han har tungan utanför

Lady_D

Trådstartare
Min häst har slänger ut tungen på sidan av munnen. Tungan är nästan alltid ute men det händer att han tar in den korta stunder. Förra ägaren hade ett meilerbett i munnen på honom och det fungerade sämre än vad det är idag. jag har ett rakt appermouth på honom figa. Är det någon som har ett bra tips om hur jag ska få in tungan på honom?

Jag föreställer mig att hästen upplever att tungan inte får plats i munnen när bettet är där... kan du testa att rida på något bettlöst alternativ? Ta kontakt med hästtandläkare också, så det inte är något sådant fel. En duktig tandläkare kan säkert rekommendera ett bett som skulle kunna passa :)
Lycka till!

Jag har testat att rida honom på ett hakemore men jag tycker inte att det gick så bra, han verkade inte trivas med något som tryckte på nosryggen. Vi ska ha ut en tandläkare om två veckor så vi får se om vi kan hitta något.

Prova ett tunnare bett, typ bridong. Mina hästar funkar mkt bättre på det! Blir inte så mkt metall i munnen. Äppelbetten är ju väldigt tjocka!

Han har inte tandfel då?
Vet några hästar som hade tungan ute, men då visade d sig att d fanns kansker på tänderna eller nån tand som gjorde ont, därför hade dom tungan utanför...kanske ska kolla d??

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Hundhälsa Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det. Nu såg jag en bild på en hund som...
Svar
17
· Visningar
2 960
Senast: Sol
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar