Han haltade..

Reykur

Trådstartare
Komm till stallet i dag och möttes av en lätt linkandes häst..
Han är inte fräch.. Och, det blir värre på vänster bak, Fruktar det värsta.. Spatt :(
Tvingade mamma att springa med honom lite, för att se.. Och, Det är inte en regelrätt HÄLTA, utan mer en rejäl orenhet..
Vilket ben är väligt svårt att se, men både v.b och ett av fram verkar vara jobbiga att andvända...
:(
Ursäkta att jag bombar er med trådar, förstår om ni blir trötta av mitt gnäll.
Men, jag måste skriva av mig..
Hostan blir värre med.. Ringde vet och han sa att det kan ha och göra med det fuktiga vädret.. *hoppas*
Hittar annars ingen anledning till att han blivit sämmre.
..

Skriv du bara på, det hjälper en hel del att bara skriva av sej.

Håller tummarna ännu hårdare.

tröstkram o hoppas verkligen att det ordnar sig till det bästa

Usch, vad tråkigt! :(

Säger som Mandalaki och jenny: Röntga fort som attans! Då får du verkligen reda på vad som felas din älskling! Håller alla tummar och jag har för er!

//Alice

Tack alla för stöd och tröstkramar..
:(
I morgon far vi till kliniken för hältutredning och röntgen. Dom ska även få gå ner i hans luftrör igen och kolla om han ev. behöver slemlösande ännu en gång..
Ucsh.. Det är inte kul.. :(
Han som alltid är så glad och busig.. :cry:
Nu stapplar han efter sina poolare i hagen, och tar till tölt (klockren dock.. ;) ) Om dom går för fort..
Inte kul att se honom ha besvär..
Hoppas innerligt på att det inte är görans allvarligt.
Spatt kan ju läka ut, och då kan han ju andvändas, om ej inte som fullgod rid/tävlingshäst..
Tack än en gång :bow:

rättning, spatt läker aldrig ut! men den kan bli mildare genom åren. många hästar blir aldrig bra igen, men det finns några få undantag, vissa tom funkar bra inom tävling!

De är ett dåligt ordval - det som händer vid spatt är att leden försvinner när allt brosk blivit ben. Det finns ju tre glidleder, och ju fler som är drabbade desto sämre prognos....kan även bero på Vilken led som är drabbad. Kan man behandla och få resultat är det jättebra, men det är inte ovanligt att det vandrar vidare....så det slutar Alltid på samma sätt, tyvärr.

Jen80 har rätt om utläkt spatt, Reykur. Det är en vanlig men inte rättvisande benämning.

Har hästen fått spatt i en led kan den läka ut där - men sen kan den blossa upp igen i en annan led. Det här kan dock ta lång tid - det finns hästar som håller i många år innan det blossar upp igen.

Det är jättebra att du röntgar nu så att du får veta. För hästens skull måste du ju det.

mandalaki

Kom precis hem från kliniken, och är faktiskt lättad!
Otroligt nog så visade han INGENTING på böjprov! de böjde honom rejält och igenom varje led fler gånger, och inte en enda grad på ett enda ben!
Han va lite dryg dock :crazy: Hingstiga jävel ;)
Sen gick dom ner i luftrören, och han var som misstänkt slemmig. Fick en flaska slemlösande med oss hem som han ska käka.. Konstaterat att han är överkännslig mot damm nu
:( (Men det är ingen bronkit eller skit, och ingen allergi..)
självklart tröck dom i kusen min lugnande, för han är ju så hmm.. (vet. "utalande") "Hög i temperamentet" :crazy: ;)
Så.. han var jävla groggy..
Sen var det dags att ta rönkgen plåtarna. Så fort vi gick in i rummet där så fick jag en klump i magen.. Även om böjprovet inte visar nått så kan det ju finnas där... :(
Och, tyvärr så visade plåtarna lätta avlagringar i båda bak. Han hade smala "ledspringor" eller va han nu sa.. Vet sa dock att det här är gammalt. Och ingenting som han har eller troligen kommer att få problem av. Men, ett hinder för försäljning.. :(
Gud så egoistisk jag är nu :o Min häst är hel, och jag ojjar mig över en försäljning... Men, så är det.
Ringe till Kickie (tilltänkta köparen) vi pratade ett tag och som avslut sa hon "tack för den överaskande positiva nyheten!" Jag antar att hon kanske inte ser pålagringana som något stort hinder...?
Aja.. Ville bara tala om!
En liten del av den nu nästan kroniska klumpen i magen har lossnat.. En liten ;)

Varför ser du det som ett hinder för en försäljning? Nu vet jag inte hur mycket du ville ha betalt (och det har jag inte med att göra heller), men rätt köpare kan nog vilja ha honom till rätt pris!

Lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: TeamVM
·
Hundhälsa Ingen bra rubrik, men kom inte på nåt.. Ska dra min "historia". Min hund, en 6 åring blandrastik, var med mig den 11 maj och red en...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv