Han bet mig!

Sv: Han bet mig!

GaurdianAngel skrev:
Men domarna måste väl vara så pass kunniga på rottis att de vet att de tar till morr mycket lättare än tex schäfer, oavsett om det är allvar-, lek- eller mysmorr.

det var i år 5 hundar totalt som tävla IPO med sina rottisar.
så domarna är nog dåligt insatta i deras bettenden,
Ligga i bevakningen är ju klassiskt, min låg till en början så vi lärde han o bara få vinst på o sitta o bevaka, liggande bevakning får man ofta poäng avdrag för det är underkastelese.

liggande bevakning får man ofta poäng avdrag för det är underkastelese.

Fast det behöver det ju inte vara. En riktigt cool hund kan ju t.o.m vända ryggen till något som hotar, bara hunden är riktigt säker på sig själv. Så det är ju löjligt att ge avdrag bara för att hunden liggbevakar.

Iof i IPO då ska hunden vara tätt framför det står klart reglerna men inte hur igentligen men, hunden ska ju visa stor kraft o försvarslust i bevakning så då kan man ju inte ha en hund som visar underkastelse det fattar ju vem som helst men det ser man väl på hunden hur han är på plan.

men nu säger jag inte att alla domare drar men vet de som gör det för dessa grejer.
finns mer, Tassar som är på figuranten är också osäkerhet de känner sig för, en hund ska ha tassarna utan beröring på figurant men det gäller även svenskskyddet att hunden ska gå först me ex munkorgen i figurant så.

nanna skrev:
hehe jo du, det var rätt gjort. min gamle blandras brukade göra likadant när det fanns mat i närheten. Eftersom de inte tänker på något annat än mat, så har de inget annat i hjärnan o kan göra vad som helst för den lilla matbiten, vilket är ett naturligt beteende. Straffa hunden skall man göra, (utan våld) då den brukar skämmas efteråt.

Det är inte ett naturligt beteende...

Varför straffa hunden innan man vet varför den gör så...??

//E

För mig är inte en korrigering = våld....
Det kanske är det i din värld ? Verkar så då man läser vissa inlägg...

GaurdianAngel skrev:
Gör Du det så visar Du Dig bara osäker i Din roll som ledare. Det är bara osäkra/dåliga ledare som tar till våld.

Jaha, så man ska dänga på hunden innan den biter??? Då får Du ju verkligen en bra relation till Din hund.

Över till din fråga, så är Mitt svar :

Eftersom Mina hundar (alla dryga 30 st, de senaste 20 åren)INTE över huvud taget någonsin morrat åt Mig oavsett situation, så har Jag aldrig behövt korrigera något morrande. Har inte öht korrigerat bort några naturliga signaler på någon hund....

Ja tänkte just tanken... Kan inte de vara lite bökiga på det där? (Att låta alltså) Mina hundar är ju så gott som knäpptysta så skulle jag ens få den ena att morra så skulle jag jubla och hjula nedför gatan. Den andra kan morra - när hon blir rädd och går upp i försvar och ska mota bort något från oss.

"Problemet" är väl att man måste få till en slags lika bedöming. Man kan inte bedöma en hund som lägger sig av säkerhet som av osäkerhet på olika sätt. Man måste ju kolla efter "yttre attribut" för att det ska bli lika. Kan tänka mig att det är samma med morrniningen. Man kan inte bedöma olika för att det är en annan ras som morrar... Men att påpeka att det är av osäkerhet känns ju lite mysko. Varför ens göra det?

Vi tog bort henne pga livmoderinflammation, men frågan är om vi hade haft kvar henne så länge fastän hon varit frisk, eftersom vi hade det här problemet med henne och hon nog behövt nån med mer erfarenhet för att reda ut det. Hon skadade aldrig någon allvarligt, men det var nog mer tur än att hon inte skulle gjort det. På henne kunde man se att rangordningen visst hade betydelse när reaktionen utlöstes, även om hon sen blev för blockerad under själva bråket för att ens märka av "ledaren", min pappa. Lägre i rang+godbit (även inbillad godbit) gick inte. Runt matskålen var hon dock alldeles för upptagen med att äta för att bråka.

Gnist skrev:
För mig är inte en korrigering = våld....
Det kanske är det i din värld ? Verkar så då man läser vissa inlägg...

QUOTE]

En korrigering för mig är att jag går in och ändrar en hunds beteende. Hur detta görs är väldigt olika. Jag korrigera detta genom att använda klicker/godis eller gå in hårdare genom att harkla eller nypa tag i rumpan.

Var gränsen för våld går, vet bara hunden. Det är det som hunden upplever som våld. Våld ingår inte i min träningsfilosofi. Det är i ytterst få fall där våld ger ett positivt resultat som är bestående. Min tik klarar inte något våld, tex bli nyp i rumpan. Hos henne fungerar det klockrent om jag går in med en psykisk bestraffning. Hanen är precis tvärtom.

Vissa hundar kan behöva korrigeras då de morrar och försvarar mat, medan andra handskas bäst med ren ignorans. Jag tycker inte att det är så enkelt att säga att morrningar ska eller inte ska bestraffas. Det är mer komplext än så. En hund som bara testar och som egentligen saknar försvar kan man gott korrigera om det morras. Risken är annars att de bygger på sig och börjar morra lite som. En hund med rejält försvar och som dessutom är osäker bör man ignorera.

Jag håller inte med dig om att en hund som inte tillåts morra blir farlig. Det beror helt på hund och handhavande av denna hund.

Jag kan korrigera hotande signaler. Mig hotar man inte, så enkelt är det. Missnöje eller inte, det jag säger gäller.

I övrigt korrigerar jag inte några signaler.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar