Han bits...

Kickis

Trådstartare
Har precis börjat leka 7 games med min 2 åriga quarter hingst. Friendly games är inga problem men så fort jag vill börja förflytta honom så försöker han bita mig. Han flyttar sig ganska villigt endå samtidigt som han biter efter mig. Han verkar inte direkt aggresiv, men vill väl helt enkelt markera att han inte vill bli dominerad av mig. Men det är svårt att berömma en häst (Han gjorde ju endå rätt och flyttade sig som jag bad om) när den försöker bita en. Har letat i trådar här och hittade en där de rekommenderade att man avledde hästen genom att vifta med armarna när den högg. Har testat i några veckor men tycker inte det hjälper utan han tycker mer att jag bara är ännu mer irriterande. Så vad ska jag göra?
 
Sv: Han bits...

Det där kan sluta illa:crazy:
Hade hand om en stor ridskolehäst en sommar som tonåring.
Folk visste att den kunde vara elak i box o hage o om han kom emot dem började de att göra som du- han högg dem i huvudet.

Varför ska du ha kvar honom som hingst?
Låter som om du inte riktigt reder ut det.

Lägg ner det där flyttandet ett tag eller peta med spöt.
Räcker det inte med att den flyttar sig i boxen eller i gången.

Mina hästar skulle bara våga bita åt mig. De har som unga försökt att se sura ut o jag har visat tydligt vad jag anser om det- snälla sen. Utan att slå dem, men ett bestämt NEJ!
 
Sv: Han bits...

Vad som behövs för att 7 games ska fungera, är kunskap och självförtroende hos människan. Att sätta igång och "bossa" hästen utan att veta vad man gör, är inte speciellt nyttigt.
Jag vill därför rekommendera dig att lära dig NH och/eller PP:s program ordentligt innan du fortsätter.

En häst ska inte markera som din gör, men den gör säkert rätt ur sin situation. Den accepterar inte det du kräver av den, vilket antagligen grundar sig på, att den inte anser sig behöva lyda dig.

Om du vill lära om PP:s "7 games", tycker jag du ska skriva ett par rader i tråden som heter PNH- Någon?. Där finns det folk som är insatta i det.

Tills du kan mer, sluta! "7 games" är för övrigt inga lekar!

LIA
 
Sv: Han bits...

det låter inget vidare det där.

mitt råd är att be en veterinär att undersöka hästen först för att kolla så att han mår bra.


Sen kan det vara bra att be någon kunnig tränare i NH om hjälp. De som hållt på mycket med att träna olika hästar kan nog ha lättare att se vad som är fel. Plus att dom kan visa dig vad du behöver träna på tillsammans med din häst.
 
Sv: Han bits...

Jag fick det kanske att låta värre än det är. Det är inte så att han hugger efter mig, utan mer naffsar. Han har lixom aldrig kommit åt mig. Men han är som sagt bara 2 och hingst och går för tillfället ensam i sin hage, vilket gör honom väldigt uttråkad. Så när jag kommer och grejjar med honom så vill han bara busa lite och testa gränserna. Han är precis som en 15 årig kille. ;) Så så fort jag kräver nått av honom så gör han det, samtidigt som han naffsar efter mig, vilket i längden bli väldigt irriterande. Vad ska man göra för att få honom att sluta? (ställer frågan här på NH för annars får jag ju bara till svar att jag ska banka skiten ur hästen)
 
Sv: Han bits...

Låt mig lite försynt peka på:
Du använder i första inlägget ord som "biter" och "bits". Nu är det "nafsar" och "aldrig kommit åt mig"!

Detta är ett tydligt bevis för hur svårt det är att diskutera ett specifikt fall, när man inte själv kan vara närvarande. Ord (det har jag erfarit här oräkneliga gånger) har olika betydelse för olika personer. För mig är det en himmelsvid skillnad mellan bita och nafsa och det är det även för hästarna. ;)

Jag är glad över att du väljer NH-forumet i st f "banka skiten ur" alternativet. :angel: Har du förresten kollat i PNH-tråden?

Kön, ålder, erfarenheter, medfödda egenskaper mm gör att alla är individer och ska hanteras därefter. Bortsett från det så ska jag våga mig på en förenkling. :o
Du ser en liten bit hos hästen som saknar/behöver uppfostran. Visa hästen i olika sammanhang att det är du som bestämmer i slutänden. Visa det med kroppsspråk (och röst) men inte med spöt. Var plötsligt världens största varelse som säger "jag mosar dig ditt lilla kryp om du inte omedelbart släpper tröjan" om det är vad han busar med just då. Som man säger: Ta i så lite som möjligt men så mycket som behövs. Trappa upp så snabbt och så högt att han verkligen förstår budskapet. Men viktigt!! Läs hästen och släpp trycket i samma ögonblick hästen korrigerar sig!
Var konsekvent och hantera varje oönskad situation på motsvarande sätt.

Det blev en liten glimt av vad man kan göra. Mycket mer information och kunskap finns i NH.
Lycka till med hästen.

LIA
 
Sv: Han bits...

Kan förstå att de kan vara svårt att förstå vad jag menar, men det är inte heller så lätt att försklara...;)

Men har har gått över från de där "gulliga" naffsandet till ett mer åt det bitande hållet, men det känns endå inte som att han hugger efter mig.

Men jag skla testa med att se och uppföra mig mer arg nu när han gör så. Men vad ska jag göra när jag tex ber honom att flytta sig i stallgången. Han flyttar sig snällt och fint men samtidigt så naffsar han åt mig. Ska man berömma eller se arg ut? han gjorde ju endå rätt som flyttade sig?
 
Sv: Han bits...

uppföra mig mer arg nu när han gör så.
Inte arg. Mer som en sträng gammeldags lärare, om du ser den framför dig. ;)
Alltså maximalt med pondus, energi, självförtroende, krav.

Han flyttar sig snällt och fint men samtidigt så naffsar han åt mig. Ska man berömma eller se arg ut? han gjorde ju endå rätt som flyttade sig?
A Du ger signalen att han ska flytta på sig. Petar på hästen, puffar, visar med huvudrörelse eller annat?
Hästen flyttar på sig och trycket upphör= belöningen (eller accepterandet).

B Hästen nafsar dessutom åt dig.
Omgående (och jag menar DIREKT) reaktion på nafset genom tillräckligt kraftigt kroppsspråk (+ ev röst).

Du ger alltså 2 olika besked i samma korta ögonblick. Du flyttade på dig- bra. Du nafsade- åt helvete. Timingen är en förutsättning. Alternativet är eskalering till våld, och det vill vi ju undvika.

För säkerhets skull... Ta inte bort hästens vilja och intresse för olika typer av kontakt. Det är inte munkontakt vi vill ha bort, utan reaktionen i sig. Mina hästar kommer ofta och pussas eller t o m tar tag i en hand eller en arm. Det är deras sätt att visa kärlek och samhörighet (hoppas, hoppas).
Och en sak till. Det jag skriver är inga absoluta sanningar, utan min uppfattning.

LIA
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 626
Senast: ildiko
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 595
Senast: tott
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp