hämta hästar i hagen ?

V

vickis-pajala

jag står uppstallad på en ridklubb vilket innebär att vi har helgjourer mm och då ingår ju in/utsläpp.
oftast så kommer man ju själv på morgonen och ska ta ut och in alla hästar 16 stycken.
ridskolehästrna går två och två eller tre i hagarna och privathästarna går själv eller med någon annan privat häst.

nå när man nu tar in och ut hästrana blir det ju ett X antal rundor ner till hagarna om man tar ut en och en hästarna.

lat som man är :smirk: :smirk: skulle man ju vilja förenkla det hela och ta två hästar åt gången, men det är en skriven regel på vår klubb att vi INTE får göra det.
ljust för spark risken skull brodd och dylikt.

men då funderade jag har inte hästarna redan i hagen gjort upp om ledarskapet :confused:

HUR gör ni när ni har flera hästar i hagen :confused:
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Tycker det är en bra regel man, man ska nog känna dom hästarna utan och innan om man ska ta dom två och två, och ändå kan olyckan vara framme

Har hänt två otäcka olyckor i de stallen jag stått i, en med en spark i huvudet och tack och lov bara en hjärnskakning som följd.

En där ledarhästen slet sig för att den blev rädd för den andra som uppförde sig riktigt ohyfsat. Så att man har en ledarhäst som uppför sig betyder inte att det går lungt till.

Jag vill inte att min häst ska bli utsatt för en onödig olycka bara för man är "lat" och inte orkar gå så många gånger.

Har man i stallet en sån regel så bör man nog följa den, skulle bli sur om det hände en olycka för att man inte följt reglerna.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Tar dom en o en! Jag gillar inte att gå med 2 hästar kan hända så mkt... och är hästarna ändå vana vid att man tar 1 o 1, så hade jag inte gett mig på något annat!! :)
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

jo jag tar dom oxå in och ut en och en UTIFALL det händer något
man ska ju som sagt aldrig säga aldrig
men min stora fråga var ju har dom inte gjort upp ledarskapet i hagen :confused:
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

vill dom i stallet att man ska ta hästarna en och en, lr nån är lite dum lr dom inte har gått ihop så länge, så tar jag givetvis dom ensamma. Annars tar jag gärna två och två, har ju jobbat i travstall... ;)
Kan hända så mycket som inte har med ledarskapet att göra, och oftast är det den som leder som ger onödiga situationer om man inte är uppmärksam. tex tar en väldigt lågrang och en hög, och pressar dom lite ihop, kan bli otrevligt...
Se det som ett bra sätt att motionera! folk rör för lite på sig!
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag brukar ta tre åt gången. Sedan inne i stallet släpper jag dom så hittar dom in till boxen själva. Fast nu gäller detta islandshästar som är vääldigt flockuppfostrade och i regel är ju dom lugnare att hantera och bryr sig inte ett skvatt om att dom har en häst i rumpan :smirk: Fast då tar jag enbart hästar som går i samma hage och som jag VET kommer överrens. Jag tar tex inte Lita och Lukka tillsammans för dom är jämt ovänner, (exempelvis).
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Vi har ett inackorderingsstall med 11 hästar och bara en går själv.
Men lat som man är så tar vi alltid både in o ut två i taget.:smirk:

Det gäller att man känner hästarna ordentligt.
som tur är så är "våra" hästar nästan allihop ordnade av sig själva som 2o2 även om de går i en hage med fler.
Så lättast när man tar in är att ta det "bästispar" med högst rang först osv.
men det är helt klart inte en garanti på att det går lungt o städa.

Gör man så så måste man ju vara väldigt konsentrerad på sin uppgift och inte bara släpa två hästar med sig.
Jag ser alltid till att ha rätt häst vid rätt hand efter hur deras boxar är plaserade osv...
Sen har vi det inhägnat där vi leder två. så skulle ngt gå snett så vet man att de inte kommer ut på vägen iaf :crazy:

Det där med att de ordnar ledarskap med hagen är ju sant.
Men det är alltid ngn som kan få för sig att retas eller provosera.
Jag skulle inte leda dem 2o2 om det fanns regler mot det.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

hej! jag tar alltid in mina hästar två och två eller de små fyra i teget. Jag tycker inte att storleken spelar roll men det är alltid lugnare att ta en i taget fast i ett annat stall jag rider är de alltid två vid insläpp så ingen häst blir ensam i hagen och det fungerar bra!
Hoppas alla får en trevlig jul! // F
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

mina egna tar jag ibland 2 åt gången (om det inte är halt/ojämt). andras tar jag 1 och 1. hade en bekant som halkade omkull när h*n skulle ta in 2 unghästar, hästarna tappade oxå balansen "fotfästet" och föll över, det resulterade i såpass allvarliga hjärnskador på min bekant att denne avled.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Alla ridskolehästar här går i samma hage, så då spänner vi bara upp två linor mellan hagen och stalldörren så att det blir en korridor så dom får springa in/ut själv :) men ibland händer det att hästarna spränger tråden och hockus pockus är hela stallbacken full med lösa hästar :cry:

privathästarna släpps ut en och en :)
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

jo som många skriver är ju regler reglar som ska följas och efterlevas till vis del :angel: :angel:.

men sedan så är det ju oxå så att man vill ju inte lämna någon häst själv i hagen eller i stallet vid utsläppet:crazy: :crazy: eller intag då tycker man det är värre.

mina egna privata hästar tar jag ju ut båda sammtidigt lätt och smidigt :D
men då står jag ju för skadorna själv oxå:crazy: i fall det skulle hända.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag tar en och en.... finns många riskmoment om du ska ta två, öppna och stänga grinden t ex om det finns fler hästar kvar i hagen, släppa in den ena hästen själv i stallet när du kommer fram?? Dessutom är risken för bråk och sparkar väldigt stor, och i det läget är man väldigt liten som människa när man går mellan två 500 kg "klumpar"....
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Vi leder i stort sett aldrig någon häst ensam. Det är nästan alltid två och två som gäller, i en del hagar blir det även tre åt gången om dom går tre. Den stora flocken släps alltid in och ut.

Tar helt enkelt för mycket tid att ta ut hästarna en och en.

Och anser även att hästarna ska vara så uppfostrad att jag kan leda dom ihopa även om inte är just dom två som är bästa vänner, är jag där får dom inte göra upp NÅGON diskution, det får dom sköta när jag inte är där. Kan vara därför att det fungerar med alla hästarna för dom har uppmärksamheten på mig inte på varandra, och den som är ranglåg litar på att jag tar mitt ansvar och ser till att den inte råkar ut för något.

/Camilla
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

*kl*

Hemma har vi fyra hästar. Två av dom tar vi ensamma, de är lite "stökiga" ibland. Dvs de kan ha bråttom in och ut när de vet att mat väntar.
De andra två tar vi alltid tillsammans. De är lugna, delar hage och är som Bill och Bull. Vi har haft dom länga och kan dom utantill.

Jag tycker att det är en bra regel i ett större stall/ridskola att ta hästarna en och en. Kan man undvika olyckor ska man göra det. Hästarna hanteras ju av många personer i såna stall och kan säkert spela ut mer om tillfälle ges.

Säkerhet går alltid först. Det finns bara en av oss!

Norrland
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

men min stora fråga var ju har dom inte gjort upp ledarskapet i hagen
Det har dom naturligtvis. Men när du tar ut två eller flera hästar ur hagen ändrar du förutsättningarna. Dels tillkommer du i bilden som "flockmedlem", dels får rangordningen ändrad struktur, dels ändras närtidsplaneringen och dess förutsättningar för hästarna.

Jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna ta ut två eller fler hästar ur hagen (eller ur stall) samtidigt. Men jag vet också att det finns hästhållning där det skulle vara närmast livsfarligt. Det är väl närmast en fråga om vad man vänjer hästarna vid, plus hur stark man själv är i sin roll som "hästmänniska".

16 hästar ... 1 häst á 4 min på morgonen resp på kvällen blir 128 min, dvs 2 timmar/dag! :crazy: Jag skulle alla gånger "ta en hage" åt gången. ;)

LIA
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Om jag vistas i ett kollektivstall eller på en ridskola vill jag att hästarna ska hanteras på det sätt som en oerfaren klarar att hantera dem. En och en vid in- och utsläpp, alltså.

I princip tycker jag att hästar ska ha tillräckligt mycket respekt för människan att de håller sig i schack vid hantering, och jag kan leda två (eller fler) förutsatt att det är lättframkomligt med breda passager. Men jag vill inte att någon med mindre koll gör det, alltså går jag hellre fler gånger (och agerar förebild).
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag jobbar på ridskola. Ridskolehästarna släpper vi ut med linor men privathästarna leds ut. Vi leder de två och två. Skulle vi leda de en och en skulle det bli ett heltidsjobb. Nu tar det ca 1h och 45min att släppa de. Det skulle nästan bli det dubbla om vi skulle leda alla en och en.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Vi har 14 hästar i vårat stall, dem flesta går två och två i hagarna. Så jag brukar ta 2 åt gången då de flesta av hagarna inte ligger direkt utanför stallet. Dessutom känner hästarna varandra väl, nya hästar leder jag dock själv den första tiden.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Hästar ska aldrig bråka när människor leder dom, anser att om hästen har respekt för människan så bråkar dom inte när man leder. Alla funkar givitvis inte men dom flesta, Tar alltid med mig så många hästar som jag ska ha in/ut på en gång, så många grimskaft jag kan ha i handen. Har aldrig varit med om någon skada. Men man ska självklart vara försiktig och man ska inte ta flera hästar än va man har koll på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp