Han bet mig!

Sv: Han bet mig!

cillamuffins skrev:
jag tvivlar inte en sekund på att hundar kan lära sig "ljuga".

Jag har varit med om en hund som varit falsk i sitt kroppspråk. Det var läskigt!

Denna hund var videofilmad och vi var ett stort antal hundkunniga som satt och tittade på filmen sek för sek. Hunden visar ingenting innan den flyger på.

Senast ändrad av en moderator:

Aldrig i livet säger ja!!!!

lägger du på den hot ja då visar den att den är hotad men vissa där kan blockera sig totalt men det märker man ju också om de gör så det är ju inte o ljuga heller utan de tycker hotet är för mycket för dom , ställer sig o pissar o nosar på allt annat än o skälla bort eller hota tillbax mot hotet

när du kommer hem från jobbet ser du väl också om hunden är glad eller inte.

förklara hur du menar

att de skulle bli helt apatiska o inte visa sina uttryck?

PIRU skrev:
så du tror om hunden inte får morra då bygger den på sig i det dolda o bara exploderar en vacker dag o tok hugger. Nej du hundar är ärliga djur talar de inte om me det ena så tar de det andra språket, en hund ljuger aldrig i vilken stämmning den är i

Nej, det bygger inte på sig aggression. Den hoppar bara över morrandet och biter direkt istället. Känner många sådana hundar, folk som har korrigerat bort morrandet på hunden. Nästa steg för hunden blir att bita.

Nej att det är vi som lär de att inte visa sitt beteende. Det är vi som förstör hundens språk, den gör inte det självmant eller om den skulle vara i "rätt" sällskap.

GaurdianAngel skrev:
Nej, det bygger inte på sig aggression. Den hoppar bara över morrandet och biter direkt istället. Känner många sådana hundar, folk som har korrigerat bort morrandet på hunden. Nästa steg för hunden blir att bita.

jag tror jag benhårt på att du ser om det är en lömskhund eller inte o hans avsikter sen kanske det krävs ett hundöga o se signalerna inte vet ja om den biten, men tror garnterat på bråkdelen av en sek att man ser hans avsikter, sen kan det givetvis vara för sent när man ser de små signalerna men att de inte skulle ha några alls det tror jag inte på.

Jo, visst ser man de andra signalerna. Men jag tycker det är skitkorkat att ta bort morrandet. Finns liksom ingen anledning.

Fråga till de som tycker morrandet är fel:

Så Ni som korrigerar morrandet, korrigerar Ni även de andra signalerna då?

tyvärr så kan jag inte säga nåt om det för han har aldrig morrat åt mig i dom situationer så jag har aldrig behövt korrigera det.

men en mot fråga då lite skoj på natt kvisten

min hund sitter i en bevakning på figuranten o så gör han ett angrepp o Piru avvärjar det o så blir det en trägningen (tävlings mässigt nu) o 2 stockslag o i den trägningen ruskar piru ärmen o gör sig jävligt besvärlig , men glider inget i bettet eller nåt sånt. sen vid kritiken får han nerdrag för han är belastad o osäker i bettfasen o trägningsfasen för han morrar...

men samtliga jag tränar med o övriga som kört han i de bitarna säger att han inte är osäker hur kan det komma sig över denna bedömning 3 domare som sagt samma sak...

Skulle inte acceptera morrande utom i lek! Om min hund skulle morra när den hade leksaker eller någon godbit att tugga på skulle jag helt enkelt inte ge den det tillfället att kunna morra, alltså skippa leksaker och godsaker (alltså sådana de tuggar läääänge på...)därigenom skulle jag då inte behöva korrigera att den morrar...

Ja du, det är ju svårt att svara på när man inte ser honom i arbetet. Han skulle ju mycket väl kunna vara osäker likväl som att han inte är osäker.

Men själv anser jag att osäkra hundar ofta lägger till morrandet. Men i just Piru´s situation så är det för mig omöjligt att svara på, då jag inte sett honom live.

Som jag skrivit ovan. Jag ser ingen anledning i att korrigera ett morrande i den situationen Du beskriver. Gör Du det så visar Du Dig bara osäker i Din roll som ledare. Det är bara osäkra/dåliga ledare som tar till våld.

GaurdianAngel skrev:
Ja du, det är ju svårt att svara på när man inte ser honom i arbetet. Han skulle ju mycket väl kunna vara osäker likväl som att han inte är osäker.

Men själv anser jag att osäkra hundar ofta lägger till morrandet. Men i just Piru´s situation så är det för mig omöjligt att svara på, då jag inte sett honom live.

Nej det förstår ja att det är svårt
me men varit runt så mycket me han i hundsverige o då bland erkänt duktiga hundmänniskor o har ju mycket duktigt folk här i Örebro som jag har många tacksamhets skulder o betala igen för alla hjälp till den lilla framgång vi haft, men ingen säger att han är osäker o inte ens på tävling för det kan ju bli situation bundet jag är nervös, men vi har filmat o alla säger samma sak det är "kampmorr" han vill vinna o domarna säger det är osäkerhet i ärm.

GaurdianAngel skrev:
Som jag skrivit ovan. Jag ser ingen anledning i att korrigera ett morrande i den situationen Du beskriver. Gör Du det så visar Du Dig bara osäker i Din roll som ledare. Det är bara osäkra/dåliga ledare som tar till våld.

OM det var riktat till mig så har jag inte sagt att jag skulle ta till våld.. endast undvika att ge hunden ex ben om den morrar då..

GaurdianAngel skrev:
Han är väl rottis för sjutton ;) :D

JA EXAKT! DIT jag ville komma me det hela har aldrig stött på en kampglad rottis som är tyst i kamp.

men hur kan morrningarna tolkas som osäkerhet?
är det så enkelt de man varit hos läser hundarna bättre än domarna de är ju trots allt inga hots shots utan vanliga människor som har 7-4 jobb o.s.v. men de flesta ja varit till jobbar med hund på nåt vis.

eller är det nåt så att de fått lära sig på sina domar utbildningar att morrar de i ärm så är det osäkerhet för 99,9% är ju schäfrar o där är det i regel tyst så då kan dom inte rasen så lägger dom till det.

hehe jo du, det var rätt gjort. min gamle blandras brukade göra likadant när det fanns mat i närheten. Eftersom de inte tänker på något annat än mat, så har de inget annat i hjärnan o kan göra vad som helst för den lilla matbiten, vilket är ett naturligt beteende. Straffa hunden skall man göra, (utan våld) då den brukar skämmas efteråt.

aldrig sett en hund som skäms men visar underkastelse mot en om man har bannat den , så har vi för förmänskligat det o säger att hunden skäms.

Det var menat helt generellt, inte riktat till Dig personligen.

Men om Du nu korrigerar Din hund om den skulle morra, är Du då vänlig att svara på den fråga jag ställde i några inlägg högre upp. Vore intressant att veta.

Ingen aning. Jag vet att många hundar morrar för att de är osäkra. Nu gäller kanske inte detta i skyddet, men i hundens vardag. Morr är ju ett sätt för hunden att be den andra att öka avståndet. En rädd/osäker hund kan ju morra till en annan hund/människa som för att säga: Jag är rädd för Dig, kan Du öka avståndet, så att jag inte behöver vara så rädd

Men, nä, jag har iof ingen stor erfarenhet av skydd, men jag har svårt att tro att det är en situation där de tar till morret när de är osäkra. Men jag vet faktiskt inte.

Men domarna måste väl vara så pass kunniga på rottis att de vet att de tar till morr mycket lättare än tex schäfer, oavsett om det är allvar-, lek- eller mysmorr.

GaurdianAngel skrev:
Jo, visst ser man de andra signalerna. Men jag tycker det är skitkorkat att ta bort morrandet. Finns liksom ingen anledning.

Fråga till de som tycker morrandet är fel:

Så Ni som korrigerar morrandet, korrigerar Ni även de andra signalerna då?

Är det denna fråga du menar? vilka signaler menar du? visa tänderna då ex eller?

jag äger ingen hund nu..börjar bli lite kluven i denna fråga när jag tänker efter.. :confused: ex. min förra voove (papillion hane) hade hemsk tandsten och efter råd från veterinär - borsta tänderna! då satt han och visade tänderna OCH morrade! *viskar* vilket jag då tillät han göra tills jag var klar.. var det rätt eller fel?:angel:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar