Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Sv: Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Hej citron och minicitroner.

Jag hittade tråden idag då jag inte längre är här så mycket. Jag är djupt imponerad OCH rörd av din berättelse och inte minst av ditt agerande. Jag hoppas att dina barn, den dag de är redo för det, får samtalskontakt vilket jag tror att du löser. Jag har själv varit utsatt av mobbing vilket jag fick svåra panikångestattacker under många år av, och idag är jag glad att mina föräldrar mer eller mindre drog mig till BUP.

Om jag hade varit i dina döttrars situation, vilket jag inte alls kan sätta mig in i, hade jag inte önskat något annat agerande från min mamma än det du beskrivit här.

Med vänliga och stöttande hälsningar
Viktoria

*kl*

Förlåt är ett ord som är helt värdelöst på många vis. Jag kan ju inte tro på ett ord han skriver eller säger...Jag vet hur manipulativ han är, hur bra han är på att ljuga och bedra. Jag kan helt enkelt inte lita på det han säger det går inte. Jag vill inte att han ljuger för barnen och jag vet inte om han menar det han säger eller om han säger det för sin egen skull, eller om han är ledsen för att han vet att han inte får se dom på länge om någonsin mer. Han vet ju inte vad de anser...

Jag kan inte formulera ett brev tillbaka, orden räcker inte till. Det finns så mycket jag vill säga honom, det mesta är inte i närheten av trevligt. Jag hatar honom inte, jag föraktar honom...

Barnen har rätt till honom,jag vill inte egentligen att de ska ha någon kontakt med honom, men jag kan inte vara en sån person som hindrar de från att kontakta honom så länge de är trygga i den kontakten. Jag är rädd för att han ska manipulera barnen...han är uppenbarligen oerhört skicklig på det, han har lurat folk i så många år att det är skrämmande.

Hur fan gör man? Jag önskar att han aldrig mera tog upp kontakten, det vore enklare för mig. Men det lär ju inte hända.

kära citron, vilken tuff situation du befinner dig i.
hur gamla är barnen, jag har glömt.
de som är stora nog att förstå kan du ju faktiskt prata med om det.
jag har så mycket jag vill ge dig men försöker korta ner så det blir begripligt ändå.
har själv varit med om skitjobbiga saker inom familjen och varit tvungen att faktiskt klippa bort dem.
bara för att man är förälder har man faktiskt inte alla rättigheter till sina barn, jo kanske juridiskt men det är inte det det handlar om just nu.

prata med barnen om moral och försök beskriv situationen som om det gällde nån annan.
ungefär som ett rollspel.
lägg upp från början till slut och sen går ni igenom vad man tycker och tänker, vad som är rätt eller fel.
fråga er om det faktiskt är värt att ha honom "kvar" i sitt liv.
man FÅR faktiskt klippa av helt, det är en egen rättighet som människa.
vad tycker de är viktigt, vad betyder allt det här för dem?
behöver de honom alls?
vad förlorar de respektive vinner de?
väger vinsten mer än förlusten?

jag har själv gjort så här och när jag tog beslutet kändes det som en enorm lättnad.
det är inte säkert att det är rätt för er, bara ett tips.
min "far" gick åxå i terapi (får väl aset göra nu va?) och iom att terapin gick framåt så började ju vissa saker komma upp.
jag svalde mycket i många år av hans sk ursäkter och förlåtelser, men när han gjorde om samma sak med min dotter (ej sexuella saker i vårt fall) då fick jag nog.
då kunde jag se att han kommer aldrig att ändra sig oavsett hur många kurser eller terapier han går.
vi gjorde klart för honom att hit men inte längre.

min dotter var då bara 5 år men så klok, så himla klok.....man ska inte underskatta barnen.
vi pratade och förklarade vad som hänt på hennes nivå, så gott vi kunde iaf.
hon fick själv berätta vad hon upptäckt och vad hon själv kände.
vi pratade om hur vi såg på saker och vad som är rätt eller fel för oss, sen tog vi gemensamt beslut.
vad jag menar är att man behöver faktiskt inte ha kvar en "far" i sitt liv bara för att han är just "far".

han har ingen självklart rättighet till deras själ, den bestämmer de om.
men känn efter vad som är rätt för er och gör det här när ni är starkare och har fått landa lite.
om ni kommer fram till att ni inte vill att han ska ha kontakt med er så får han skicka sina brev till tomten isf.
han kan skriva dem men de behöver inte postas till er.
lättaste är nog att med hjälp av er advokat skriva ett enkelt brev där det framgår att det är vad alla vill....
kanske han tar det mer på allvar då.
tala om att han kan skriva brev hur mycket han vill för sin egen skull, sen kan han ju spara dem.
även om du kräks och inte vill ge honom nåt så har du iaf då visat att du är en bättre människa än honom.

du får pm;a om du vill
all lycka o glädje till er!

Det ar egentligen hemskt svart att rada dig. Det enda jag kan saga ar att du ska gora det som kanns ratt - det har ju lett dig valdigt val hittills. An sa lange tror jag att du har lite andrum, han sitter ju fortfarande haktad och kommer att aka in nar domen faller. Alltsa lar det nog droja innan barnen far mojlighet att traffa honom - OM de skulle vilja.

Ta hjalp av proffs i dina funderingar! Det finns naturligtvis manniskor med kunskap om vad som brukar vara bast i sana har lagen. Antingen via nagon psykologkontakt som du redan har eller via organisationen som du tog hjalp av precis i borjan.

Sedan du skrev i gar har jag funderat mycket pa begreppet forlatelse och jag tror att jag tycker att det egentligen ar ett innehallslost begrepp. Var och en far fylla det med det innehall som kants ratt. For mig hor det nog framst ihop med vardagliga handlingar, i vardagen kan man be om forlatelse.

Om jag vore i dina klader skulle jag aldrig nagonsin kunna forlata honom. Om han bad om forlatelse skulle jag svara nagot pa temat Nej, jag kan inte latta din borda, du far leva med dina handlingar.

Förlåt är ett ord som är helt värdelöst på många vis. Jag kan ju inte tro på ett ord han skriver eller säger...

Jag tänker nog lite som både Ramona och mandalaki när det gäller "förlåtelse". Man ber om förlåtelse för sin egen skull, som jag ser det. För att den man varit dum mot ska lyfta bördan från ens egna axlar. I vardagshändelser som "förlåt att jag glömde påminna dig om att det var klockan åtta", är väl sådant mest en artighet och ett sätt att komma förbi irritationer.

Men när det gäller så fruktansvärda saker som han har gjort. Jag kan inte se annat än att kampen för att på något vis komma till ro med det hela, om han nu tror att han kan det eller vill det, är en kamp han har föra med sig själv.

Att förvänta sig att ni ska förlåta honom, och det redan nu - för mig ser det ut som ännu ett övergrepp. Inget annat. Allting kan inte förlåtas.

Sedan är det förstås upp till tjejerna att på sikt hantera det här känslomässigt som fungerar för dem. Vi vet inte idag hur de kommer att resonera om tex 10 år.

Om vi ser till din del. Skulle du vilja skriva till honom? Om du hade orden?

Angående skriva. Kanske du kan skriva av dig och inte skicka?

*kl*

Apropå förlåtelse kom jag att tänka på den här artikeln som jag tycker är mycket bra. Förlåta är inte alltid bäst...

Stor kram till dig Citron och dina "småcitroner"!

Domen kommer den 3 februari. Då är det bara väntan kvar.
råkade springa på detta, om ett liknande fall http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=4934110 det kanske kan ge en fingervisning om straffvärdet?

Fast det är så oerhört sorgligt att det finns flera liknande fall på gång samtidigt. :cry:
Det var ju ett fall, som sammanföll med den här tråden så att jag nästan började undra om det var ett sammanträffande, där den häktade tog livet av sig.

Vad otäckt! :cry:
Och jag hoppas verkligen på längre fängelsestraff för "pappan" här, 5 år känns nästan som ett hån :crazy:
(så klart gäller det även familjen i artikeln...5 år för något så grovt är ju nästan pinsamt...)

Nja, något hån är det inte. Fem år är en lång strafftid och att frihetsberövas överhuvudtaget är en stor påfrestning för en tidigare ostraffad person.

Straffvärdet för grov våldtäkt mot barn är 4-10 år.

Jag tror att det är bra om citron - och vi - försöker att inte ha några förväntningar alls på strafflängden. När man ser omständigheterna på så här nära håll är det lätt att tycka att allt under 25 år är helt uppåt väggarna. Men håller man sig inte till vad lagen faktiskt säger riskerar man bli väldigt besviken.

Jag skulle faktiskt också föreslå att vi antar att den här så kallade pappan faktiskt döms efter de lagar vi faktiskt har. Inte efter vad vi eventuellt känner.

En diskussion om straffsatser kanske gör sig bättre i en egen tråd.

Med tanke på den rätt långa häktningstiden och att han inte släpptes direkt efter rättegången, så är det i alla fall osannolikt att han frias.

Men straffet kommer ju att ligga inom det spann som lagen föreskriver, så är det ju.

Så vitt jag förstår är det inte omöjligt att de två drabbade småcitronerna är myndiga när han kommer ut igen, och det tycker jag känns bra att tänka på. Då bestämmer de själva. På riktigt.

Efter att ha haft bråk med internetuppkopplingen, igen...Jag har stadsnät men det är mer ostabilt än när jag hade adsl i huset, det fungerade i alla fall om det var solsken....

Straffvärdet det har pratats om är 4-6 år. Jag får inte ihop logiken. Som någon sa är skalan 4-10 år för grov våldtäkt, han har erkänt 160. Om det ger säg fem år, vad ska då krävas för att få maxstraff? Det är det jag frågar mig mest. För min del är inget straff tillräckligt egentligen men det är en annan sak. Det är inte min logiska sida som pratar, det är något annat.

Nu är det fredag som jag väntar på, så vi får svaret på den frågan...

Annars så önskar jag mig en dag utan att jag behöver bo o telefonen med div myndigheter eller att jag behöver åka någonstans så jag i alla fall kan få bara sitta och glo.

Gamla lägenheten är i alla ett avslutat kapitel, nycklarna inlämnade och äntligen är det över...

För att få en förståelse för hur domstolen tänker när de bestämmer straffvärdet är det bra att titta på lagtexten.

Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

För att få maxstraff på tio år skulle jag gissa på att det "krävs" antingen grova våldsamheter vid övergreppen (dvs våld som ger synliga märken på kroppen, tyvärr brukar det vara sånt som krävs för att det ska vara tillräckligt starkt som bevis) och/eller att pappan låtit andra förgripa sig på dottern. Eller möjligen frihetsberövande i kombination med övergreppen.

Rent känslomässigt vill nog de flesta här att han aldrig ska få se dagens ljus, inklusive jag. Och jag förstår att för dig och småcitronerna kommer straffet aldrig vara tillräckligt, det ger ju ingen barndom tillbaka...

Skönt att höra att allt är klart med den gamla lägenheten!

Jag tror att du bara kan vänta och se. Domar brukar oftast innehålla utförliga motiveringar till hur rätten resonerat.

Att det sedan inte har någon koppling till vad du, dina döttrar och vi känner - det verkar du redan förstå och det förtjänar du stor respekt för!

När straff hamnar i den nedre delen av straffskalan så brukar jag försöka tänka: Ok, det måste ju faktiskt finnas utrymme för att döma den som gjort något ännu värre till ännu hårdare straff. T ex använt grovt våld i samband med en våldtäkt. Det måste alltid finnas utrymme för en Fritzl som måste få ett betydligt hårdare straff än en "vanlig" våldtäktsman.

KL
I morgon faller domen. Mina tankar kommer att finnas hos er då. Hoppas han får ett kännbart straff.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 660
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama