Han andas så konstigt

B

Benin

jag har en shettis hemma på prov nu för ev köp. Han är helt underbar, MEN ibland när man är ute med honom så andas han så kraftigt. Det låter som om det är jättejobbigt för honom. Det spelar heller ingen roll om han har gått 10 m eller 2 km. Det kan komma närsom.
Ägarn säger att han alltid har låtit så och r´framförallt när han har dålig kondition och är tjock och det stämmer just nu.
Men jag är ju rädd för att det kan vara nåt annat, nån kronisk luftvägsinfektion, smal luftstrupe eller nåt.
Jag ska ta utveterinären iallafall.
Tänkte bara höra om det finns nån som känner igen det här.

Jag är så ställd. Mitt o barnens hjärta vill absolut ha honom medans det jag vet att jag ej kan gå o köpa en sjuk häst.. USCH vad jobbigt

Sv: Han andas så konstigt

Ligger inte denna tråd på fel forum ;)

Passar nog bättre in på någon av hästforumen än på föräldrar. Får nog bättre svar där eftersom vissa här inte är hästintresserade ens :laugh:

Oj,sorry. Tänkte inte på det. Vet nån kanske hur man flyttar den?

Tråden flyttar sig tids nog ;). Ang din häst, jag tycker du ska kolla upp den med veterinären ganska så snart.

Fång? Vi har ett shettissto som reagerar så där och det är fångkänningar enligt vår duktiga hovslagare.

Håller med arabia och lägger till kvickdrag (heter dte va? rätt trött och slut i huvudet just nu)

kolla upp halsen på han det finns tydligen nån ganska vanlig sjukdom på dem så att luftrören sjunker ihop dvs brosken orkar inte hålla upp luftrören så dom blir platta.
en kompis till mig har en sån häst dock har han itne haft problem med det föräns ca 1.5 år sen o sen dess fått gått på medicin.

Håller med Sammet, tycker de låter som kvickdrag.
Provade en häst som betedde sig som din, fick senare veta att den fått kvickdrag (köpte den aldrig bla pga andningen).

När vi köpte våran shettis så var han SÅ tjock att vi bara kunde skritta i flera månader innan ens trav överhuvudtaget kunde provas på. Han andades så där, inte varje gång men ibland beroende på hur mkt vi hade gått med honom. Men bara efter ett par månader försvann det och nu på 1 1/2 har vi inte hört det alls.

För oss gick det bra och jag tog "andnöden" som överansträngning och då fick han vila nästa dag med en bara massa pyssel:love:

Hoppas att det går lika bra för er. Lycka till!

Hej, vi har en shettis som är lika. Han dubbelandas. Ta OCH RÄKNA ANDETAGEN PER MINUT. En frisk häst andas ca 8-16 andetag per minut om det är kvickdrag så blåser han ut dubbelt och du kan se bukmusklerna jobba, det blir som en rand från flanken och mot magen. Om du doppar din hand i kallvatten och håller mot näsborrarna så känner du hur många andetag det är.
Vår häst mår bäst av att vara ute så mkt som möjligt. Nu när hösten är här och det är lerigt så klarar den inte att ngn borstar honom eller annan häst inom stallet. Det dammar. Låt den stå på torv eller absolut dammfritt spån. Helst hösilage. Eller doppa höet i en vattenhink (hela höet) ngn minut innan fodring. Vi har gett vår häst acetylcystein 3 tabletter 2 ggr per dag i 14 dgr för att få bort slemmet och lätta upp för honom. Be en veterinär kolla i svalget för det är ärftligt på shettisar att de kan ha trånga luftvägar. Vår har alltid legat högt i andningsfrekvens. Nerbantad så mår han bäst så klart och helst ute hela dygnet.
Lycka till!:banana:

Tracheal kollaps är en luftvägssjukdom som är vanlig hos shettisar, de andas konstigt vid ansträgning, kan vara symptomfria i vila.
Vet inget om denna sjukdomen, läste lite på ett annat forum om det idag.
Ska försöka hitta mer info om det

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
A
Hästhantering Köpte en shettis från grannen för en vecka sedan. Ett sto på 21 år som min dotter på 3 år varit över o ridit några ggr innan. Hon har då...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Bonyana
·
A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min...
2
Svar
25
· Visningar
2 946
Senast: aninnossnoj
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka