Hamstrars urin, starkt?

Constance

Trådstartare
Är hamstrarna urin starkt, alltså lite åt det frätande hållet?
Så pass starkt att det kan fräta under magen på en liten plutt?

Vad kan det annars vara som kan orsaka sår under magen?

Sv: Hamstrars urin, starkt?

Det är inte hamsterns doftkörtel du ser då?

Den sitter under magen och kan ibland bli lite gulkladdig.

Har aldrig varit med om att en hamster fått sår pga urin :confused:
Har du ngn bild på såret?

fundering:
Kan det annars vara så att den fått ett litet sår på magen, och sen tvättat och tvättat och tävttat så att den till slut tvättat sönder huden??

Alltså det är som ett sår, 1½-2 cm stort.. på sidan av magen, mellan höger fram och baktass. Det ser så stort ut för att vara från doftkörteln.. om han inte fått nåt sår där förståss

Nej, jag har heller aldrig varit med om det :crazy:

Ska se om jag kan ordna någon bild...

Ang, din fundering, så ser det så "fult" ut så jag tror inte han har varit där och slickat för att hjälpa till. Om de inte har bakterier och sånt i munnen?

Hamstern heter Pelle Plutt :D

Alltså det är som ett sår, 1½-2 cm stort.. på sidan av magen, mellan höger fram och baktass. Det ser så stort ut för att vara från doftkörteln.. om han inte fått nåt sår där förståss

Nej, är det så stort och sitter på sidan låter det definitivt inte som doftkörteln.

Jag har inte så stor erfarenhet av skador på hamstrar, tyvärr :crazy:. Mina höll sig friska tills de dog av ålder (hoppas jag iaf ).

Nu blev jag sugen på att köpa en hamster :love:
(sambon håller nog inte med...)

Usch, det låter stort för en liten hamster med ett sår på nästan 2 cm :crazy: Om du är helt säker på att det inte är den där doftkörteln tycker jag du ska tvätta av det en till två gånger per dag och hålla järnkoll (jag antar att du redan gör det men... du vet ;):p).
Alsolsprit är guld, har använt det på marsvin. Jag antar att det funkar att ta lite sånt på en tops och tvätta även på en hamster. Annars funkar lite mild två och ljummet vatten precis lika bra. Bättre att ta tag i eländet innan det blivit infekterat.

Jag upptäckte det igår när jag skulle göra rent buren åt honom. Jag har varit bortrest i ungefär 1 vecka och bara haft en bekant här som har vattnat och matat djuren.

Jag försöker tvätta så gott det går med vatten och en mild tvål, vi hade tyvärr ingen asolsprit eller liknande. Men han blir så arg så fort man tittar på såret. Nu får jag inte ens titta in i hans hus förrän han börjar fräsa och tjuta. Så jag tror han har rätt ont... :crazy:

Du behöver nog hjälp med det där, bäst att höra med en veterinär.

Det är inte lätta att behandla de rackarna! Jag "satt barnvakt" åt ett hamsterpar en gång (hona och hane som varit avelspar men blivit för gamla för att det skulle bli ungar), innan jag skaffade egna. En natt slogs de av någon anledning och hannen fick ett par små bettsår. När jag försökte göra rent dem.. jäklar vad han bet mig! Han var så förbannad.

Till slut hade jag mer sår än hamstern och blödde som en gris, så jag gav upp. Det enklaste är väl att försöka hålla fast i ett rejält grepp i nackskinnet, men de här såren SATT ju där, så det funkade inte. :)

Han blev bra i alla fall, hoppas din också blir det!

Nu får jag inte ens titta in i hans hus förrän han börjar fräsa och tjuta. Så jag tror han har rätt ont... :crazy:

Kanske dags att ringa veterinär, iallafall för rådfrågning?
Det kostar inget att ringa, och ibland får man mycket hjälp bara av ett ynka samtal.

Liknande trådar

L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 770
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 304
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka