Sv: han drar ALLTID
Jag har också haft problem med en hund som drar hela tiden. Fortfarande drar han ibland, men inte alls lika mycket, och ibland går han så fint så fint.
Som muppia säger kan du "rycka till" lite och samtidigt säga nej. Bestäm hur långt framför dig hunden får gå och sätt gränsen där. Min hund får gå lite före mig, men i alla fall baken ska vara vid mina ben, om han inte drar.
Jag har också fått tips om att vända varje gång hunden drar, och när hunden följer med vänder man igen och fortsätter gå. Men det har man u inte alltid tid med.. eller stanna när hunden drar, vänta till hunden tittar på dig och sen börja gå igen. Men har man lite tidspress på sig (tex på morgonen innan man ska till skolan/jobbet) känner man väl kanske att man inte riktigt har tid.
Men var konsekvent. Ska han inte dra, ska han inte dra. Håll kopplet ganska kort, vilket du säkert redan gör, så du inte håller längst ut i kopplet när han drar, för då är det ju också svårare att få tillbaka hunden.
"Jag tränar gå fot, håll/sök kontakt hela tiden". Om du gör nåt med hunden hela tiden tröttnar han säkert. Och tappar ju intresset. Jag är ganska dålig på att träna under promenaden, men när jag gör det gör jag det korta stunder, några minuter bara, går ett tag och lägger in några minuter träning igen.