Han har inte kommit över exet! *långt*

hemlighemlig

Trådstartare
Jag är så förvirrad just nu att jag behöver andras synvinklar på det här, för jag är rädd att jag inte kan tänka helt klart eller logiskt.

Ända sen jag blev ihop med min sambo har jag känt av att han inte riktigt har kommit över sitt ex och att han älskade henne mycket mer än mig. Men jag försökte att slå bort det och på ett sätt bara leva med den tanken/känslan.

Men tillslut kommer man till en punkt där man inte kan hålla det inombords längre.. man vill ha sanningen.
Jag berättade för honom i förgår kväll om mina tankar och känslor samt om mina misstankar att han inte har kommit över henne...

Bad honom att säga sanningen och inte linda in det i något bara för att inte såra mig ( han har en tendens till att göra det). Han förnekade ingenting utan
svaret blev att han "skulle kunna lära sig älska mig lika mycket", att han fortfarande hade känslor kvar för henne men att det blir bättre hela tiden.
...Att han älskade mig till 99% och att det är mig han vill ha nu. Ingen annan.¨

Jag fick alla min farhågor besannade och jag var på ett sätt förberedd på att höra dom..men det gjorde så ONT ändå. Att han fortfarande går och tänker på henne, har känslor för henne...att han älskade henne mer än mig.

Vi pratade halva natten och grät båda två och jag slängdes mellan att känna ilska, smärta och kärlek...för jag älskar ju den här killen även om jag just nu är helt hjärtkrossad.

Nästa dag så var han jätte go mot mig, ville kramas hela tiden och knappt släppa mig. Sa att han nu insåg att han hade tagit mig lite för givet och att han hade fått en "nytändning", att han hade inte alls känner samma sak för sitt ex nu.
Men jag gick och hade en klump i halsen. Ville ena stunden skrika åt honom för i nästa krama om honom och återgå till det vanliga.

Finns det någon här som har varit i samma situation? Är det vanligt att ha känslor för sitt ex när man är i ett nytt förhållande?

Jag vet inte vad jag ska göra nu. Om jag orkar med att vara med honom när jag vet att han fortfarande har känslor för sitt ex. Att jag är nr 2an.:(
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Fast du är ju inte tvåan? Det är ju dig han valt att leva med.

Det finns massor med anledningar till att de inte är tillsammans och ingen av de anledningarna är några bra anledningar. De är inte tillsammans eftersom de inte fungerar tillsammans.

Sen vad gäller känslor så tänker jag ofta på flera av mina ex. Jag ser ingenting konstigt med det. Jag hade aldrig bytt ut min nuvarande sambo mot någon av mina ex. Det är ju av en eller flera anledningar de är mina ex liksom.

Sluta tänka så negativt. Du är ju ettan eftersom han valt att leva med dig. Alla vuxna människor har bagage och det är bagaget som gjort de till de människorna de är idag. Uppskatta hans bagage som format honom istället.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Klart att alla har bagage, det har jag med. Inget jag klandrar honom för. Men jag kommer inte riktigt uppskatta att han har känslor för sitt ex ;)
Jag har alltid varit öppen med att man ska bevara fina minnen med alla slags människor man träffar och jag har inget emot att han har kvar lite bilder på dom osv.

Kan förstå att han tycker att deras uppbrott var jobbigt eftersom det kom så plötsligt och oväntat, att han aldrig fick något svar.
Men jag tycker inte riktigt att det är ok att inleda något nytt när man inte har bearbetat det eller kommit över det i det stora hela.

Som sagt är jag lite överallt med mina tankar just nu och kan inte riktigt tänka helt logiskt.
klart man blir lite sårad och ledsen av det hela :)
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Så kände jag mycket i början av mitt förhållande, och de känslorna kan fortfarande ploppa upp ibland.

Jag såg mig som tvåan, eftersom jag fick höra från många olika håll hur mycket han älskat sitt ex och hur förkrossad han blev när det tog slut mellan dom. Och då jämförde jag genast med vårt förhållande, och tvivlade mycket på att han verkligen älskade mig "på riktigt". Klart jag kände mig som andrahandsvalet eftersom det var hon som dumpade honom - och hade inte hon gjort slut så hade han ju säkerligen fortfarande varit tillsammans med henne, och inte med mig.

Nu har vi varit tillsammans i tre år och jag tvivlar inte längre, men det har ibland varit tufft.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Tack för ditt svar!

Det är nästintill identiskt med vad jag känner. Även min sambo var jätte ledsen när det tog slut... hade hon inte dumpat honom så hade dom fortfarande varit ihop om han fick välja.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Drygt 1,5 år sen. Vi träffades ca 3-4 månader efter och då var han väldigt tydlig med att han inte var redo för något. Så vi inledde någon form av kk relation fast lite djupare.
När jag kände att jag att jag fick mer känslor så tog vi en paus för att sen börja träffas igen.

Tiden gick och vi blev jätte bra kompisar, skrattade, skojade och planerade massa saker tillsammans. Började betee oss ofta som ett par och i januari i år blev vi tillsammans :)

Han sa att han kände ganska stark för sitt ex då men kunde inte låta bli att falla för mig. Så det glädjer mig om inget annat.

Vi har kommit varandra otroligt nära av allt det här och jag tror det här var bra både för honom och för mig. Att det kom fram och att vi kunde prata om det...så vi kan gå vidare.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Man kan komma över på olika sätt. Att komma över sveket att bli lämnad utan förklaring och plötsligt kan vara svårt att komma över, men det behöver inte betyda att det handlar om kärleken, utan det är sveket i sig som är svårt, och det är känsloladdat. Jag fungerar så att mina känslor känns starkare när jag blir lämnad och inte hade väntat det, det är ju inte så att jag älskar honom mer när jag blir lämnad men det känns så.

Det du kan begära är att han inte har någon som helst kontakt med sitt ex eller hennes omgivning, så att han ger ert förhållande en ärlig chans att bli nr 1.

Jag vet inte om jag håller med om att det inte är ok att påbörja något nytt innan man kommit över det gamla, vissa kommer man aldrig över riktigt.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Intressant!
Det skulle nog kunna vara lite så..

Han har ingen kontakt med henne förutom att dom är vänner på facebook. Mycket beror nog på att hon har stängt ute honom helt och inte svarat på sms och telefonsamtal osv.

Har funderat på att be honom ta bort henne men samtidigt känns det inte rätt att jag beordrar honom till det..Jag vill ju inte styra honom på något sätt.

Nu vet jag iof att han har varit inne MKT på hennes sida och kollat bilder osv, så det kanske kan vara nyttigt att byta eller vad man ska säga. Både för honom och för mig.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Fast nej, nej, nej, nej. Du har ingen som helst rätt att begära att han ska klippa kontakten med henne helt. Gillar du honom inte som han är får du se dig om efter en annan man, du kan inte förändra den du har genom mentala styrmedel och påtryckningar som i slutändan handlar om kontroll och ditt egna behov av att bli sedd.

Ser han dig inte som den du vill bli sedd som är han inte rätt man för dig. Är det så att han inte kommit över sitt ex får han jobba med det på egen hand, det är ingenting du kan göra för att få honom att tänka annorlunda.

Antingen accepterar du att han fortfarande har lite känslor kvar för sitt ex, men att han älskar dig och valt att leva med dig. Eller så går du vidare i livet och hittar en man som är såsom du vill att han ska vara.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Precis min tanke! Han sörjer inte henne utan själva sveket.

TS,
Jag tycker du ska slappna av. Han har valt dej. Ert förhållande är rätt nytt så försök lämna det här bakom dej och dra det inte med dej vidare. Det riskerar att förstöra för er.
Lite på att du är härlig nog att älska och älskas!
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Jag kan fortfarande känna mig jättenostalgisk över alla fina stunder jag hade med mitt ex. Åh vad jag älskade honom och jag kommer aldrig vara så där huvudlöst kär igen.

Men... Alla dåliga stunder... Njä... Det finns en anledning till att vi bröt upp.

Men jag låter den fina tiden vara det som dominerar för det tycker jag ändå att vårt (långa) förhållande förtjänar!

Och detta har inget med mannen jag lever med nu att göra. Det påverkar faktiskt ingenting. De sakerna har inte med varandra att göra. En del har kanske svårt att förstå det, men så är det.

Förflutet. Nutid. Och jag vill inte kliva tillbaka igen.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Fast nej, nej, nej, nej. Du har ingen som helst rätt att begära att han ska klippa kontakten med henne helt. Gillar du honom inte som han är får du se dig om efter en annan man, du kan inte förändra den du har genom mentala styrmedel och påtryckningar som i slutändan handlar om kontroll och ditt egna behov av att bli sedd.

Ser han dig inte som den du vill bli sedd som är han inte rätt man för dig. Är det så att han inte kommit över sitt ex får han jobba med det på egen hand, det är ingenting du kan göra för att få honom att tänka annorlunda.

Antingen accepterar du att han fortfarande har lite känslor kvar för sitt ex, men att han älskar dig och valt att leva med dig. Eller så går du vidare i livet och hittar en man som är såsom du vill att han ska vara.

Nu tror jag du missförstår mig lite:) Jag älskar honom precis för den han är och vill inte ändra på honom. Absolut inte!
Om du läste mitt svar förut så skrev jag att jag inte ville begära en sådan sak. Vill inte styra honom och vad han ska göra. Han är sin egen person.

Vet inte varför du svarar så aggressivt? Dina svar är väldigt "svart/vita" även om jag förstår vad du menar och jag kan hålla med på vissa punkter.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Precis min tanke! Han sörjer inte henne utan själva sveket.

TS,
Jag tycker du ska slappna av. Han har valt dej. Ert förhållande är rätt nytt så försök lämna det här bakom dej och dra det inte med dej vidare. Det riskerar att förstöra för er.
Lite på att du är härlig nog att älska och älskas!

Allt känns faktiskt mycket bättre nu och jag har fått ett annat perspektiv på saken. Det är så lätt att fastna i negativa tankar när man är sårad och lite ledsen!
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Jag går tvärtemot alla andra. Aldrig att jag skulle kunna fortsätta med någon som sa att han skulle kunna "lära sig" att älska mig lika mycket som han fortfarande (!) älskar sitt ex.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Inte nu, utan som han gjorde när dom var tillsammans. Men om jag får gissa så tror jag att han bara uttryckte sig knasigt och inte riktigt tänkte på vad han sa..

Susannes svar kändes väldigt logiskt och rätt. Så jag tänker gå efter det och släppa allt annat:)
Tänker inte älta det här eller tänka massor på dom, även om det säkert komma ploppa upp då och då. Det är vi nu och jag borde lägga energi på oss och helt enkelt acceptera att han inte har kommit över/bearbetat deras uppbrott.

Kan tillägga att det var hans första riktiga förhållande han hade med henne, vilket gör det hela ännu svårare. Första kärleken är den svåraste att komma över.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Det du kan begära är att han inte har någon som helst kontakt med sitt ex eller hennes omgivning, så att han ger ert förhållande en ärlig chans att bli nr 1.

Det där är ett väldigt underligt råd, tycker jag. Jag hade aldrig stått ut i ett förhållande där jag hade så liten trygghet att jag ville kräva något sådant. Och jag hade blivit rätt vansinnig om min partner hittat på ett liknande krav.
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Kan förstå resonemanget om att ta bort exet från facebook men jag personligen kommer inte göra det. Han har ju ingen kontakt med henne..
 
Sv: Han har inte kommit över exet! *långt*

Håller med. Enligt mig ska man inte begära saker från ens partner eftersom jag vill att saker ska komma inifrån.
Sen så håller jag med Niphedril. Jag hade inte fortsatt relationen. Knappt ens hälsat på stan om jag var tvungen att dra ut denna information. Lära sig älska mig...hrmpf!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 437
Senast: miumiu
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 834
Senast: Tufs
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 544
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp