detta med flera o nån sa att det var ett sätt för hästen att protestera på, nån sa att det handlade om markering o revir.
Sen finns det ju orenliga hästar med som bajsar typ överallt, de skall man nog inte läsa in så mycket i om de prickar både krubba o vattenhink.

:D Ja skulle vara intressant att veta hur dom tänkte.
Men det torde vara nåt om att det inte är sunt att äta där man förorenat.

Tycker att det bara är i brist på fräsch mat eller mat överhuvudtaget som dom äter där dom även gjort ifrån sej.

*knapplån*

Kan det inte vara så att hästen inte vill stå/ligga i bajset sen då?
Vet hästar som bara skiter i ett hörn av boxen eller mot kanterna för att dom vill ha ett rent ställe att ligga på (tror jag), och TS häst har kanske kommit på att det blir mindre skitigt i boxen om den skiter i krubban

Har de ett hörn så har de ju ett hörn. eller om de skiter mot väggen så är det en vägg, inte alla väggar runt hela boxen.
Tror inte TS är så korkad att krubban sitter där hästen isåfall har sitt hörn/länga, då hade nog TS fattat sambandet rätt enkelt tror jag. Hon skriver ju dessutom att hon flyttat krubban flera gånger.

kl

Den kanske tycker det ar skont att klia sig pa rumpan emot kanten och passar pa att bajsa?

Jag har studerat krubbajsning lite grann och kommit fram till att det snarast rör sig om en sport. Om flera hästar i samma stall utövar sporten under samma natt så kan det röra sig om en tävling.
Man kan tro att segraren är den vars krubba innehåller flest träckbollar, men det är fel!

Den häst vars matte får lägga mest tid på att skura krubban har vunnit!

Visst är de finurliga våra djur? ;)

Jag har studerat krubbajsning lite grann och kommit fram till att det snarast rör sig om en sport. Om flera hästar i samma stall utövar sporten under samma natt så kan det röra sig om en tävling.
Man kan tro att segraren är den vars krubba innehåller flest träckbollar, men det är fel!

Den häst vars matte får lägga mest tid på att skura krubban har vunnit!

Visst är de finurliga våra djur? ;)

:rofl::rofl::rofl:

Annars så är en idé att de faktiskt bajsar i ett hörn, men det är stalltomtarna som tycker hästarna krubbor är lortiga och därför lägger bajsen där så Matte ska göra rent?!:idea:

knappis

Jag tycker det var ett himla smart tips att flytta upp krubba/vattenhink en bit över rumphöjd :) Min pålle bajar också i krubban ibalnd, men oftare i vattenhinken. Jag löste det genom att sätta in två vattenhinkar = bajar hon i den ena har hon fortfarande en ren hink att dricka ur. :)Vissa hästar bajar säkert medvetet på de ställena, men min gör det inte iaf :p Hon kliar svansen mot kanten på krubba/hink ibland och då bajar hon också. Inte mer komplicerat än så. :) Däremot på förra stallet bajade hon i vattenkoppen VARJE natt, och där trivdes hon inte. Vet inte om det kan ha nåt samband eller om den bara råkade sitta på hennes "bajvägg"

men jisses vilken puckad häst :rofl:

Humelibumlans idé skulle jag prova!

Jag jobbade på ett galoppstall ett tag där det var en häst som nästan dagligen bajsade i krubban. Den skulle dom kolla upp hos veterinär för där lät det som om om en häst bajsar i sin egen krubba eller vattenhink så är det något fel på den. En häst förorenar inte det den äter eller dricker. Och helt klart är ju din häst medveten om var den äter och dricker inne i boxen och ändå väljer den att bajsa i det.... det tåls att tänka på

Ja du har så rätt. Jag blir orolig och undrar vad det beror på om en häst beter sej så. Precis som du säger finns en anledning vilket man vet i proffstall.

Den mår troligen inte bra på något sätt, kan vara magen, någon brist, stress eller annat. Så om man flyttar krubban och det ändå händer och det inte bara var en tillfällig olyckshändelse så skulle jag försöka ta reda på anledningen, för det finns en anledning.

Till skillnad från dig då så tycker jag det är väldigt intressant och är öppen för alla tänkbara teorier. Att bolla med någon varför en häst gör på ett visst sätt.

Tex så är det ju vida känt att hästar som äter avföring har någon brist i tarmfloran och ser man en häst göra detta så ska man ta sig en funderare på foderstaten och åtminstone kolla över den.

Nu har inte TS häst setts äta sin avföring, men en tanken bakom att den människan som sa att en häst KAN ha något fel (jag skrev aldrig sjuk), lär ju vara något liknande.

Som sagt, det är 50/50 om det är en slump eller medvetet så varken du eller jag kan hävda att så är det. Jag är i alla fall öppen

Bra för du har rätt här! Så frångå inte din syn för att personer på ett internetforum säger något annat, lyssna på dem som du lärde det av ute i verkliga livet istället, för där vet du vem som har sagt saker och vad den personen kan. Det vet man inget om här!

Ja jag har sett det här hos hästar ibland i stora stall med många hästar, och det har alltid funnits en anledning, och hästen har slutat med det då man ändrat omständigheterna omkring. I något fall byta stall till ett mindre stressigt, byta box, kanske till ett lugnare hörn av stallet, magproblem som upptäckts, vantrivsel (häst på ridskola som helt slutade då den köptes av en av ridlärarna, kvar i samma stall, men andra omständigheter) smärta någonstans, vantrivsel med hagkompisar, mobbad eller småmobbad. Hur mycket vill du att jag räknar upp? Jag kan fortsätta ett bra tag till.

fast då handlar det ju om yttre omständigheter om det skulle vara så, inte fysisk sjukdom. det är en viss skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur