han drar ALLTID

S

saraah

Jag har ett problem. När jag är ute och promenerar med lillskiten drar han så himla mycket i kopplet. Jag tränar gå fot, håll/sök kontakt hela tiden, och till en början går det bra, men efter ett tag tröttnar han och börjar dra igen. När jag ropar tillbaka honom vill han inte ens ha godis längre.
Vad ska jag göra?:cry:

Sv: han drar ALLTID

Min lille kille drog i början när han var yngre o inte van att gå i koppel, vi bodde på landet då så han gick alltid lös... Idag är han koppelvan och går med slakt koppel.

Det som funkar är inte att dra som i dragkamp, om du nu är en hästtjej så fattar du vad jag menar. Så fort det blir tungt i handen så "ryck" till o släpp efter. Upprepa det tills hunden fattar. Ungefär som när man ger en häst en förhållning, man sitter inte o drar tills hästen saktar ner.

Hur visste du att jag var hästtjej? Lite läskigt det där... Hoho.
Jag har försökt med det, men jag känner mig så himla grym. Han är ju ingen stor maffig häst, han är min lilla bebis.
Men jag ska nog prova det lite på nytt. Min kompis hade honom en gång, och då stampade hon i marken, ryckte och röt åt honom. Han blev skrämd och gick då fint, för att han inte vågade dra. Men jag vill inte träna så. Då tänker jag bara på det gamla ordspråket "Man kan inte träna en häst med rop och skrik, och sedan tro att den ska lyda en viskning".
Samtidigt är jag riktigt j*vla trött på denna eviga dragkamp.

Man chansar ju, det är ju hästforum egentligen men med underforum ;)

Du behöver ju inte rycka för kung och fosterland, lägg till "Nej" också om han förstår Nej. Jag har gjort så som din kompis med en goldie som bara drog o drog. Jag satte ner foten och då slutade hon dra och jag har inte behövt ta i mer än mjukt "nej" efter den gången, tyvärr drog hon omkull sin ägare så hon skadade sig igen kort efter att hon läkt efter lårbensbrott... Det ligger ju i vem som håller i kopplet.

Du behöver inte skrika på honom, säg bara bestämt Nej och när han gått några meter med slakt koppel kan du klicka/berömma. Sen minska på toleransen. Han kommer lära sig att det är behagligare att inte bara dra hela tiden.

Jag kör på taktiken att stanna varje gång hunden drar. Hunden kommer inte framåt så länge den drar, inte förrän den släpper trycket i kopplet kommer den framåt igen. Jäkligt effektivt sätt att lära hunden att inte dra.

Den har jag också provat, men så fort jag börjar gå igen drar han. Detta kräver ju väldigt mycket tid, vilket jag i dagsläget inte har (skola, skola och åter skola). Men när jag hinner brukar jag försöka prova den.

muppia: Jag ska prova!

Tack båda två!

Tillämpa det på varje promenadrunda, hinner du inte den vanliga rundan för du tvingas stanna hela tiden så välj en kortare runda istället. Ju mer man jobbar med det desto fortare kommer resultat, speciellt i sådana här fall. Du måste vara envisare än hunden ;)

Jag har också haft problem med en hund som drar hela tiden. Fortfarande drar han ibland, men inte alls lika mycket, och ibland går han så fint så fint.
Som muppia säger kan du "rycka till" lite och samtidigt säga nej. Bestäm hur långt framför dig hunden får gå och sätt gränsen där. Min hund får gå lite före mig, men i alla fall baken ska vara vid mina ben, om han inte drar.
Jag har också fått tips om att vända varje gång hunden drar, och när hunden följer med vänder man igen och fortsätter gå. Men det har man u inte alltid tid med.. eller stanna när hunden drar, vänta till hunden tittar på dig och sen börja gå igen. Men har man lite tidspress på sig (tex på morgonen innan man ska till skolan/jobbet) känner man väl kanske att man inte riktigt har tid.
Men var konsekvent. Ska han inte dra, ska han inte dra. Håll kopplet ganska kort, vilket du säkert redan gör, så du inte håller längst ut i kopplet när han drar, för då är det ju också svårare att få tillbaka hunden.
"Jag tränar gå fot, håll/sök kontakt hela tiden". Om du gör nåt med hunden hela tiden tröttnar han säkert. Och tappar ju intresset. Jag är ganska dålig på att träna under promenaden, men när jag gör det gör jag det korta stunder, några minuter bara, går ett tag och lägger in några minuter träning igen.

Jag skulle nog föreslå en kontaktövning som jag lärt mig med namnet "följ mig".

Du går långsamt med hunden i koppel och har hela kopplet "ute", du får inte titta på hunden (bara längst ut i periferin). Kopplet ska vara av typ kedja med läderkoppel.
Byt håll helt tvärt utan att förvarna eller meddela hunden - följer den inte med ryck till lite i kopplet, du får inte titta på hunden eller på något sätt signalera att det var du som ryckte i snöret. Du ska alltså går långsamt och vända tvärt med ojämna mellanrum. Hundens uppgift är att följa dig, gör den det på slakt koppel så blir det inga ryck heller.

Eftersom du är hästtjej, hoppas jag att du kan hantera kedjan, du mister effekten om du rycker när kopplet är sträckt, så du får först ge efter lite för att sen rycka, så det "nyper" lite i nackskinnet.
Jag har fått lära mig att det ska efterlikna när hundarna ger varandra ett nyp, tex se när en tik korrigerar sin valp.

Fy vad hemsk jag låter :o ryck hit och ryck dit i den stackars hunden. Fast har man gjort denna övningen en gång har de flesta hundar koll på att de måste följa med.

Börja varje promenad med att vända ett par gånger och kontrollera att det är han som följer dig och inte tvärtom.

Senast ändrad:

Om man har kedja på hunden så räcker det väl oftast med ett så litet knyck att kedjan låter.

Att stanna hela tiden funkade inte för mig. Jag har "rasslat" med kedjan, och nuförtiden räcker det med att jag harklar mig, så tittar hon på mig och saktar i. Nuförtiden använder jag ett brett läderhalsband som stryper så lite som möjligt.

Självklart måste man anpassa korrigeringen efter hunden, och det är som du säger om man har ryckt en gång så hunden vet vad som kommer efter rasslet, då respekterar många hundar rasslet lika mycket som ett ryck.
Men för att komma dit måste man ha tekniken och tajming.

Och lite OT, Jag varken rycker eller drar i mina hundar för det behövs inte. Det räcker med ett kortare steg, eller en harkling.

Till TS vill jag nog också rekommendera en vardagslydnadskurs så du bättrar på din relation med hunden.

Detta kräver ju väldigt mycket tid, vilket jag i dagsläget inte har (skola, skola och åter skola). Men när jag hinner brukar jag försöka prova den.

Det där tycker jag talar sitt eget tydliga språk, du har ett beteende du inte gillar, har inte tid att träna bort det och är nu ute efter en quick-fix.

Sätt på hunden en halti eller anti-drag-sele tills du har tid att träna, istället för att göra sättningar i halskotorna i nacken.

Att håla koncentrationen på dig hela tiden orkar han nog inte, och är det en vanlig rastningspromenad är det väl kanske inte heller meningen...

Stanna och ta tillbaka hunden till sidan, vänta tills han slappnar av och börjar gå igen funkar för mig, men så är min hund inte så dragig heller. Numera funkar ett "apap" för att påminna honom om han lägger tyngd i kopplet.

En annan bra övning (om du använder klicker), är att bara gå vanligt och varje gång han söker kontakt med dig, klicka och ge godis. Du ska alltså inte aktivt jobba för att få hans kontakt. De brukar fatta fort och det ger en betydligt mer kontaktsökande hund. Kan dock vara bra om hunden kan ett "slutkommando" så den inte bara går och tigger godis hela tiden och glömmer rasta av sig.

Tack alla för alla tips! De blir ut och öva nu. En vardagslydnad/unghundskurs kommer det att bli snart :)

Min rottistik hade tidigare en finfin förmåga att dra i kopplet. Nu är det väldigt sällan och jag tränade bort det genom att stanna och stå still tills hon sökte kontakt med mig genom att vända sig om eller gå mot mig. Då gav jag en godis och började gå framåt, om hon började dra direkt, stanna och vänta på kontakt. Här kan nog en klicker underlätta en del om man använder sådan!

Ryck för guds skull inte i kopplet på hunden, det ger ingenting förutom nackskador. Och vet du.. lägg lite tid på de beteenden du inte gillar så ska du se att ditt hundägande och er relation blir mycket bättre!

Lär hunden ett frikommando!
När du ex säger "hopp och lek" får han röra sig och dra hur han vill i kopplet. Då kan du köra kortare sträckor med gå fint och sedan "släppa honom" innan han tappar koncentrationen/lessnar.

Ålder och ras på hunden?
Det blir lite skillnad om det är en valp/vuxen och vilken ras det är (med skillnader motivation och förighet)

Detta kräver ju väldigt mycket tid, vilket jag i dagsläget inte har (skola, skola och åter skola). Men när jag hinner brukar jag försöka prova den!

Det där verkar vara ett av de största felen både häst- och hundmänniskor gör när de vill lära om, de tränar inte i sin vardagshantering, istället avsätter man 20-30 min till att träna hunden hur den ska bete sig, för att när träningspasset är slut också släppa på kraven och inte längre vara konsekvent. När jag har ont om tid gör jag kortare rundor, så istället för att gå iväg på en 1-timmes promenad och stressa igenom träningen går jag mycket hellre en 5-minuterspromenad under vilken jag kan vara konsekvent hela tiden. I övrigt försöker jag att inte utsätta mig i den situationen att jag måste korrigera om jag inte har tid, då försöker jag komma runt det istället för att bara låta bli att korrigera för att jag inte har tid.

Summan av kardemumman: Gå hellre kortare turer där du kan vara fullständigt konsekvent och fokuserad VARJE promenad än långa där du är fokuserad 5 minuter. Kanske rastningen går att lösa på annat sätt? Dvs. att du går i koppel 5 min och koppeltränar ordentligt för att sedan låta honom rastas på annat sätt?

Vad har du för typ av halsband?

När min äldre hund först kom till mig (som ettåring) drog han som en galning, mina armar var nog minst en meter längre efter varje promenad.

Jag började då med att göra enkla kontaktövningar inomhus för att sedan busa av honom ordentligt i trädgården och sen göra något annat jobbigt där han tvingades använda hjärnan. Jag hade alltså en hund som var lugn och mycket tillfreds när vi väl skulle gå på promenad sedan.

Det resulterade i en lugnare och mer harmonisk hund när det väl var dags, och istället för att bli så hysteriskt sprallig och ivrig så lunkade han fint och var mer mottaglig. Jag satte även på honom ett helstryp.

Det räckte då med ett bestämt NEJ och att jag tog lite i kopplet så kedjan drogs åt (Inte rycka. Du som är hästtjej, du skulle aldrig slita en häst i munnen utan göra en fjäderlätt förhållning, tänk lite så)

Det funkade för oss, och nu har jag en hund som aldrig skulle drömma om att hänga sig i kopplet.

Lycka till!

Han är en sju månaders miniature american shepherd (miniaussie).

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka