Hämta hem kattunge (raskatt)

MrsScabtree

Trådstartare
På fredag ska vi äntligen hämta hem mammas blivande kattunge (hon fyller 50 och har ingen aning om vad hon ska få :D )
Det är en raskatt och jag skulle vilja veta om det är ngt speciellt jag bör tänka på, ngt speciellt jag ska ha i handen när jag hämtar ungen?
Det är redan meddelat att stamtavlan möjligen kan bli försenad, men att vi kommer få ett stamtavleintyg med oss hem (från sverak).
Något mer? Alla katt tillbehör är inköpta osv.

Tacksam för minsta hjälp!

Sv: Hämta hem kattunge (raskatt)

Köpa en katt i present till någon som inte vet om det!?!? :eek:

Förhoppningsvis(troligen?) har mamman sagt att hon skulle vilja ha just en sådan katt, men inte har råd.

MrsScabtree:
Har hon erfarenhet av katter innan? Annars är det ju nyttigt/kul om hon får en bra bok om dem.
Det kan ju vara väldigt bra att ha en transportbur när du hämtar ungen också. :D

Förhoppningsvis(troligen?) har mamman sagt att hon skulle vilja ha just en sådan katt, men inte har råd.

MrsScabtree:
Har hon erfarenhet av katter innan? Annars är det ju nyttigt/kul om hon får en bra bok om dem.
Det kan ju vara väldigt bra att ha en transportbur när du hämtar ungen också. :D

Du har så rätt.
Hon har givetvis suktat efter just en sådan här ett tag och har själv funderat på att köpa antingen en katt eller hund eftersom taxen nyss gick bort och vår tidigare katt dött sedan för flera år sen (blev 19 år). Så jo! Hon har erfarenhet av katt! Bok behövs ingen :D
Tranpsortbur ska vi köpa idag (huga vad dyrt).

Vi har hittils köpt: Kattlåda+sand+spade, royal canin kattungefoder.

Det torde väl räcka till en början?

Vilka papper ska jag ha med mig? Jag liter på uppfödaren men vill stå med fötterna på jorden och veta vad jag ska ha ändå när jag hämtar kurren.

Du har så rätt.
Hon har givetvis suktat efter just en sådan här ett tag och har själv funderat på att köpa antingen en katt
Då blir hon nog jätteglad! (Jag blev lite orolig ett tag där... ;) ) Vad är det för ras?

Själv ska jag åka och titta på brittungar imorgon, men jag får inte köpa någon vare sig för sambon eller gammelkissen! :D

Du ska ha intyg på att katten är under registrering, om inte stamtavlan har kommit. Även en kopia på besiktningsintyget (ej äldre än 7 dgr) ska följa med. Köpekontrakt/Överlåtelsehandling är bra, sen ska det göras en ägarändring på katten men dom papprena brukar komma med stamtavlan. Iaf om det är SVERAK uppfödaren är med i.

Vilka papper ska jag ha med mig? Jag liter på uppfödaren men vill stå med fötterna på jorden och veta vad jag ska ha ändå när jag hämtar kurren.

Inte så stor skillnad från att köpa hund egentligen va? Registreringsbevis, köpeavtal, liten lapp för registrering av byte av ägare, vaccinationsintyg samt stamtavla. Har jag för mig det var när mamma köpte raskatt häromåret. Hon fick också sin stamtavla med posten några veckor efteråt.

Vad blir det för ras på katten? Maine coon...? :d

Tillägg: kom på det när jag såg MissFidelis inlägg: besiktningsintyg också så klart.

Tack Missfideli och skogstrollet!

Alla: Det blir en Maine Coon , närmare bestämt den här lille killen:

mrs_scabtree

:love:

Registreringsintyg är stamtavlan, eller intyget om att katten är under registrering. Finns stamtavlan så är vaccinationerna med på den, vi använder inte separata vaccinationsintyg utan skriver in sånt på baksidan av stamtavlan.

Lappen om ägarbyte kan väl uppfödaren skicka in, så den behöver man inte få med.

Jaaa:love:
Då ska du se när han är på sina systrar och jäklas :devil:
Full i fan är han :D

Ska dock bli kul att se hur han blir när han växer upp och blir stora killen. Hans föräldrar är ett synnerligt arrogant par;)

Supersöt, vilken dunboll!
Och han blir nog jätteståtlig som vuxen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38