Sv: Han har våldtagit min dotter i nästan tio år
kära citron, vilken tuff situation du befinner dig i.
hur gamla är barnen, jag har glömt.
de som är stora nog att förstå kan du ju faktiskt prata med om det.
jag har så mycket jag vill ge dig men försöker korta ner så det blir begripligt ändå.
har själv varit med om skitjobbiga saker inom familjen och varit tvungen att faktiskt klippa bort dem.
bara för att man är förälder har man faktiskt inte alla rättigheter till sina barn, jo kanske juridiskt men det är inte det det handlar om just nu.
prata med barnen om moral och försök beskriv situationen som om det gällde nån annan.
ungefär som ett rollspel.
lägg upp från början till slut och sen går ni igenom vad man tycker och tänker, vad som är rätt eller fel.
fråga er om det faktiskt är värt att ha honom "kvar" i sitt liv.
man FÅR faktiskt klippa av helt, det är en egen rättighet som människa.
vad tycker de är viktigt, vad betyder allt det här för dem?
behöver de honom alls?
vad förlorar de respektive vinner de?
väger vinsten mer än förlusten?
jag har själv gjort så här och när jag tog beslutet kändes det som en enorm lättnad.
det är inte säkert att det är rätt för er, bara ett tips.
min "far" gick åxå i terapi (får väl aset göra nu va?) och iom att terapin gick framåt så började ju vissa saker komma upp.
jag svalde mycket i många år av hans sk ursäkter och förlåtelser, men när han gjorde om samma sak med min dotter (ej sexuella saker i vårt fall) då fick jag nog.
då kunde jag se att han kommer aldrig att ändra sig oavsett hur många kurser eller terapier han går.
vi gjorde klart för honom att hit men inte längre.
min dotter var då bara 5 år men så klok, så himla klok.....man ska inte underskatta barnen.
vi pratade och förklarade vad som hänt på hennes nivå, så gott vi kunde iaf.
hon fick själv berätta vad hon upptäckt och vad hon själv kände.
vi pratade om hur vi såg på saker och vad som är rätt eller fel för oss, sen tog vi gemensamt beslut.
vad jag menar är att man behöver faktiskt inte ha kvar en "far" i sitt liv bara för att han är just "far".
han har ingen självklart rättighet till deras själ, den bestämmer de om.
men känn efter vad som är rätt för er och gör det här när ni är starkare och har fått landa lite.
om ni kommer fram till att ni inte vill att han ska ha kontakt med er så får han skicka sina brev till tomten isf.
han kan skriva dem men de behöver inte postas till er.
lättaste är nog att med hjälp av er advokat skriva ett enkelt brev där det framgår att det är vad alla vill....
kanske han tar det mer på allvar då.
tala om att han kan skriva brev hur mycket han vill för sin egen skull, sen kan han ju spara dem.
även om du kräks och inte vill ge honom nåt så har du iaf då visat att du är en bättre människa än honom.
du får pm;a om du vill
all lycka o glädje till er!