Han bet mig!

caradan

Trådstartare
Min hund (en korsnings hane på snart 7 år, jag har haft honom sedan augusti) är väldigt mat glad och snor all mat som ligger inom räckhåll från honom. man får tänka på det jämt att aldrig lägga ngt ätbart framme eller ställa soppåsar så att han inte kan komma åt dem.
Men idag så glömde jag av att jag hade pankakor i en väska som jag hade med mig hem. Den stod i hallen halv stängd och vipps så var han där.
Jag gick fram till honom och tänkte ta honom därifrån då morrade han. Jag blev arg på honom och sa till honom att gå där ifrån vilket han inte gjorde. Tog då tag i halsbandet och drog honom däri från då han skulle ta ett nytt tag om formen. Då slängde han sig runt och bet mig i handen. Blev så klart ännu argare på honom då och han gick iväg. Slängde ut honom i ca 30 min (ja det var kallt men jag var arg!) när han kom in så kom han och fjäskade (kändes som om han visste att han gjort fel) men jag avvisade honom igen. Gick sen till honom och klappade om honom.
Han är på sträng diet då han har ca 10kg övervikt (började på +15kg i augusti)
Gjorde jag rätt/fel?? Skulle jag låtit honom äta upp dem istället för att slippa bråka?
Någon som har några tips på hur jag kan få honom att sluta stjäla mat?

Sv: Han bet mig!

caradan skrev:
Min hund (en korsnings hane på snart 7 år, jag har haft honom sedan augusti) är väldigt mat glad och snor all mat som ligger inom räckhåll från honom. man får tänka på det jämt att aldrig lägga ngt ätbart framme eller ställa soppåsar så att han inte kan komma åt dem.
Men idag så glömde jag av att jag hade pankakor i en väska som jag hade med mig hem. Den stod i hallen halv stängd och vipps så var han där.
Jag gick fram till honom och tänkte ta honom därifrån då morrade han. Jag blev arg på honom och sa till honom att gå där ifrån vilket han inte gjorde. Tog då tag i halsbandet och drog honom däri från då han skulle ta ett nytt tag om formen. Då slängde han sig runt och bet mig i handen. Blev så klart ännu argare på honom då och han gick iväg. Slängde ut honom i ca 30 min (ja det var kallt men jag var arg!) när han kom in så kom han och fjäskade (kändes som om han visste att han gjort fel) men jag avvisade honom igen. Gick sen till honom och klappade om honom.
Han är på sträng diet då han har ca 10kg övervikt (började på +15kg i augusti)
Gjorde jag rätt/fel?? Skulle jag låtit honom äta upp dem istället för att slippa bråka?
Någon som har några tips på hur jag kan få honom att sluta stjäla mat?

detta är ju klassiskt hunden som stjäl mat!

När hunden biter i mina ögon så är det ett riktigt grovt övertramp som jag inte under några som helst omständigtheter accepterar förrutom i kamp o lek där olyckor händer.
Vore jag dig så skulle jag göra om detta igen ställa kassen med mat o sen gå därifrån o "Lura" hunden till o göra fel så du får ta han på bargärning en gång till men släng då inte ut han utan ge han så han ger sig bita dig samt du får ta det me maten allt i ett klockrent, men biter han dig så får du absolut inte gå undan det är en vinst som är stor för hunden utan han ska f*n ligga o då med svansen mellan benen om han hugger dig o visar tänderna när du ska ta maten i från dig, det är ju övertramp så det sjunger om det, o då är det fan i mig rejäla tag som gäller, man hugger aldrig den hand som föder en.
sen när han då efter detta kommer o fjäskar ja men ta i mot han varmt då o var trevligt mot han, han ber ju om ursäkt för det han gjort. då har du gjort svart o vit för han o det mår samtliga hundar bra av.

sen har du en extremt vek hund behöver det bara vara röst för han ska ge ner sig o lägga svansen mellan benen o "ge upp" men det vet du ju bäst sj'lv va du har för typ av hund.

Största problemet med honom är att när det gäller mat så lyssnar han inte övht. Finns ingenting som kan få honom att släppa. Han bara morrar och visar tänderna och är riktigt arg. Och då blir jag lite skeptisk till att gå i när kamp med honom då jag vet att han har övertaget och att bli biten är inte det bästa jag vet.
När han får mat så får han snällt sitta tills jag säger varsågod och det är inga problem. Han snodde en soppåse då jag ahde han på prov och då försökte jag ta det ifrån honom men han vann :-( (vågade då absolut inte gå i närkamp med honom då jag inte kände honom. Sen så har han snott kexchoklad av sonen och den fick jag tag i fast han var riktigt arg på mig då.
Hörde av ngn att man kunde gillra fälla och lägag ex en urgröpt köttbulle på ett lämpligt ställe och fylla den med vitpeppar korn. Men vet inte om det skulle fungera.
Så länge det inte handlar om mat är han jätte duktig och jätte snäll. Lyssnar ok. Får ta leksaker mm genom att säga tack och han tar den inte igen innan jag sagt varsegod men just mat är hopplöst!
Han är INTE vek utan kanske lite för tuff i bland.

Hur lärde du honom att ta leksaker ifrån honom? Byteshandel? Vet inte om det är en bra ide att byta mat med mat, speciellt inte när han beter sig som han gör men det är det första som jag kommer på. Då kanske han lär sig att lämna ifrån sig även mat om det du har att erbjuda är godare än det han hittat.
Tänk dig den dagen han fått tag på nått giftigt. Då vill man ju kunna ta det ifrån hunden utan att bli biten på kuppen.

En hund får aldrig ens morra åt sin ägare det kan ta en ända med förskräckelse speciellt om man som du blir rädd själv.
Morrar jycken, morra tillbaka med blottade tänder ta tag i nackskinnet och kasta undan hunden det är viktigt att hunden ger sig och går undan. Fixar du inte detta nu kommer du snart att ha en hund som har komandot över dig och då har du en farlig jycke.
Jycken har då tagit över ledarskapet och du är bara en bifigur i flocken.

caradan skrev:
Största problemet med honom är att när det gäller mat så lyssnar han inte övht. Finns ingenting som kan få honom att släppa. Han bara morrar och visar tänderna och är riktigt arg. Och då blir jag lite skeptisk till att gå i när kamp med honom då jag vet att han har övertaget och att bli biten är inte det bästa jag vet.
När han får mat så får han snällt sitta tills jag säger varsågod och det är inga problem. Han snodde en soppåse då jag ahde han på prov och då försökte jag ta det ifrån honom men han vann :-( (vågade då absolut inte gå i närkamp med honom då jag inte kände honom. Sen så har han snott kexchoklad av sonen och den fick jag tag i fast han var riktigt arg på mig då.
Hörde av ngn att man kunde gillra fälla och lägag ex en urgröpt köttbulle på ett lämpligt ställe och fylla den med vitpeppar korn. Men vet inte om det skulle fungera.
Så länge det inte handlar om mat är han jätte duktig och jätte snäll. Lyssnar ok. Får ta leksaker mm genom att säga tack och han tar den inte igen innan jag sagt varsegod men just mat är hopplöst!
Han är INTE vek utan kanske lite för tuff i bland.

Hmm jag anser du har ett stort problem på halsen ärligt talat när du säger som du gör törs inte gå ikamp med han, jisses om min hund högg mig i nåt vi gjorde bara för han anser det är "hans" då skulle jag bli så arg på han verbalt o fysiskt skulle jag ta han då ,garanterat pinka på sig o ligga på rygg tills jag släpper upp han igen. du lär lösa detta problem inte gå omvägar om det utan rakt på problemet inte med vitpeppar eller nåt utan DU ska tala om för han det är fel. testa o gillra denna fälla med mat framme sen vårlar du o går över han hotfullt o frågar vad hn håller på med ger han ner sig då o visar underkastelese ja men fortsätt då så tills svans o hela hunden är låg svansen ska inte vara nån annanstans än mitt mellan benen på han då har han gett sig visst tandvisning men det är ju ett tecken på underkastelse o visa dom "kolla mina vapen jag är farlig så sluta" lös detta det kan g galet annars, du är inte flockledaren hemma det är ju klart iaf....

Min 9 månaderstik morrar också när hon får riktigt riktigt goda saker, som märgben eller öron t.ex. Men hon har aldrig bitit åt mig.

Dock visar hon väldigt väl att det är hennes, och det är med en ganska stor motvilja hon ger ifrån det. Jag brukar "låna" det goda av henne, titta lite på det, och sedan bara ge tillbaka det.

För min del är det inte hela världen att hon morrar, hon släpper ifrån sig saken och hon får tillbaka den.

Men skulle hon däremot bita mig skulle jag bli ordentligt arg, för det är absolut inte tillåtet.

bananabambi skrev:
Min 9 månaderstik morrar också när hon får riktigt riktigt goda saker, som märgben eller öron t.ex. Men hon har aldrig bitit åt mig.

Dock visar hon väldigt väl att det är hennes, och det är med en ganska stor motvilja hon ger ifrån det. Jag brukar "låna" det goda av henne, titta lite på det, och sedan bara ge tillbaka det.

För min del är det inte hela världen att hon morrar, hon släpper ifrån sig saken och hon får tillbaka den.

Men skulle hon däremot bita mig skulle jag bli ordentligt arg, för det är absolut inte tillåtet.

Blir fint när hon är 2-3år gammal det om hon redan nu får morra kan inte förstå hur ni tycker det är okej

I ett sånt läge som ni verkar befinna er i hade jag inte tvekat att dänga min hund i backen, och det med råge. När det gäller sånt där måste du ha noll tolerans. Om du är rädd för att ta närkampen med honom så föreslår jag att du tar kontakt med en tränare som kan hjälpa dig med hur du ska göra, för att du blir rädd för din egen hund låter verkligen inte bra.

Vad är det för ras?

Jag skulle gärna åkt o hjälpt dig men det är långt, för detta är ju oacceptabelt hunden gör precis som Anningsfull säger o jag me för den delen här ska du ställa skåpet på plats rejält du själv eller en hjälpförare

Som flera sagt så måste du ta itu med detta. Men jag vet det kan vara svårt på en hund som är så gammal. Kankse han har fått hållas hela livet med att vakta sin mat, eller så har de låtit honom vara.

Och när det gått så långt så du inte vågar säga till honom, då är det också svårt.
Men ta hjälp av någon duktig person. Och testa honom lite. Och om du kan få hjälp.
Är han bara sån här när det handlar om mat?

Ja det är bara då det är ngt ätbart. Allt annat, ex leksaker mm kan jag ta och ge honom som jag vill men när det är ätbart så är han helt blockad.
Han har inte fått ngn uppfostran alls innan utan bara suttit uppbunden hela dagarna..

Jag är inte rädd för honom i övrigt men just då det handlare om stöld mat så är han helt blockad!
Han är korsning beagel (stavas?`) och BC

Just att ta leksaker har jag bara sagt tack och de första gångerna fick jag ta tag i saken och liksom dra loss den men efter några gånger så räckte med att markera ordet tack.
Bytes handel har vi aldrig sysslat med.

Börja träna med hans matskål.
Börja inte med problemet och riskera att bli biten igen. Utan börja med orsaken.

Gör så här när han ska ha mat i fortsättningen:
1. Han måste sitta ner innan det är tal om att han ska få sin skål.
2. Du sätter inte ner skålen om han inte sitter kvar.
3. När du satt ner skålen så får han inte gå fram och äta innan du sagt att det är OK.
4. Han får ingen mat om han gör som du vill.

Är han väldigt glad i mat så kommer detta inte att ta så lång tid men du måste vara konsekvent hela tiden.

Detta är ett sätt att befästa ditt ledarskap när det kommer till matfrågor.

Masse skrev:
Börja träna med hans matskål.
Börja inte med problemet och riskera att bli biten igen. Utan börja med orsaken.

Gör så här när han ska ha mat i fortsättningen:
1. Han måste sitta ner innan det är tal om att han ska få sin skål.
2. Du sätter inte ner skålen om han inte sitter kvar.
3. När du satt ner skålen så får han inte gå fram och äta innan du sagt att det är OK.
4. Han får ingen mat om han gör som du vill.

Är han väldigt glad i mat så kommer detta inte att ta så lång tid men du måste vara konsekvent hela tiden.

Detta är ett sätt att befästa ditt ledarskap när det kommer till matfrågor.

så gjorde dom ju tydligen redan, det har ju inget me att han stjäl eler hugger ikring sig när han väl fått nått, det är ju när de tar i från han mat som det händer.

Fortsättningen på den här träningen är att ta bort matskålen efter att man satt ner den. Men det ger man sig inte på innan det andra är riktigt befäst hos hunden. Detta är en hund som inte frivilligt lämnar ifrån sig sin ställning som ranghög när det gäller mat. Så man får befästa rangordningen istället då kommer det att lösa sig även med annat som går att äta.
Eftersom den gått med på att lämna ifrån sig leksaker så tyder det inte på att hunden är bytesmedveten (vilket är svårare att tygla) utan den verkar bara vara matglad.

Jag får väl komma med ett pessimistiskt svar... Vår collie var likadan, blev helt blockerad när det handlade om mat och hade ingen koll på vem eller vad det var som tog i henne. Vi fick aldrig bort det beteendet (hon blev inte heller så gammal).

caradan skrev:
Han är korsning beagel (stavas?`) och BC

Gör du något med honom i övrigt? Tränar honom, tillfredsställer hans behov...??

Jag har precis hjälpt till att omplacera en hund med samma bekymmer som din. Det stora problemet var där att "ledaren" aldrig gjorde något med hunden som mådde väldigt dåligt psykiskt pga för lite aktiviteter. Hon var inte heller tillräckligt stark i sitt ledarskap och lät honom bestämma en hel del, tills hon blev döförbannad och då blev han rädd och bet... Men det är han det...

Jag tänker lite så här. Det är 2 krävande raser du har i hunden, speciellt BC. Maten har blivit det viktigaste i hans liv, så pass viktigt att flocken inte spelar någon roll, han har gjort maten till sin flock. Jag tror att han måste få göra något betydelsefullt så att maten spelar mindre roll för honom, du måste betyda mer. Om du gör dig till denna person kommer du växa i hans ögon och han kommer se dig som en större ledare.
Du måste också träna ledarskap i andra situationer, dock är det viktigaste att förbättra er RELATION.

Jag har 2 matgalna hundar som mycket väl kan stjäla mat, men inte tusan skulle de våga bita mig, jag är på tok för värdefull i deras ögon. Jag tror helt enkelt inte att du är det för honom :crazy:

Sen om du dessutom säger att han blockerar sig så tror jag inte att det blir bättre genom att ta i honom, jag har varit med om svåra BC-blandningar innan som blockar sig totalt och glömmer helt varför de blev utskällda. De går in i sig själv och vänder allt mot den som tog i dem...

Berätta gärna mer om honom...

//E

kem skrev:
Jag får väl komma med ett pessimistiskt svar... Vår collie var likadan, blev helt blockerad när det handlade om mat och hade ingen koll på vem eller vad det var som tog i henne. Vi fick aldrig bort det beteendet (hon blev inte heller så gammal).

Huh ja, och jag tänker på ett avsnitt av "Djurpolisen". De hade räddat en hund som var gudasnäll, men han klarade inte ett av testen för att kunna bli adopterad av en ny matte/husse. Det GICK inte att ta matskålen ifrån honom när han åt (de testade med en "fuskhand" på en pinne). Hunden blev livsfarlig och högg omkring sig. Man kan ju tänka sig hur det hade gått om ett litet barn närmat sig denna hund när den höll på att äta... Otäckt!! Den hunden blev avlivad, och jag antar att det inte gick att träna bort beteendet.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar