Han skiter jämt i krubban

Sv: Han skiter jämt i krubban

på vilket sätt skulle magproblem rikta in sig på att hästen bajsar i krubban specifikt? Har den magproblem blir det ju uppenbart på ett antal andra sätt. varför skulle krubban vara symptomet om inget annat finns, det är ju befängt.

Senast ändrad:

Att jämt bajsa i krubban kan vara 1 av symptomerna till ev magproblem.
Att den inte mår bra. Sen va det väl heller inget sagt vilket specifikt fel det var på hästen om den baja jämt i krubban utan att det kan vara fel på den.

Jag vet inte hur det va för "galite´s" exempel som h*n nämnde.

Någon mer som har en häst som skiter i krubban? Min kära häst har under många år nästan alltid skitit i foderkrubban. Har provat o flyttat foderkrubban,bytit ut den osv men varenda morgon är den hästskit i krubban. Nu har jag jag satt upp en regel runt krubban och han har inte lyckats pricka in krubban än;P Är det en ful ovana han har!?:d

Orkade inte läsa hela tråden men jag hade satt in löstagbara krubbor och tagit ut den efter kvälls fodring. Problemet löst ;)

Ja just det, det kan vara ett symtom. Ibland det enda märkbara, särskilt för den mer okunnige. Eller ett symtom på att något inte är bra jag skrev aldrig att det alltid var en sjukdom i botten, men det kan vara det, eller andra problem som hästen har, som stressar den på något sätt så att den frångår sin naturliga drfit att inte skita i maten. JA du hade uppfattat mej rätt!

Det jag menade är att man alltid alltid ska tänka att det är något man behöver se över eller kontrollera när en häst gör så. Precis som Seabaz hade lärt sej.

:) Ja precis, det kan vara nåt ja och då är det ju bättre att hålla koll och försöka komma på vad orsaken kan vara än att strunta i det och tycka att det bara råka hamna skit i krubban varje dag:)

Jag köper inte ditt argument ö.h.t. Om hästen börjar skita konstigt rent allmänt så visst, då är den sjuk eller ngt felas, men det är fortfarande en slump att skiten råkar hamna i just krubban i det fallet, och man märker ju fysiska skillnader i avföring/beteende isåfall.

Om en häst skiter i krubban för att den lyft på svansen och krubban råkar vara i samma höjd, så är det ingen sjukdom med i bilden utan snarare en ganska vanlig häst, av den mindre renliga sorten, dvs den skiter rent allmänt lite varsom det råkar falla sig in i boxen, alternativt sitter krubban på ett dåligt ställe i boxen. Detta scenario är nog i stort sett standard orsaken, inte sjukdom. Men visst, ska man börja spekulera enligt principen att allt rent teoretiskt sett är möjligt, ja då kan vi börja prata sjukdomar om det mesta.

det jag vände mig mot var Seabaz första inlägg som i princip hävdade att sket hästen i krubban kunde den mest troligt ha en sjukdom, och att man borde noga fundera över detta om man hade en häst som sket i krubban. Jag köper liksom inte det rådet helt enkelt. att ni sen jobbat i galopp stall eller stall med extremt dålig stallmiljö för hästarna gör liksom inte påståendet till en generell sanning för den skull och därför tycker jag rådet var rätt och slätt dumt, till en vanlig trådskapare som har en häst som skiter i krubban.

det jag vände mig mot var Seabaz första inlägg som i princip hävdade att sket hästen i krubban kunde den mest troligt ha en sjukdom, och att man borde noga fundera över detta om man hade en häst som sket i krubban. Jag köper liksom inte det rådet helt enkelt. att ni sen jobbat i galopp stall eller stall med extremt dålig stallmiljö för hästarna gör liksom inte påståendet till en generell sanning för den skull och därför tycker jag rådet var rätt och slätt dumt, till en vanlig trådskapare som har en häst som skiter i krubban.

Du får det verkligen till som du vill, eller hur?

Det är du själv som har fått det till att hästen skulle vara fysiskt sjuk.

I mitt första inlägg skrev jag om en tränare som hade en häst med samma problem som TS häst. Den hästen skulle kollas upp hos veterinär.
Jag skrev att det tåls att tänka på. Inte att TS bör kolla sin häst, bara att jag vet en annan som gjort det med samma problem. Tyvärr då vet jag inte vad svaret blev eftersom jag inte jobbar kvar där.

TS häst kanske dessutom inte heller trivs. Släpp ut hästen på en lösdrift så slipper man mocka box alls. Även privathästar i små stall kan vantrivas. (nu är det här menat till dig och inte till TS, jag skriver det enbart för att du har så tråkig attityd i dina inlägg och verkar "ser ner" på andra som kommer med råd/förslag/tåls-att-tänka-på till TS)

Du får ursäkta men jag tycker bara det blir så otroligt tröttsamt med alla slentrian råd här i trådarna att "det är nog ngt fel på din häst". det rådet duggar tätt, oavsett vad det en är som beskrivs typ. Om så hästen har lagt ett öra bakåt i boxen 2 dagar i rad så är det ngt fel på den typ.

vad var det för diagnos på de hästarna du känner då som var sjuka och symtomet var att de sket i krubban? vore intressant att höra, för jag letar som sagt fortfarande efter konkreta svar på vilken medicinskt etablerad diagnos det är som har symptom skita strategiskt i krubban.

Jag håller med dig i allt utom att det behöver vara en mindre renlig häst som bajsar i krubba eller vattenkopp, för i många fall så är det just en renlig häst som bestämmt att bajsstället är just där och sen hoppsan, där satt krubban/koppen, vilket då enkelt löses med att byta plats på antingen häst eller krubba/kopp :)

Haha, då är vi inte bara hälften utan faktiskt fullt överrens för jag har även skrivit om detta första varvet i tråden som första tips, i ett par inlägg :D

Som jag redan har skrivit så gjorde min häst detta när han fick spänningar i rumpan, och då menar jag i musklerna. Han gjorde det varje dag (ibland i både vattenkopp och krubba) tills att ET eller massör hade varit ute.

Jag behöver inte mer facit än så för den hästen. Börjar nån av mina nuvarande hästar med samma beteende så kommer jag ta ut ET/massör. Nån enstaka gång lägger jag inte vikt vid.

Och givetvis är det inte säkert att det är samma på alla hästar, men jag vet fler som har hållt på på det sättet och sedan slutat efter behandlingar av ET.

Vad spännande då ser jag fram emot att det snart kommer en medicinsk diagnos på detta och att symptomet blir "skiter i krubban".

Det har aldrig slagit dig att två beteenden kan inträffa samtidigt utan att ha ngn som helst relation?

kanske var din häst alltså så spänd i muskerna i rumpan att den behövde hänga rumpan mot krubban och därmed bajsa i den? vad vet jag? allt verkar möjligt i denna tråd : ) Vad har din ET för diagnos på det hela som förklaring till krubban och vattenkoppen?

bäst gillar jag hörsägen råden "en vän till en bekant har hört" osv. Oslagbart.

Senast ändrad:

Ja absolut! Visst kan det vara så!

Men jag ägde denna häst i 9 år, och det slog aldrig fel! Han slutade DIREKT när spänningarna var borta, samma dag liksom.

Det handlar alltså inte om en gång, utan snarare 20 ggr (om inte mer), och att det bara skulle råka vara så varenda gång köper jag inte.
Det var alltid bara en hög i krubban och vattenkoppen, hans vanliga bajsställen var inte där. Hade han behövt ta stöd för att bajsa så hade han väl gjort det varje gång, inte bara en max 2 ggr? (en hög för krubban och en för vattenkoppen).
Och han bajsade som sagt aldrig på dessa ställen annars.

ET sa jag aldrig något om bajsandet till, däremot pratade jag med massören om det. Hon sa att hon hade hört det förut, men hur pass bra hon är som källa vet jag inte.

För mig är det inte "en vän till en bekant", jag har upplevt detta själv.

Senast ändrad:

Du får ursäkta men tills jag hör en teori tillochmed så pass att det är din massör/ET som framkommer med en ang. sambandet så kommer jag inte köpa sambandet oavsett hur många gånger det inträffat på din enda häst.
inte heller dina bekantas hästar utan ngn som helst teori från behandlande.
vill du se ett samband ska jag inte stoppa dig från det. Jag dock svårt att köpa att man gör ett samband som inte är vare sig förkunnat eller förklarat i några som helst fysiska eller medicinska sammanhang ens av behandlande källa, till en dagens sanning på ett internet forum, som råd och tips till andra.
Jag har lite svårt faktiskt att se att ens du själv skulle köpa liknande argument om det handlade om en annan situation/symptom/ngn annans häst : )

Det som jag tycker är störande är att du gör dej själv till "oraklet" genom att totalsåga andras tips.
Du kom med tipset - byt plats på krubban.
Bra, det hade TS skrivit att hon redan gjort i första inlägget...

Du tycker kimmis87 ska komma med en medicinsk diagnos, då vill jag ha dina meriter på att kunna säga så bombsäkert motsatsen.
Att det absolut INTE är något fel på TS häst för att den bajsar i krubban nästan dagligen. Eller någon annan häst i liknande fall.

Om du har läst noga vad jag har skrivit så ser du oxå att jag inte har presenterat det som fakta, utan bara som teori.

Det är en ide att prova om man inte får hästen att sluta (som TS), det är ju inte som att det är så dyrt att ta ut en ET liksom, och det är ju aldrig fel att kolla över hästen, så jag förstår inte vart skadan ligger?

För mig känns det rätt självklart att på DEN hästen fanns ett samband, eftersom det hjälpte direkt så pass många ggr. Varför han gjorde det har jag ingen aning om, men jag har o andra sidan aldrig försökt ta reda på varför, utan nöjt mig med att det fungerade.

Varför är det så viktigt för dig att ET ska ha ett svar?
Hon kommer på söndag, jag kan höra med henne då om jag kommer ihåg det, men nu är det väl 4 år sedan hon behandlade den hästen.

En del beteenden vet man väl inte anledningen till, vet du tex varför mina hästar kastar med huvudet?

Om du har läst noga vad jag har skrivit så ser du oxå att jag inte har presenterat det som fakta, utan bara som teori.

Det är en ide att prova om man inte får hästen att sluta (som TS), det är ju inte som att det är så dyrt att ta ut en ET liksom, och det är ju aldrig fel att kolla över hästen, så jag förstår inte vart skadan ligger?

För mig känns det rätt självklart att på DEN hästen fanns ett samband, eftersom det hjälpte direkt så pass många ggr. Varför han gjorde det har jag ingen aning om, men jag har o andra sidan aldrig försökt ta reda på varför, utan nöjt mig med att det fungerade.

Varför är det så viktigt för dig att ET ska ha ett svar?
Hon kommer på söndag, jag kan höra med henne då om jag kommer ihåg det, men nu är det väl 4 år sedan hon behandlade den hästen.

En del beteenden vet man väl inte anledningen till, vet du tex varför mina hästar kastar med huvudet?

Jag är nog kvalificerad att svara, så jag skulle nog gissa att svaret sitter i spänningarna och det kan ju vara så att hästen avlastade sig när han bajsande i tex krubban, kan det möjligvis suttit spänningar i ländrygg, rumpa och runt svans, kan det ju vara så att de avlastades när han fick luta sig mot något?
Å andra sidan har jag träffat en himla massa hästar med spänningar som inte bajsar i krubban... men hästar är ju individe roch i detta fallet, som du beskriver det, så kan det ju vara en orsak?

Det finns många anledningar till att de kan kasta med huvudet, allt från hälta till hjärntumör...

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur