han drar ALLTID

Sv: han drar ALLTID

Jag har ett vanligt, i läder. Ej stryp, då jag tycker det känns brutalt. Skulle vara rädd för att dra för hårt, eller på något sätt använda det fel och därmed skada min lilla älskling.

Men att stanna är nog något jag ska börja med, varje gång vi går ut. Så får vi se om det funkar. Annars får jag prova något annat.

Stanna och invänta kontakt/önskvärt beteende (slackt koppel typ). och var konsekvent, annars funkar det inte.

Jag har ett halvstryp och tycker det funkar bra. När min hund drog mycket på en utställning en gång (men då var han också lite stressad och uppjagad) tyckte min uppfödare att jag skulle ha ett helstryp. Jag hade det ett tag och gick sen tillbaka till halvstryp.

När min hund går fint utan att jag sagt nåt brukar han få en godis för han går ju där jag skulle vilja ha honom. Jag provade också med klicker ett tag, klicka när han tittar på mig, som nån föreslog, så det kan du ju testa.
Ett friord kan ju också vara bra. Min hund får "hopp och lek" när han får vara lös. När jag har haft honom att gå fot, och jag avslutar det sätter jag honom och sen säger jag "då går vi". Då får han gå som han vill men ska inte slita. Jag provade först med "hopp och lek" men det funkar bättre med "då går vi" just där för det är ju inte meningen att han ska skutta iväg.

Jag har lärt min att inte dra genom att "knacka" till henne på rumpan med handen när hon är för långt fram och samtidigt uppmärksammat henne med ord som "Hörru du!" Då vänder hon sig om och kommandot Här! eller Nära! kommer och jag klappar på benet.. När hon kommit tillbaka är det massor av beröm. Det här körde jag bara jättekort i början och lät henne dra resten av tiden. Därefter har jag utökat kraven på längd som hon måste gå vid min sida. Jag hade nog kunnat ryckt mig och hunden fördärvad om jag tagit till den metoden. Nu kan jag med rösten få henne att gå fint vid sidan både med och utan koppel.

Jag lärde in kommando back. Hunden drar, jag stannar, ber henne backa så hon står bredvid mig, sen går vi igen. Man får försöka tänka på att för varje steg hunden får lov att gå framåt när den drar, ger man signalen att det inte är något fel med det beteendet! Är han stressad? Min vovva har nära till stressen och blir då vääldigt dragig. När hon är lugn däremot är hon väldigt enkel att få dragfri i kopplet.

Den har jag också provat, men så fort jag börjar gå igen drar han. Detta kräver ju väldigt mycket tid, vilket jag i dagsläget inte har (skola, skola och åter skola). Men när jag hinner brukar jag försöka prova den.

muppia: Jag ska prova!

Tack båda två!

Jag fick ett lite tips där som skulle kunna fungera.
Använd olika koppel och halsband när du har tid att jobba med "gå fint" promenaderna och då tiden inte finns. Helt enkelt att du har ett "gå fint"-koppel och ett "tillåtet att dra"-koppel, för att sedan SAKTA föra över alla promenaderna till "gå fint"-kopplet.
Det är ett sätt att få det att fungera, men det kommer ta längre tid i och med att man inte jobbar med problemet konstant.

/Camilla

Jag fick ett lite tips där som skulle kunna fungera.
Använd olika koppel och halsband när du har tid att jobba med "gå fint" promenaderna och då tiden inte finns. Helt enkelt att du har ett "gå fint"-koppel och ett "tillåtet att dra"-koppel, för att sedan SAKTA föra över alla promenaderna till "gå fint"-kopplet.
Det är ett sätt att få det att fungera, men det kommer ta längre tid i och med att man inte jobbar med problemet konstant.

/Camilla

Åh här vill jag ge +1!!!
Fick det tipset av min tränare, var ett underbart tips när man har en vardag där inte alla promenader kan vara "träningspromenader". Och det funkar bra på min vovva, så det rekommenderar jag! :)

Vi lärde vår hund kommandot "här", som ska tolkas som "befinn dig på min vänstra sida utan att dra i ev koppel", en snällare version av fot (som vi ville ha med hunden mot benet, i rätt position och med kontakt) för ingen orkar väl med ett fritt följ i flera kilometer...
Så när hon har gått iväg för långt, oavsett koppel eller ej, så har vi lockat in henne med ett "hääär" och berömt med klapp när hon är på rätt ställe.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka