Hämta 2 unghästar

Liionnea

Trådstartare
Hallå. Då ni verkar ha koll på det mesta kanske ni kan ge förslag på hur jag ska göra.
Har bestämt mig för att köpa 2 gotlandsruss som är snart 1år.
Den ena är mycket hanterad och van att stå uppbunden osv.
Den andra är i prinicip inte hanterad alls och uppfödaren tyckte att den borde stå lös i transporten.
Det är även en lång bit det blir för dom att åka, ca 80mil.
Då jag har tänkt åka iväg och hämta dom undrar jag hur ni tycker man ska göra inne i transporten. Tänkte att man nog får försöka sätta dit en vägg under frambommen? Samt hur ofta ni tycker att man ska stanna och hur man ska göra med hö osv.
Tacksam för svar.
 
Sv: Hämta 2 unghästar

Jag är osäker men man får väl inte köra mer än 8 timmar i sträck, om man inte har speciell lastbil osv.


När jag flyttade hit upp övernattade jag i mitten av sträckan ungefär och då fick hon beta över natten. Sedan åkte vi resten av vägen upp, stannade nästan varje timma och kollade till henne, tog ut henne med ett par timmars mellanrum så hon fick sträcka lite på sig och dricka (vill inte dricka när hon åker).
 
Sv: Hämta 2 unghästar

Är det inte bättre att anlita en transportfirma som kan köra upp dem? Dels så är det skönare för hästarna att åka lastbil och sen så brukar det vara möjligt med övernattning. Jag hade inte velat sätta en ganska ohanterad unghäst tillsammans med en annan unghäst i en transport i 80 mil...
 
Sv: Hämta 2 unghästar

Jag hade bokat transport. Det är väldigt långt att åka, även för en äldre "världsvan" häst.. även om man stannar och övernattar.

Bra är väl om man kan ta ut hästarna då och då och låta de sträcka på sig, men är det en unghäst som inte är mycket hanterad och/eller inte åkt transport skulle inte jag vara så sugen på att lasta i och ur ..

Så mitt tips är att boka en transport: du spar mycket på hästarna, både fysiskt och mentalt (och dig själv också för den delen).
 
Sv: Hämta 2 unghästar

Om du nu måste köra dom själv och inte anlita en transportfirma (som antagligen blir billigare för dig, jag har fraktat pållar på lastbil 80 mil för 2000kr+moms/st), så skulle jag köra dom på varsin sida om mellanväggen, lastade baklänges med huvudet mot bakrampen och vanlig grimma och grimskaft och binda dom lagom kort/långt i bakbommen eller mellanväggen.

Då slipper du i alla fall problem med pållar över/under bommen och du slipper modifiera släpet...

Lös skulle jag inte ha när det är mer än 1 häst i släpet.
 
Sv: Hämta 2 unghästar

Fast det är ju ett bra sätt att låta dem skada nacken för minsta lilla. De ska ju ha bogbom för att rädda nacken vid körning.

TS: kolla vilka regler som gäller för transporten. Troligen måste du övernatta och lasta om, hästarna kommer inte att åka särskilt bra om du har en vanlig transport och troligen slutar notan betydligt högre än om du anlitar transportör.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp