Jag måste ha missat den här tråden helt och hållet när den var som mest akut, eller så har jag tittat in alldeles i början och inte hunnit svara något då. Hur som helst så har jag nu tårögd följt expressresan med hissen ner i helvetet från början av tråden, och upp till den våning som citron med barn nu klättrat sig upp till. Ni har alla mina tankar och stora beundran,
@citron.
Angående frågorna inför kommande villkorlig frigivning, så har ni också min självklara förståelse för att det känns oroligt. Jag jobbar som åklagare (inte i ert distrikt) men vi tappar kontrollen och insynen i ärendet efter lagakraftvunnen dom och när straffverkställigheten börjar. Så det som gäller permissioner och regelverket däromkring och allmänt kring utslussningen efter straffet har
@LadyCovergirl och Kriminalvården/Frivården bäst förutsättningar att svara på.
Det som jag kan säga lite mer om är frågan om kontaktförbud, som jag tycker ni gör helt rätt i att ta upp igen när han ska släppas ut. Riskbedömningen är ju såklart helt annorlunda när han är i frihet eller på anstalt, så ni
borde ha mycket goda förutsättningar att få ett annat beslut då.
Inte minst om han har gjort försök att kontakta tjejerna under anstaltsvistelsen också. Samla ihop vad du har där, innehållet är mindre viktigt men hur många brev och tider när ni fått dem, så att det framgår tydligt när ni söker nästa gång. Jag är dock ingen kontaktförbudsexpert (jobbar vanligtvis inte med relationsärenden eller sexbrott) och osvuret är alltid bäst för att undvika en ny besvikelse.
Har du någon fråga som du vill pm:a så svarar jag gärna på det jag kan! Lycka till med barnbarnet och allt, och låt inte frigivningen av den där stoppa, eller ens fördröja, er fortsatta resa uppåt från tiden i helvetet.