hämta hästar i hagen ?

Sv: hämta hästar i hagen ?

Ledde alltid båda hingstarna... ena var typ 8 år den andra 2 och det gick bra, sen en dag i hadgen kom dom på att dom inte skulle komma överrens... tur att detta hände där och inte med mej emellen... fattar inte själv att ja vågade leda dom tillsammans :o men har inget hänt så tänker man inte... tyvärr
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

den regeln finns av många olika anledningar. klart att hästarna har gjort upp i hagen, men som LIA skriver, det är en annan sak till och från hagen än inne i hagen.
så..
-Det är lättare att hålla en häst än två om något skulle hända. Alla hästar som är uppstallade på ridskolan nu är mig veterligen mycket fina att leda, MEN alla är inte superlugna om något skulle skrämma dom och då är det nog inte så roligt att stå emellan.
-Alla privathästägare vill inte att deras häst ska ledas med någonannan just för att kontrollen blir mindre.
-Vem ska få leda två och två? är det upp till var och en att bestämma eller ska hästansvarige godkänna eller? t ex kan någon anse sig mycke kompetent att leda två åt gången medans jag inte skulle lämna henne ensam i stallet..

kan ju tillägga att jag står uppstallad i ett litet privatstall och där har vi inga problem att leda två åt gången för där är det samma personer som hanterar hästarna och alla vet sin plats. visst kan någon bli rädd ibland men vi känner hästarna och klarar av att hantera situationen. så hur man gör med sina egna hästar i sitt egna stall bryr jag mig inte om.

sen är det så att vill man inte göra jobbet själv(och jag vet det tar tiiid att få ut alla) så tar man med sig någon som hjälper en. Alla som står på ridskolan går under samma regler.

är man ändå ensam så blir det ju lite knepigt vid intaget. finns det ingen som kan hjälpa en så brukar jag brukar lämna en av ridskolans hästar ensam eftersom den hagen ligger närmast (= behöver inte vara ensam länge) och det har alltid gått bra. visst har hästen gnäggat och sprungit ett varv men absolut ingen panik. när man sedan tar fast hästen börjar leda så låter man den inte stressa in i stallet. det ska alltid gå lugnt. nema problema!;)
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

*********************raderat**************************
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hämta hästar i hagen ?

här i tråden har vi ju fått många olika syner på hur olika människor hanterar vid in och utsläpp sina hästar och även andras.

lovelife skiver: Hästar ska aldrig bråka när människor leder dom, anser att om hästen har respekt för människan så bråkar dom inte när man leder. Alla funkar givitvis inte men dom flesta,
tycker jag personligen låter som en vettig tanke, varför ägnar vi hästtjejer oss annars åt allt som heter hästhantering och även NH:confused: :confused: med våra hästar.

ida.kar skiver -Vem ska få leda två och två? är det upp till var och en att bestämma eller ska hästansvarige godkänna eller? t ex kan någon anse sig mycke kompetent att leda två åt gången medans jag inte skulle lämna henne ensam i stallet..

på en ridskola är det ju många som hanterar hästarna, men jag vet inte riktigt vad kompetensen har meds detta att göra.
sunt förnuft finns det ju något som heter :)
sedan finns det ju de hästmänniskor som inte använder det.

sedan skriver TS jag alltså att regler är regler och det ska eftersträvas och speciellt där vi har många mindre häst tjejer i stallet
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Till Ts:


I vårat stall har vi gångar till hagarna så man bara släpper dem. :) Fungerar utmärkt även när de ska in, de vet var de bor.
På extra jobbet tar jag ibland 5 islandshästar åt gången då man har riktigt bråttom att få de klara till turridning. Och det fungerar jätte bra. Men de hästarna känner varandra mycket väl och man tar den med mest ledarskap tillsammans med den häst som hon/han går bäst ihop med och sen tre normalrangade i den andra hande. Långa grimskaft måste det vara ,,
Men jag förstår verkligen att en del stall har som policy att man tar en häst år gången för mycket kan hända. Och jag skulle inte vilja att någon tappade nån av mina hästar så de skadade sig!!
Och jag skulle givetvis inte vilja att jag skadade någon häst speciellt itne någon annans bara för att jag vill att det ska gå snabbt.
Och en del som tar ut är säkert inte lika van som du att leda två hästar samtidigt, då är regeln bra!
Hur många är ni som delar utsläpp??
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

i mitt stall får man välja själv, de e ingen regel på de och ingen bryr sig om man tar två o två. jag tycker att de är jättebra o ta två o två, inte två hästar tillsammans som e lite weee! men en lugn o en sprallig e ju superbra för då smittar de licksom av sig! hästarna blir lugna av varandras sällskap. ;) :)
men som en innan skrv, långa grimskaft är ett måste!

men ett tag hade vi en i stallet som tänkte köra rekord o ta sex stycken till hagen eller va de nu va..:crazy: då fick man ju säga till...:smirk:
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

men ett tag hade vi en i stallet som tänkte köra rekord o ta sex stycken till hagen eller va de nu va..:crazy: då fick man ju säga till...:smirk:

:D :D
skulle vilja se henne ta dessa sex kusar genom stallgången och till hagen
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

här i tråden har vi ju fått många olika syner på hur olika människor hanterar vid in och utsläpp sina hästar och även andras.

lovelife skiver: Hästar ska aldrig bråka när människor leder dom, anser att om hästen har respekt för människan så bråkar dom inte när man leder. Alla funkar givitvis inte men dom flesta,
tycker jag personligen låter som en vettig tanke, varför ägnar vi hästtjejer oss annars åt allt som heter hästhantering och även NH med våra hästar.

ida.kar skiver -Vem ska få leda två och två? är det upp till var och en att bestämma eller ska hästansvarige godkänna eller? t ex kan någon anse sig mycke kompetent att leda två åt gången medans jag inte skulle lämna henne ensam i stallet..

på en ridskola är det ju många som hanterar hästarna, men jag vet inte riktigt vad kompetensen har meds detta att göra.
sunt förnuft finns det ju något som heter
sedan finns det ju de hästmänniskor som inte använder det.

sedan skriver TS jag alltså att regler är regler och det ska eftersträvas och speciellt där vi har många mindre häst tjejer i stallet

när jag skriver att något kan inträffa så menar jag inte att hästarna ska börja bråka med varandra. det ska dom inte göra när man leder. MEN annnat kan inträffa, t ex som när jag senast hade jouren. jag var på väg ut med din häst och plötsligt kommer traktorn och börjar ploga vägen. då hade jag inte velat ha en till häst att hålla reda på!:eek:

ja det där med vem som har kompetens att leda två och två.. jag kan ju bara prata för min egen del och det finns väldigt få människor på ridskolan som jag skulle våga lämna min kuse åt. nu är han den snällaste som finns att leda, han går tom lös ut till hagen. men jag "litar inte" på dom andra hästarna och på att den människan som leder klarar av att hantera situationen om något skulle hända. men det kanske är jag som är hönsmamma..

haha sunt förnuft pratas det ofta om men används inte lika ofta kanske.. bara det att klämma in hästar i en box 17h/dygn tycker jag är ganska konstigt.. menmen, nu var det itne det tråden handlade om.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

För säkerhetens skull bör du ta hästarna en och en.
Vet du hur hästarna är mot varandra så kan du ju ta dom 2 och 2 kanske. Men ta dom en och en istället.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag tar minna hästar en och en förutom minna små shettisar som jag tar båda på samma gång (är mamma och dotter och) :)
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

tar alltid hästarna en å en! vågar inte de är svårt nog att bara håla en om de händer något..tänk då två?

har gjort de några gånger men gör itne om det.. jobbigt vid grindarna, säkerhet före lathet!

man får inte heller leda min häst ihop med någon annan. vill inte riskera att han komemr lös eller skadar sig på ett eller annat sätt.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag leder dem två och två med undantag för om jag ska ta ut dem ur en hage där det går fler. Svårt att både ha två samt mota resten och stänga grinden:crazy:

Har alltså inga problem med att leda dem två, men hanterandet runt grinden avgör.

Ang att leda två ska de uppföra sej när man leder, oavsett om de är en eller två. Men man måste ha koll på båda och veta att de tar tillsägelser, muntliga, för nåt annat kommer man inte åt:p

Men jag leder ju väluppfostrade fullblod så det kanske inte räknas, :D men ledde även halvbloden två i tidigare stall, bara jag kände dem.
När vi hade eget stall kunde jag ibland även leda 3 när jag hade bråttom men bara de jag visste skulle uppföra sej.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Ang att leda två ska de uppföra sej när man leder, oavsett om de är en eller två. Men man måste ha koll på båda och veta att de tar tillsägelser, muntliga, för nåt annat kommer man inte åt
Jo, det finns en sak till, något effektivare. Kroppsspråket!

Allmänt.
Dom som inte vill ta mer än en häst åt gången för att dom känner sig osäkra och inte törs ta fler gör alldeles rätt. Likaså dom som finns i stall där det är bestämt att man tar hästar en och en.
Sen kan man fråga sig om inte folk och hästar borde ha ett sådant förhållande att en sådan här diskussion vore överflödig?

LIA
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

jo som många skriver är ju regler reglar som ska följas och efterlevas till vis del :angel: :angel:.

men sedan så är det ju oxå så att man vill ju inte lämna någon häst själv i hagen eller i stallet vid utsläppet:crazy: :crazy: eller intag då tycker man det är värre.

mina egna privata hästar tar jag ju ut båda sammtidigt lätt och smidigt :D
men då står jag ju för skadorna själv oxå:crazy: i fall det skulle hända.

Men om du inte vill lämna någon häst ensam inne eller ute, varför tar du inte dina två sist då?

jag skulle aldrig få för mig att leda två hästar samtidigt om jag inte vore helt säker på att det fungerar bra. Min egen kan jag ta ut tillsammans med hans hagkompis då jag är så säker på honom och vet att han går att kontrollera i alla situationer.
Jag leder heller aldrig två hästar OM jag inte fått okej från ägarna.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jo, det finns en sak till, något effektivare. Kroppsspråket!

Allmänt.
Dom som inte vill ta mer än en häst åt gången för att dom känner sig osäkra och inte törs ta fler gör alldeles rätt. Likaså dom som finns i stall där det är bestämt att man tar hästar en och en.
Sen kan man fråga sig om inte folk och hästar borde ha ett sådant förhållande att en sådan här diskussion vore överflödig?

LIA

Du vet ju knappast vad jag använder för språk? Vid behov. Dessutom fattar hästar tonfall och ord mycket väl. Inte dumma djur:idea:

Vad menar du med det sista?

Sen kan man fråga sig om inte folk och hästar borde ha ett sådant förhållande att en sådan här diskussion vore överflödig?

Förklara dej gärna. Ska man säga så vore de flesta diskussioner bla på hästhantering, nh-forumet samt flera andra forum onödiga, eller hur? Ösnketänka kan man ju men så ser inte världen ut.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jo, det finns en sak till, något effektivare. Kroppsspråket!
ja det är lätt när man ska vända o stänga grinden, utan att de som är ranghöga tränger sig ut. De har fullt upp att ge o ta signaler från alla andra hästarna- som kan prata ett korrekt hästspråk med inte bara kroppen på 4 ben, utan oxå långa rörliga öron, minspel, huvud/halshållning o ev. även ljud.

Hur i hela friden ska vi kunna prata med hästar på samma sätt som de kommunicerar?
De kan lära sig en o en -ett sätt som vi tror att deras kroppspråk funkar, men likaväl eller lättare kan man prata med dem.

Att tro att man talar samma kroppsspråk som de är en illusion- Det är ett inlärt mönster även det.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

Jag tar alla mina hästar två och två när jag leder dom in och ut ur hagen, förutom hingsten. Honom tar jag ensam. Min unghäst tar jag oftast också själv, men det beror på att dom går 3 stycken i den hagen, och då känns det säkrare att ta honom själv. Det har hänt att jag även tagit honom tillsammans med en av dom andra, men känner att han inte riktigt är lika lydig som dom andra.Med dom andra är inga problem att stäna grinden vid intag, dom står snällt där och väntar tills jag är klar. Vid ustläpp så låter jag grinden vara öppen, går in med hästarna strax innanför grinden och släpper dom sedan där. Och dom skulle nog aldrig drömma om att försöka vända och smita ut eftersom deras frukosthö ligger i hagen och väntar på dom.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

vi har 5hästar, de går två och tre. jag tar först de två tillsammans sen tar jag de andra 3 samtidigt.
 
Sv: hämta hästar i hagen ?

I de stallet jag har min häst så tar jag hästarna 2 och 2, vet att några tar 3 och 3 .. om hästarna inte bråkar så tycker jag de går bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp