hämta hästar i hagen ?

Sv: hämta hästar i hagen ?

:confused:
Läs igen!
Jag skrev inte om vad du använder för språk. Jag skrev att det finns ett sätt till förutom det muntliga!

Förklara dej gärna. Ska man säga så vore de flesta diskussioner bla på hästhantering, nh-forumet samt flera andra forum onödiga, eller hur? Ösnketänka kan man ju men så ser inte världen ut.
Jag är medveten om hur världen ser ut. Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Förklara mig? Tycker det är glasklart vad jag vill ha sagt. Läs tråden!

LIA
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Japp, det är lätt. I alla (tror jag) situationer.

Är vi överens om att hästar sins emellan i det mesta "talar" via kroppspråk och i endast liten del använder "röst"?
I så fall, vilket tror du hästar har lättast för att lära, när vi försöker kommunicera med dom?
Vårt tal eller vårt kroppspråk (sådant det är)?

Vilket av deras båda "språk" har vi lättast att snappa upp flest budskap ur?

Rent logiskt borde vi komma längst med vårt kroppspråk, eller? Vi som försöker!

1/ Hur i hela friden ska vi kunna prata med hästar på samma sätt som de kommunicerar?
2/ De kan lära sig en o en -ett sätt som vi tror att deras kroppspråk funkar, men likaväl eller lättare kan man prata med dem.
3/Att tro att man talar samma kroppsspråk som de är en illusion- Det är ett inlärt mönster även det.
1/ Det kan vi, till viss del. Vi saknar uppenbarligen rätt öron, 2 ben mm, men hästar är fenomenala på att förstå även när vi snackar konstigt med dom och bara använder delar av deras språk.
2/ Det där förstår jag inte. Ett exempel på att inte heller vi kan komunicera felfritt. :)
3/ Nej, där har du fel. Jag har "talat kroppspråk" med tillräckligt många nya hästar för att veta att vi förstår varandra till viss del. Obs att jag inte är inne på hästprateri.

En sak vill jag understryka, nämligen att hästar kommunicerar med varandra även om dom kommer från skilda delar av världen. Det visar att dom har ett språk, ett fungerande kroppspråk. Har vi människor ex lärt oss att säga "kom fram", så förstår alla hästar det. Kul är att se hästars förvåning, när dom inser att man "talar till" och "lyssnar på" dom.
Fast jag önskar att jag vore bättre på hästspråk!

LIA
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Nere på min skola, Bollerup, väljer jag att ta ut min ponny och hans hagkompis tillsammans, de två funkar väldigt bra ihop. Inget problem med att öppna och stänga grindar etc heller. Däremot skulle jag aldrig ens fundera på att ta hans hagkompis, Lord, tillsammans med någon annan häst än min ponny då han hatar allt annat som har fyra ben, utom just min pålle då! :p
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag leder 2 och 2 om jag vet att det går bra. Mina egna är inga problem och de andra två som står i stallet är heller inget problem. Jag låter den ena gå före och den andra lite bakom och så går jag lite snett bredvid och styr dem. De har respekt för mig så de brukar bara sköta sig och gå dit jag säger.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

jag står uppstallad på en ridklubb vilket innebär att vi har helgjourer mm och då ingår ju in/utsläpp.
oftast så kommer man ju själv på morgonen och ska ta ut och in alla hästar 16 stycken.
ridskolehästrna går två och två eller tre i hagarna och privathästarna går själv eller med någon annan privat häst.

nå när man nu tar in och ut hästrana blir det ju ett X antal rundor ner till hagarna om man tar ut en och en hästarna.

lat som man är :smirk: :smirk: skulle man ju vilja förenkla det hela och ta två hästar åt gången, men det är en skriven regel på vår klubb att vi INTE får göra det.
ljust för spark risken skull brodd och dylikt.

men då funderade jag har inte hästarna redan i hagen gjort upp om ledarskapet :confused:

HUR gör ni när ni har flera hästar i hagen :confused:

Jag har samma problem som dig. Men jag brukar ta de flesta en och en faktiskt. Det blir lugnast så. Småponnierna tar jag två och två ibland. Har jag tur kan jag få hjälp med intag av min sambo eller en stallkompis. Jag försöker se det som god motion :)
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

På "min" ridskola har dom ett inhägnat "vägsystem" så hästarna får gå ut själva, en grupp i taget (de som går i samma hage, oftast hagen längst bort som går först). Så behöver man bara gå ut och stänga grinden efter första gruppen och öppna grinden för den andra, in och öppna nästa boxar etc. Privathästarna leder dom ut sist.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Anledningen till att risken för osämja är större när man leder dem beror på att de inte han lyda varandras order. De tvingas gå nära varandra och om en häst då ber en annan att gå undan och den inte kan det, utlöser detta hårdare tryck - dvs ett naffs eller en lättare kick, beroende på hästarnas rang.

Jag tycker att det är en bra regel på en stor ridskola där många hanterar djuren. Jag som red på en liten privat ridskola och var en av få som hanterade alla hästar väldigt mycket, tog i vissa fall 3-4 i en hand. Men då visste jag ju också vilka hästar det fungerade att göra så med, och jag hade känt dem sålänge att jag kunde läsa av dem om någonting var på tok.

Rent allmänt ska man inte göra så tkr jag, men ibland kan det finnas undantag.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag tar mina alla mina tre samtidigt om jag ska leda dom. Inga problem alls. Dom har gjort upp rangen tidigare och jag känner dom såpass väl så jag vet hur dom reagerar i olika situtioner.

När jag och min kompis praoade på ett ställe tog vi hästarna fem och fem, lata som vi var. Det gick bra men vem vet hur det hade kunnat sluta.

Hade jag varit du hade jag tagit dom en och en, dels för du kanske inte känner alla 16 hästar bra och dels så är det ju en regel.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

jag står uppstallad på en ridklubb vilket innebär att vi har helgjourer mm och då ingår ju in/utsläpp.
oftast så kommer man ju själv på morgonen och ska ta ut och in alla hästar 16 stycken.
ridskolehästrna går två och två eller tre i hagarna och privathästarna går själv eller med någon annan privat häst.

nå när man nu tar in och ut hästrana blir det ju ett X antal rundor ner till hagarna om man tar ut en och en hästarna.

lat som man är :smirk: :smirk: skulle man ju vilja förenkla det hela och ta två hästar åt gången, men det är en skriven regel på vår klubb att vi INTE får göra det.
ljust för spark risken skull brodd och dylikt.

men då funderade jag har inte hästarna redan i hagen gjort upp om ledarskapet :confused:

HUR gör ni när ni har flera hästar i hagen :confused:

16 hästar.
Min kompis har sin uppstallad på en ridklubb där man när man har jour ska plocka ut 20 ponnyer och 15 hästar.
Det är ingen bra egenskap att var lat i stallet:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp