Hämtning i hagen.

I

Isbel

Min häst springer alltid i väg när jag ska hämta honom i hagen, hans ägare har pratat med en NH-tränare som säger att man ska göra en övning då man ska jaga honom en bit och sen stanna och typ sänka blicken så han får komma fram, (Då kommer han sen, så det fungerar jätte bra i vinterhagen, men dock inte nu på sommarbetet. Det är lixom lite för stort för att jaga runt honom i, en gång fick jag jaga honom i 1.5 timmar :mad: ) Så nu har jag frågan, är det någon som har något bra knep? :) Eller någon som varit med om samma sak?

Sv: Hämtning i hagen.

Hm, kompisen hade ett liknande problem med sin ponny för nåt år sen... jag vet inte om det klassas som knep, men hon fortsatte helt enkelt att gå bakom ponnyn tills den tröttnade... hon lät den inte stanna utan lät den röra sig hela tiden... Och numera får ponnyn alltid godis när den ska fångas...:angel:
Kan ju tilläga att det går ytterst smärtfritt nu för tiden

Okej, så fick jag jaga runt abbe 2 timmar. Och då sprang han hela tiden, tillslut kom min kompis, då lyckades vi tränga in honom i ett hörn och då fångade jag honom ;) Sen så har jag börjat ge honom godis, och idag kom han faktiskt :D

Okej, så fick jag jaga runt abbe 2 timmar. Och då sprang han hela tiden, tillslut kom min kompis, då lyckades vi tränga in honom i ett hörn och då fångade jag honom ;) Sen så har jag börjat ge honom godis, och idag kom han faktiskt :D

Fortsätt med det. Jag har provat allehanda metoder och komma med en vit hink i ena handen är det enda som funkar, han bara måste fram och kolla vad som finns.

Min tycker bara det är kul om jag jagar honom, och det där med att gå o gå funkar inte, då busar han o springer ännu värre.

Okej, en vit hink, det kanske jag måste testa ;)

Dotterns ponny är likadan..hon är uppvuxen i lösdrift o var knappt hanterad när vi fick henne..Har fått jaga henne i timmar, ibland har det gått o tränga in henne i hörn men har blivit för "smart" för det med så nu står hon mitt i hagen o blänger..Provade att ta ut hennes föl men henne brydde hon inte om så vi tog ut dem andra oxå o då kom hon genast..så finns det några med tips så blir jag jätte tacksam för är lite jobbigt om man måste ta ut fem hästar för att få in en jobbig ponny...Vi har provat det mesta känns det som..Hon är genomsnäll när man fått tag på henne men måste dumma sig i hagen så man blir vanisinnig =)

Mammas ardenner är så sådär, skittråkigt. Jag försöker att ha någon liten godisbit i fickan när jag ska hämta henne, numera går hon nästan alltid att fånga. Ibland drar hon dock iväg, dessvärre jagar hon upp mina två hästar också. När hon bråkar som mest brukar jag gå runt i hagen en stund, försöka ta henne om och om igen. Inte jaga utan bara finnas där, när jag får gå så pass nära att jag kan ge henne lite klappar och brukar jag passa på att ta henne. Går också upp i hagen flera gånger om dagen (för att kolla om allt är okej) och brukar då klappa och gosa med dem lite (om jag har med mig grimskaft så brukar hon sticka, så jag går utan när jag bara ska gosa). Så jag tycker "Cairo":s inlägg innehåller bra tips. Jag tycker inte att det är så bra egentligen att ha godis med sig varje gång, men i början kan du ju testa med det. Mina två kommer som ett skott när jag skramlar med en hink, och då behöver jag inte ens vara nära. Eftersom att de två kommer brukar även ardennern inte kunna motstå frestelsen utan komma hon med. Lycka till med din häst!

Okej, det känner man igen, först jätte jobbig att ämta i hagen och sen genom snäll i stallet, så är abbe. Jag har också testat att lämna honom själv i hagen, då kommer han direkt. Men jag håller med, man kan inte ta ut massa andra hästar för att hämta en, det blir lite jobbigt i längden :(

man kan träna inkallning..gjorde jag med min.
min va inte svårfångad men kom ju inte direkt springandes när ja kom..

gjorde så att ja ställde hästen längst bort i manegen och sen sa ja stanna..sen gick ja till andra sidan och ropade på honom och då kom han...sen när han kom fick han mycke mycke morötter.
gick åt nästan 3 kg morötter den dan.

tog bara 3 ggr sen fattade han...sen efter de har han faktiskt kommit till mej i hagen varje gång ja kommit.

har också haft det problemet, jag testa med havre, springa efter honom så som du beskriver, men det funka inget! men så en dag gick ja bara ut i hagen för att kolla till hästarna & klappa dom som kom fram då såg min häst avundsjuk ut och började sakta gå fram, tillslut kom han fram helt och ja klappa han och sen gick ja! mitt tips är alltså gå ut flera gånger och bara klappa honom lite, så kanske han tror att du ska göra det nästa gång med :) ha ett grimskaft bakom dig som hästen inte ser om du ska rida, och sen kan du "krama" han runt halsen medans du har grimskaftet runt och sedan ta på grimman :) jättebra trix! hoppas du lyckas /e lin

Min flicka hade den tendensen i början innan jag lärde känna henne ordentligt. Det försvann snabbt med små medel. Nu gnäggar hon och möter upp mig när jag kommer:love:

Det funkar med den NH-övning du nämner (har testat det på en annan häst). Det kräver en hel del tålamod och att du inte har bråttom. Det bästa är om du hägnar in en mindre hage för sådan träning.

På min nuvarande häst försvann det beteendet genom att gå ut i hagen och umgås/hälsa på henne utan att hämta henne- jag har gjort det till en rutin lite då o då. Om hästen inte kommer med en gång brukar det räcka med att gå ut i hagen och sätta sig och "filosofera lite" t ex med ryggen mot dem/ tex på huk, då kommer de så småningom till dig för de blir så nyfikna. När de sedan har varit och hälsat - gå sedan ut från hagen utan att kräva ngt.

Stressa aldrig vid hämtning. Det blir bara en dålig upplevelse för din polle och det kommer de ihåg. Försök göra tiden utanför hagen till en bra upplevelse för hästen. Både ge och ta...

På min nuvarande häst försvann det beteendet genom att gå ut i hagen och umgås/hälsa på henne utan att hämta henne- jag har gjort det till en rutin lite då o då. Om hästen inte kommer med en gång brukar det räcka med att gå ut i hagen och sätta sig och "filosofera lite" t ex med ryggen mot dem/ tex på huk, då kommer de så småningom till dig för de blir så nyfikna. När de sedan har varit och hälsat - gå sedan ut från hagen utan att kräva ngt.

Även om man hittar andra metoder som funkar kan denna endå vara bra att göra. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama