Han bet mig!

Sv: Han bet mig!

bettysmatte skrev:
Huh ja, och jag tänker på ett avsnitt av "Djurpolisen". De hade räddat en hund som var gudasnäll, men han klarade inte ett av testen för att kunna bli adopterad av en ny matte/husse. Det GICK inte att ta matskålen ifrån honom när han åt (de testade med en "fuskhand" på en pinne). Hunden blev livsfarlig och högg omkring sig. Man kan ju tänka sig hur det hade gått om ett litet barn närmat sig denna hund när den höll på att äta... Otäckt!! Den hunden blev avlivad, och jag antar att det inte gick att träna bort beteendet.

det är jag övertygad att det går o ändra sig även om hunden blockerad.

Men på ett sånt ställe så kan man inte ta några risker o lämna en sån hund till ex en familj som går bet o lösa det o då blir stämnda för de är sönderbitna så då tar man det säkra för det osäkra, sen får de in så mycket hundar att det inte finns tid o träna bort det heller.

Sv: Han bet mig! (LÅNGT!)

Han kommer från en familj på landet. Där satt han uppbunden stort sett hela dagen utan för dörren och låg på bara plattorna. Han var kraftigt överviktig (+15kg på en hund som ska väga ca 22-25kg) pga billigt skräpfoder och på tok för mkt godis. Han hade skav på armbågarna av den hårda marken, ögonen var alldeles röda och han luktade illa och pälwsen var allt annat än blnk och fin.
Nu har jag haft honom sedan augusti, han har gått ner 5 kg i vikt, äter riktigt foder (RC medium light) är blank och fin i pälsen ögonen är vita igen skaven har nästan växt helt ihop. När jag tog över honom arbetad ejag 80% men tyvärr så sa en upp sig på jobbet och jag var tvungen att börja jobba 100% och till det har jag små barn och är ensam så nej speciellt aktiverad är han inte. Mest underdagarna då jag ä på jobbet så sitter han i hundgården, ibland följer han med till mitt jobb men tyvärr så får han sitta instängd i omklädningsrummet då så vad jag förstår på honom så är det bättre att stanna hemma. Han har även varit med pappa på jobbet och det är nog det bästa men tyvärr så jobbar vi så olika tider så oftast går inte det.
Detta med maten försig gicks även på förra hemmet (jag är 4:e hemmet, han var på förra i ca 4 år)
Varför de gjorde sig av med honom berodde på att han går inte att ha lös (eller jo allt gå men..) han lyssnar absolut inte på inkallning om det finns ngt annat som intresserar honom mera. I skogen fungerar det jätte bra han kommer på direkten och springer inte efter vilt el likn men här hemma (bor på landet) så sticker han i väg till grannarna och tyvärr fel grannar som inte vill ha honom där. Annars så sticker han en sväng och kommer sedan tillbax. Första månaderna gick han lös men sen så började han gå allt längre och längre bort så nu vågar jag inte ha honom lös.
Vet att han borde få mkt mera både motion och hjärngympa men tiden finns inte.
Funderade en del på dagis till honom men vet inte om det är så mkt bättre än hundgården här hemma.
Om det går så vill jag jätte gärna ha honom kvar för han är min bäbis (iofs en tung sådan) och den 31/1 blir jag ev arbetslös eller så kommer jag att arbeta 80% igen på närmre avstånd.
Det var lite om honom.

När han fått mat så är det inga problem att vistas runt honom, har iofs aldrig testat att ta maten från honom, när han äter. Men jag vill inte störa honom för han får inte störa mig då jag äter. Antingen får han ligga under bordet eller i soffan ALDRIG sitta och tigga.

Sv: Han bet mig! (LÅNGT!)

Okej. Jag ville veta eftersom jag tycker det är svårt att bara säga "så får han inte göra, ge honom en fet smäll" utan att veta något om hunden...

Jag tror att du kan lösa detta och förstår att det är svårt att hinna med. Men blir du arbetslös eller går ner i tid kanske någon minut mer kan ägnas åt honom?

Personligen tror jag att det hade räckt, än så länge, med någon rolig träning som förstärker er relation (ni har säkert redan en bra relation, men den kan ju bli ännu bättre och han kan ha svårt för att riktigt ty sig till folk pga sin historia).
Ta 5 minuter och sätt dig i köket med honom och träna "rulla runt", "buga", "snurra" osv. Självklart ska han ha lön för mödan när han gör rätt och DU ska få honom att göra rätt. Det är kravlösa grejer egentligen, men ni gör iaf något tillsammans en stund som inte är så jobbigt eller tidskrävande. Det kan få honom att få ett bättre förhållande till mat, som sagt så tror jag att han har förstorat upp matbiten och ser maten som sitt allt.

Sen är det ju så att du måste markera när han gör fel, dock har han kanske fått stryk innan då han har stulit, därför hugger han innan du hinner...??

Jag hade tränat byten massor, väldigt positiv och "loss" väldigt mycket med mycket positiv förstärkning (en vanlig godis som beröm räcker inte, det måste var lika läckert som det han stjäl).

Jag har en matgalen hund, fullständigt, hon klättrar upp på diskbänken och tar allt hon kan... Dock släpper hon allt på vilket avstånd som helst om jag ber henne, eftersom vi har tränat det jättemycket sedan hon var valp. Det är i stort sett det bästa hon vet, att släppa grejer...

Nu, gör så att han INTE kan ta något. Sätt in all mat och sätt det så att han inte kan ta det. Är han hungrig så ge honom morötter att tugga på (gärna flera så att han inte utvecklar ägandet där).

Du fixar detta tror jag.

//E

PIRU skrev:
Blir fint när hon är 2-3år gammal det om hon redan nu får morra kan inte förstå hur ni tycker det är okej

Tycker det är en självklarhet att hunden får morra!! Lika självklart som att den viftar på svansen när den blir glad. Det tillhör hundens språk.

Om hunden blir bestraffad för att den morrar, så får Du en farlig hund. En hund som inte visar/talar om när den är förbannad. Då är nästa steg att den hugger direkt.

En hund får absolut morra, men däremot inte gå vidare till att bita. DÅ skulle jag ta tag i det hela.

Jag vill ha morrande hundar = språksäkra hundar.

morrar när man tar saker är då inte acceptabelt om jag tar nåt från han, skillnad på morr o morr också men som när man kampar me dom eller skojbrottas ja då är det helt okej om hunden är i rätt sinnesstämmning givetvis, men hukar hunden ner sig o morrar då är det annat än o "prata" som många säger...

varför skulle jag få en farlig hund för om den inte morrar, finns ju hur många andra delar som helst o titta på sinnesstämmningen på hunden, öron, svans, kroppshållning, ragg eller inte, ögon o.s.v.

:bow:

Det är precis så jag resonerar.

Hon talar om för mig att den här godbiten är så smarrig att hon vill ha den för sig själv, men hon accepterar att jag tar den ifrån henne.

Och jag vill absolut att hon varnar, och inte hugger direkt. Kanske skulle hon bete sig annorlunda om jag inte var självsäker och tordes ta den ifrån henne, vad vet jag.

I vilket fall som helst har jag nekat andra att ta godsaker ifrån henne, inte för att jag tror hon skulle hugga andra än mig, men jag tror att andra kan bli rädda för henne, och därmed visa henne att man kan skrämmas genom att morra.

Om jag börjar bestraffa henne redan vid morrningarna så tror jag att jag förvärrar hela situationen och gör en större grej av det än vad det egentligen är. Att det här med godsaker blir en big deal som det ständigt ska bråkas om.

GaurdianAngel skrev:
En hund får absolut morra, men däremot inte gå vidare till att bita. DÅ skulle jag ta tag i det hela.

Om en hund biter sin ägare, så har det redan gått för långt!!
Problemet ska tas tag i Betydligt tidigare, än Efter hunden bitit....

Ja, jag tycker du tänker rätt.

Låt hunden morra, men den måste absolut tillåta att Du tar saker ifrån den i alla fall. Hunden måste ju få tala om att den inte vill bli av med godiset. Men jag skulle inte hålla på att träna detta. Ge godiset och låt hunden behålla det.

Jaha, så man ska dänga på hunden innan den biter??? Då får Du ju verkligen en bra relation till Din hund.

PIRU skrev:
varför skulle jag få en farlig hund för om den inte morrar, finns ju hur många andra delar som helst o titta på sinnesstämmningen på hunden, öron, svans, kroppshållning, ragg eller inte, ögon o.s.v.

Visst gör det det. Men morrningen är ju tydlig och bra. Varför ta bort den?

GaurdianAngel skrev:
Jaha, så man ska dänga på hunden innan den biter??? Då får Du ju verkligen en bra relation till Din hund.

:eek: Ajabaja
Lägg inte ord i min mun tack så mycket :mad:

Jag "dänger" INGEN hund!! Har Aldrig gjort och kommer Aldrig att göra!!
Dock så tränar jag extremt mycket kontakt & lydnad med mina hundar redan från valpstadiet..
Tro mig; INGEN av mina hundar skulle ens tänka tanken på att morra åt mig :smirk:
Och detta beror INTE på att de är rädda för mig......

jag är helt inne på ditt spår. klart att hunden måste få visa vad den tycker och tänker! det är när den inte gör det som den riskerar att bli riktigt farlig.

min tik morrar och grinar illa när jag gör saker hon inte tycker om. men hon har aldrig bitit mig. henne har jag haft i över 5 år. om morr alltid leder till bett, borde inte det ha visat sig nu?

Jag har aldrig haft morrande hundar så det där har jag aldrig tänkt på faktiskt. Men det stämmer. Jag känner att jag i min dumhet varit för hård mot min äldre hund när hon tagit saker hon inte borde ha. Hon litar inte på mig och det kan bli lite otrevligt. Jag känner för den skull inte att det är nått farligt eller fel i vår realtion, jag känner bara att jag har gjort ett fel som blivit lite dumt i just den situationen, jag hetsar inte upp mig över det och jag tror att det är det bästa jag kan göra. Hon har morrat åt mig en gång (tror att jag berättat det) då tog jag bara saken av henne och låtsades som att det regnande och så var det bra med det och hon har aldrig mer morrat åt mig.

Måste berätta om min gulliga yngre hund igår :love: Hon har mycket äta äta i sig, men tydligen ännu mer apport!! :) Igår hittade hon ett äpple ute, men kunde inte låta bli att komma och lämna av det när jag kallade på henne *hi hi* Det gör hon på ren ryggradsreflex!!

så du tror om hunden inte får morra då bygger den på sig i det dolda o bara exploderar en vacker dag o tok hugger. Nej du hundar är ärliga djur talar de inte om me det ena så tar de det andra språket, en hund ljuger aldrig i vilken stämmning den är i

Med betoning på lära sig... (Skulle jag vilja... betona)

Det är inget fel i att hunden morrar åt sin ägare. Det är vad som händer efter morret som är avgörande. Morra är okej, agera/bita är inte ok.

Nu har jag inga morrande hundar, men hade absolut inte sagt ifrån till dem om de hade morrat.

Har jobbat med en del hundar som blivit korrigerade så fort de visat att de morrat lite. Dessa hundar har det smällt direkt på. Det är inge trevlig. De har valt bort morrandet, då det ändå straffar sig och biter omedelbart istället.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar