"Han får hoppa på mig, det är min ensak".

Pia

Trådstartare
En av mina hundar är en omplasering jag haft sedan han var tre år, nu är han fem. När han kom hit hade han alltid fått lov att hoppa på människor, och gjorde givetvis det i tid och otid. Jag anser inte att någon hund ska hoppa, och detta är en Leonberger så han ska det definitivt inte. Vi har jobbat med detta i två år nu och han är 95% hoppfri. Så vi är på rätt väg.
Nu till problemet. När han ser någon han verkligen gillar, och som dessutom uppmuntrar honom till att hoppa, då gör han det. Senast var i veckan, vi var på kurs och träffade där hundens uppfödare. Båda blev jätteglada att se varandra, och när min hund (kopplad) börjar hoppa på henne säger jag NEJ! Han slutar och jag berömmer. Men då tycker uppfödaren att jag är dum. Han får hoppa på henne och det angår inte mig. Hon anser att det är varje enskild människa som avgör om hunden ska hoppa, inte hundägaren. Dessvärre har jag stött på samma resonemang tidigare, alltid av just uppfödare.
Vad tycker ni? Gör jag verkligen fel som tillrättavisar hunden?

Sv: "Han får hoppa på mig, det är min ensak".

Tycker absolut du gjorde rätt.
Hunden förstår ju inte att den får hoppa på vissa personer och på vissa inte.

Jag förstår och håller med dig..!

Men, mina hundar gör skillnad på olika personer; mig, husse, min mamma, deras (hundarnas alltså) uppfödare och min syster är det fritt fram att hoppa upp och göra en riktig pussattack på - ingen annan. Och hundarna har stenkoll på att inga andra personer får hoppas på. Det är märkligt vad de kan lära sig mycket ändå...

Slutar aldrig förvånas över hur människor tänker.

Givetvis är det DU som bestämmer hur DIN hund skall uppföra sig!
Det får andra helt enkelt acceptera, punkt slut.

. Jag anser inte att någon hund ska hoppa

Självklart bestämmer du hur du vill ha din hund. Däremot så reagerade jag på det jag citerat. För folk väljer ju själva hur de vill ha det, precis som du att du inte vill din ska hoppa. Så kanske andra inte tycker det är så farligt. Sen gör det ju sitt att du har en stor ras :D

Så sant. Du har ju rätt i det i och för sig.
Men om ägaren anser att hunden får hoppa, men den som blir påhoppad inte gillar det så är det ju inte bara upp till hur ägaren vill ha det.
Det var mer så jag menade.

När hunden är under inlärning så funkar det inte att låta hunden hoppa på vissa människor, så där har du helt rätt som säger nej.

"Och det är min ensak att min (väldigt stora) hund lär sig att inte hoppa på människor då det finns de som inte gillar det och det är mitt ansvar att min hund uppför sig."

Vill du ha en omväg så lär hunden ett kommando som betyder att den får hoppa upp. T.ex. klappa dig på bröstet så får den hoppa upp. Det blir lite samma sak som att man kan lära en hund att sluta skälla genom att lära den skälla på kommando.

Hon anser att det är varje enskild människa som avgör om hunden ska hoppa, inte hundägaren.

Jag håller INTE med din uppfödare. Självfallet(!) är det hundägaren som bestämmer vad hunden får göra och inte göra när det gäller sådant. Eller rättare sagt, det är helt okay att hundägaren bestämmer att hunden inte får hoppa. (Att bestämma att hunden får hoppa, när någon absolut inte vill, är ju kanske inte lämpligt :p)

Mina damer har lärt sig att de får hoppa på mig och vissa (väldigt få) andra. Till en början var jag dock tvungen att lära unga dåren att inte hoppa på någon alls och sedan, när jag såg att hon skötte sig men ville hoppa tex på mig, så kunde jag säga "Jamen, kom då!" så hoppade hon och blev tokglad :D

Vill inte du att hunden ska hoppa på människor gjorde du rätt.

Jag vill nog helst inte att min hoppar på människor, eller skäller. Men dom som hälsar genom att "hetsa upp" hunden, bryr jag mig inte om, då får hon väl hoppa. Men jag stor mig på dom människor som sen, klagar på att hunden hoppar och skäller:cool:

När jag träffar mina uppfödningar, och det blir ett glatt ståhej - så respekterar jag vad deras ägare vill att dom ska göra. Jag förklarar att för mig inte gör något om dom hälsar vilt i början, men att jag absolut inte bjuder in till det om ägarna försöker lära dom att hälsa lugnt, inte hoppa etc.

Det är ju faktiskt inte mina hundar, och då får man så gott det går följa ägarens anvisningar. Precis som att jag vill att folk ska göra med mina egna hundar såklart.

Jag tycker du gör helt rätt. Hunden kan inte (iaf under inlärning, och med människor den inte träffar ofta) veta vilka som är ok att hoppa på och inte, och när den är ren nog att få hoppa etc.
Hur du uppfostrar din hund (sålänge inte den, eller någon annan, tar skada av det) är upp till dig och ingen annan.

Tycker du gör helt rätt. Uppfödaren har sålt hunden till dig och har inte rätt att lägga sig i din träning, särskilt inte vad gäller hoppandet.
Han lär inte veta vem han får hoppa på och vem han inte får hoppa på.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 079
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 299
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka