hamster utan tänder..

D

Dezz

Hej!!

Har märkt att våran hamster har varit lite deppig ett par dagar, inte sett något direkt på honom, utom att han inte kommer fram o hälsar längre.. imorse upptäckte jag att han har tappar en av sina fram tänder o den andra sitter löst..:cry: :cry: :cry:

Gissa om min 4 åring är ledsen (det är hennes hamster)..

iaf så antar jag att det bara blir att åka o avliva honom i eftermiddag..

så sorgligt.. :cry: :cry:

Sv: hamster utan tänder..

Veterinären kan ta ut/klippa den lösa tanden för den gör nog att hamstern inte kan tugga ordentligt.
Överlag växer gnagartänder rätt fort och ger du bara hamstern mjuk mat (barnmat ut sådana där burkar i affären går alldeles utmärkt) så den får i sig tillräckligt med mat tills tänderna växt ut igen så kan det faktiskt funka.
Framtänderna är till för att skala och klyva mendas baktänderna är tillför att mosa maten.
Du kan undertiden ge den barnmat (mosad), gröt, välling odyl.
Tänder hos gnagare brukar växa ut väldigt fort igen om inte själva roten till tanden har åkt med. Har detta skett kan det ändå funka genom att ge hamstern mat den inte behöver dela själv.
Så än är det inte kört om han bara har tappat tänder pga smäll eller ryck.

Precis, inte behöver du ha ihjäl hamstern. De växer tillbaka. Ge mycket puré bara.

Men fy! Avliva henne/honom innan ni försökt!!!!!!!!!!!!

Tänk bara på att det inte får vara för mycket salt i de produkter du köper till hamstern

hade faktiskt ingen aning om att tänderna kan växa tillbaka..

iaf så var vi där igår och han var uttorkad och han har en infektion.. han har just nu bara 2 tänder i underkäker kvar alla andra är tappade..

vi har köpt pure till honom och hoppas givetvis att han klarar sig men han vill inte äta.. han suttit med honom i handen o fått honom att äta lite men det ser inte så ljust ut..

han fick pencilin igår oxå så jag hoppas på att han ska bli bättre..

Köp en liten spruta utan nål och spruta in det i mungipan på honom. Är de väldigt svaga kan det vara svårt för dem att komma igång och äta ibörjan.

Gör som Gabbi säger. Införskaffa dig en platsspruta. Du kan få sådan på apoteket,
Sedan köper du antingen välling eller så tror jag faktiskt att även mjölkersättning (lite kartong som kostar under 10 kr) skulle kunna testas. Har aldrig gjort det på hamster men fött upp marsvinsunge på just semper ersättningen.
Dricker han något?
Det kan ju finnas underliggande orsaker (sjukdom) till att tänderna har brutits eller så är han just nu fortfarande väldigt öm i övre delen av käken fortfarande.
Han kan också ha minne av att det gjorde ont innan och vill inte testa igen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 722
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: kitty79
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar