Hamstrar - parning?

astronaut

Trådstartare
Nu skriver jag inte för min sak, jag skriver/frågar åt en vän.

Hon köpte sig en honhamster då hon vill ha hamsterungar (hon har en hane hemma).
Honan är 3 månader gammal. (för tidigt?)

Hon försökte få dom att para sig (honan hade då varit hemma hos henne i ca 2 dagar från inköpet i djuraffären) men hanen nådde inte upp.

Men om det väl inträffar att hanen parar honan, hur är det med honan?
Något speciellt man ska göra medans honan är gravid/dräktig? (eller vad det nu heter inom smådjursfronten)
Något man bör tänka på?
Vad för mat ska dom ha?
Någon speciell mat när ungarna är födda?

Sv: Hamstrar - parning?

Har inga svar på frågorna egentligen, jag har rätt dålig koll på hamsteravel.
Det jag kan svara på är att ja, 3 månader är alldeles för ungt. Honan är ju bara en unge och vet man inte ens det så ska man ärligt talat inte ens tänka tanken att para de :crazy:

Det jag kan komma på såhär på rak arm är att man får räkna med komplikationer (dyra veterinärkostnader, död hona, döda ungar... Hela paketet), och såklart en jäkla massa hamstrar som kanske inte blir sålda. Har hon plats för typ 10-20 hamstrar i varsin bur?
Och såklart, para aldrig roan+roan, roan+vitmagad eller vitmagad+vitmagad - ungarna i såna parningar blir ögonlösa.

Det enda jag vet är att den lilla är vitgrå samt långhårig, den andra är korthårig; svart, brun, vit m. fläckar.

Men ska hälsa henne att det är alldeles för tidigt, någon som vet när det är en lämplig ålder? :)

Nu skriver jag inte för min sak, jag skriver/frågar åt en vän.

Hon köpte sig en honhamster då hon vill ha hamsterungar (hon har en hane hemma).
Honan är 3 månader gammal. (för tidigt?)

Hon försökte få dom att para sig (honan hade då varit hemma hos henne i ca 2 dagar från inköpet i djuraffären) men hanen nådde inte upp.

Men om det väl inträffar att hanen parar honan, hur är det med honan?
Något speciellt man ska göra medans honan är gravid/dräktig? (eller vad det nu heter inom smådjursfronten)
Något man bör tänka på?
Vad för mat ska dom ha?
Någon speciell mat när ungarna är födda?

Är det guld eller dvärg?
Honan ska vara minst 4 mån, gärna mer 5 mån, då är hon mer mogen för att ha ungar. Men bör endast få 2-3 kullar under ett års tid. Och sen är det slut på barnalyckan oftast naturligt men de ska ju inte spruta ut ungar ändå.
Man bör väl tänka på att ha hem färdiga redan innan man parar eller någon stans att ha ungarna (burar om inte annat). Hamstrar är ju dräktiga 16 dygn (om det är guld) och ger 5-10-15 ungar per kull. Färre ungar om det är dvärg. Hon bör väl tänka på att läsa på mer innan hon avlar :p

Hamsterungar vill ha majs, ärtor och liknande mat ner "kastat" över boet när de är i någon/några dagar gamla. Sen ska man givetvis se till att störa honan så lite som möjligt, och inte orsaka stress (vilket det nog blir om man köper direkt ur djuraffär och parar dagen efter hemkomst :crazy: ) för en stressad hona kan äta upp hela sin kull utan att blinka. Sen måste man könsfördela ungarna vid 3 veckors ålder (har jag för mig att det är), honorna kan gå med mamman ett tag till och hanarna ihop men när de är 8 veckor gamla (tror jag det är) så MÅSTE de enligt lag (om det är guld) bo ensamma i egna burar.

Kan bara svara på hur det är för guldhamster, då jag inte har så stor koll på dvärghamster.

En guldhamster på 3 månader är på tok för tidigt.
Svenska Hamsterföreningen rekommenderar att honan är minst 5 månader när hon paras.
När honan väl är i ålder bör man såklart hålla koll på parningen, utifall honan skulle ge sig på hanen när hon tycker det är nog.
Under dräktigheten ska honan ha extra tilläggsmat.
Tilläggsmat kan vara allt ifrån ärtor, till barnmat (så lite krydda i som möjligt) och pannkaka.
Honan går som sagt dräktig 16 dagar.
3-4 dagar innan kan man städa ur hela buren och förbereda det sista innan ungarna kommer.
Toapapper är bra bomaterial till en dräktig hona.
När ungarna är små bör man som sagt störa så lite som möjligt, dvs inte vara där mer än när man byter vatten och ger mat.
Just för att honan ska få så lugnt som möjligt.
När ungarna är några dygn gamla kan man strö över lite mat.
Groddar och ärtor funkar bra till det, samt havregryn eller kokosflingor.
Ofta brukar honan också hjälpa till att bära in lite mat i boet till ungarna.
Vid ca 8 dygn kan man könsbestämma, men man kan lika gärna vänta om det är första kullen.
Könen kan man skilja åt dels genom att kolla på magen (honorna brukar ha synliga tuttrader) och dels genom avstånden på "hålen".
En hane har långt avstånd mellan "hålen" medans en hona har kortare avstånd.
På vissa honor ser det nästan ut som att "hålen" sitter ihop.
Vid 3 veckor brukar pungen börja synas på hanarna.
Sära på ungarna brukar oftast göras runt 3½-4 veckor lite beroende på.
Jag har hittills särat på mina ungar vid 4 veckors ålder.
Då sätter jag hanarna i en låda och honorna i en egen.
Jag låter alltså inte honorna gå kvar hos mamman, utan hon blir då själv (vilket har märkts att de uppskattat!).
Vid 8 veckor ska samtliga ungar enligt lag ha egna burar.

Är det guldar så måste hon också tänka på defekter och liknande.
Finns det svansknyck i linjerna, bröstdefekter, vita tänder odyl?
Viktigt är också att veta att det inte finns roan eller vitmagat bakom båda, då detta kan ge ögonlösa ungar.
Hamsterföreningen rekommenderar att man inte parar två stycken som är roan eller vitmagade av just den anledningen.
Så det är mer att tänka på än att bara sätta ihop dem och vänta på ungar.

Som sagt; hamstern köptes i en djuraffär, det enda vi vet är att den är 16 veckor (sorry, fick för mig den var 3).

Den är relativt stor jämfört med hanen. Den är liksom vit, svart brun, med svarta fläckar på röven i det vita. Kan guldhamstrar ha en sådan färg?

Hannen är ljusgrå och vit, långhårig.

Egna burar .. detta ska bli intressant, jag vågar knappt säga det till henne (hon har inget internet så jag får vidarebefodra) för hon blir sur på mig huxflux om jag säger något som någon annan sa; typ en rättelse/information.

:crazy:

Men ska vidarebefodra imorgon ändå o så.

tack alla för hjälpen, nu vet hon iaf lite mer.

Annars får hon väl hitta nya hem till ungarna snabbt som bara den (svårt, speciellt nu på sommaren).
Gissar på att det är guld eftersom dvärgarna i princip bara är grå utan vita inslag.

Den är relativt stor jämfört med hanen. Den är liksom vit, svart brun, med svarta fläckar på röven i det vita. Kan guldhamstrar ha en sådan färg?

Det låter som en normalfärgad guldhamster som möjligen är bandad eller dominant spot.

Hannen är ljusgrå och vit, långhårig.

Och det låter som det kan vara en silvergrå guldhamster.

hej jag har 2 hamstrar ja vill para dom men det går inte hjälp mej :)

Honan måste vara brunstig om man ska sätta ihop de för parning. Och givetvis i rätt ålder, frisk osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 314
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag vet att det ær vanligast att man læmnar sin hona hemma hos hanen men det passade inte hankattsægaren så dærfør lånade jag hem honom...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama