Hämtning i hagen - jag blir tokig!

AnnaJL

Trådstartare
Mitt nyinköpta varmblod har lagt sig till en otroligt irriterande ovana! När jag kommer och ska hämta honom i hagen står han oftast vid grinden och väntar, men när jag öppnar grinden så har han börjat sticka iväg. jag får absolut inte tag i honom, så fort jag närmar mig honom så sticker han. Hans hag kompis är likadan, men hon låter sig tillslut fångas om man mutar henne men det gör inte min häst. Igår fick stallägaren komma ut med hö och havre och fånga honom åt mig för han ville verkligen inte in.Han höll på att slita av mig fingrarna när han kastade sig bakåt när jag kom så nära att jag kunde få tag i grimman...*suck*

Varför gör han så här??

Sv: Hämtning i hagen - jag blir tokig!

när han sticker iväg så skit i han,gå därifrån och vänta tills det är rätt mörkt och se om han vill in då,lägg inte ut ngn mat då. och ha godis i krubban inne.

Men det är när jag ska rida som han gör så...

ja men då får du strunta i att rida tills han lärt sig,testa att inte lägga ut ngn middags mat till han och när han kommer in får han mat ist

Det handlar om vem som är ledare, dvs du, ska det vara i alla fall. Sen kanske han tycker att det är tråkigt med ridning. Gör något annat också då du hämtar honom, gå bredvid på promenad, ta honom bara utanför hagen och låt honom beta en stund där - vad som helst! han ser nu ett mönster och han har ingen lust att göra det du vill be honom om. Mitt tips är att bryta mönstret med hämtning från hagen = ridning.

Han tycker att ni gör tråkiga saker.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
W
Hästhantering Har funderat lite och undrar om min hästs problem är något som NH kan motvärka om man skulle börja träna. Han är mycket svårfångad i...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: kulltorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve