Ett litet tips, kolla listan i länken så ser ni vad som INTE är lämpligt att ge hästar
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet
http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina buntar är nästan alla torra nog för att läggas in.Angående torktid så är det väl mycket beroende på vilket väder det är så jag antar att det är väldigt svårt att säga.
Jag brukar torka nässlor och hänga i carporten och sedan hänga in knippena i stallet ungefär i september. Men förra året var augusti så väldigt fuktig här så det blev faktiskt mögel i nässelknippena kanske de också hängde för tätt. Så jag fick slänga dom
Det jag har läst om att torka sly är att det måste hänga väldigt luftigt för att torka.
@Masse hade väl hamlat hur ser det ut för dina buntar? Nu är det väl i och för sig bara knappt en vecka sedan men hur mycket har de torkat?
Nu har jag klippt spireorna. Blev en hel del. Vad gör jag nu? Funderar på att ge det färskt som extra pyssel inne i boxarna.
Jag gav det färskt till mina för att dröja ut höet, men det verkar även gå bra att torrka - blev jättemycket avklipp här med och en del har legat ute i snart två veckor så det börjar bli ganska torrt nu.
Jag slängde in lite färskt iboxarna, det ratades helt
Hm alla våra tyckte om det... men är de vana att äta löv och liknande? Testa att ge mindre hö eller ge det innan de får höet kanske?
När ni ger, repar ni av löven och blandar med kraftfoder, lägger det med grenar och allt eller hur gör ni? Torkat eller färskt nu? Jag ska skära fruktträden hos mig och grannen, ska jag klippa ner vattenskott och andra skott och ge färskt, blanda med foder eller lägga in grenar med färska löv i boxen? Det är äppel- och päronträd som ska skäras, är kart ok?
Jag tar in dem dagtid nu så de slipper insekter och får vila från värmen. Bakvända världen, resten av året går de ute dygnet runt. Shettisen springer lös före in till sig och efter kommer jag med halvbloden.
mina hästar gillar inte heller asplöv just nu men asklöv däremot lämnar de inte ett enda, sälg och rönn är också rätt så uppskattatJag har massor med aspsly i en av hagarna som jag tänkte röja lite åt gången och slänga in till hästarna. Men det går det sådär med det Hittills är dom helt ointresserade av att äta på det utan alla föredrar det knappt existerande brunbrända gräset.
torka det i buntar om ca 10, spara och ge till vintern...Jag har massor med aspsly i en av hagarna som jag tänkte röja lite åt gången och slänga in till hästarna. Men det går det sådär med det Hittills är dom helt ointresserade av att äta på det utan alla föredrar det knappt existerande brunbrända gräset.