Hamilton el Sadakan?

maximus123

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp från er där ute! Jag står och väljer mellan 2 åringar (-07) En e Hamilton-Kaliber o en e Sandakan-Bernstein.
Undrar lite över dessa hingstars avkommors temperament, psyke, storlek osv.
Jag vill inte ha en förstor o grov häst utan letar efter en lite ädlare häst med egen motor :rofl: Vet att det är jätte svårt att se vad det blir av små bebisar men skulle bli väldigt glad om någon skulle vilja dela med sig av sin expertis :bow:

Sv: Hamilton el Sadakan?

Det är ju väldigt olika hingstar Hamilton och Sandakan. Så vad vad vill ha ut av fölet?
Hoppning, dressyr, fälttävlan elller ......
Sedan har ju fölen mödrar också, hur ser mammorna ut? Det kan ju också ge en vägledning om hur den kommer att se ut i framtiden.

Rent spontant och med enda informationen du gett om hästarna, stammen, så skulle jag som dressyr ryttare titta lite extra på Sandakan - Bernstein hästen.

Vad ska du ha pållen till?

Jag skulle rent stammässigt titta på Hamilton - Kaliber. Hamilton är en underskattad hingst som lämnat fina avkommor trots litet stomaterial. Kaliber är en av mina äldre favvisar. Hälsade på honom många gånger på Flenmo. En helt underbar hingst med fina avkommor.

Sandakan - Bernstein låter mycket "hett" och jag personligen vill se vad Sandakan lämnar innan jag betäcker/köper unghäst efter honom.

Men som det är skrivet i tidigare inlägg, vilken inriktning söker du?

Bernstein har (vad jag hört, har ingen egen erfarenhet) lämnat flera avkommor som varit mkt trevliga i temperamentet.
En unghäst efter Sandakan skulle jag personligen aldrig få för mig att köpa, den hingsten har alldeles för hett temperament för min smak. Vet om en unghäst efter honom o den är INTE lätt, mkt humör i den. Nu ska man ju verkligen inte bedöma honom efter bara en avkomma o jag vet inte hur mödernet är på den unghästen, men tillsammans med det lilla jag sett av Sandakan, så nej. Dessutom vill jag gärna se mera vad hingsten lämnar innan jag skulle satsa på en avkomma efter den (gäller alla yngre hingstar). För mig spelar det ingen roll om så avkomman har en väldigt flashig trav, den måste gå att hantera i vardagen oxå!

Jag behöver lite hjälp från er där ute! Jag står och väljer mellan 2 åringar (-07) En e Hamilton-Kaliber o en e Sandakan-Bernstein.
Undrar lite över dessa hingstars avkommors temperament, psyke, storlek osv.

Eftersom du undrar över avkommors temperament: Jag har en 8,5 månaders hingstunge efter Sandakan - Vivaldi - Trofé. Han är oootroligt snäll och lätthanterlig!!! I dagsläget är han 145 cm. Hans mamma är av det lite grövre slaget men jag tror att min blir lättare i typen. Personligen är jag inte det minsta orolig över Sandakans berycktade humör. Men att kolla upp mödernet på en fölunge innan man köper den är ju jätteviktigt tycker jag.

Vi har en Sandakan-D-day-Falleur-Sombrero-Biarritz valack, 06:a i stallet jag står i och snällare häst får man leta efter! Jättesnygg med riktigt fina gångarter. Modern var ganska nervig, men denna är coolare, men ingen tuffing direkt, skulle t ex aldrig gå först i ettårsflocken (snart 2 år). Som sagt så är han ung så han kan tuffa till sig, men en riktigt fin häst är han tycker jag att han är.

hej! har ett sto efter sandakan, hitills har hon varit jättebra i all hantering. helt kanon faktiskt. snygg, smäcker och bra gång.
(hon på bilden) :love:

Hej alla o tack för bra o intressanta svar :p Jag är ute efter en dressyrförmåga. Hamilton-Kaliber var intressant för ändamålet då mamman rörde sig mkt bra (e Kaliber-Herkules) o då Hamilton iaf hade en 9 på skritten :) Sandakan-Bernstein för att den enl mitt tycke har mkt dressyr i sig (borde ha iaf ;)) Har oxå hört någon viska ang Sandakans temperament o blev lite tveksam..... Fick dock nys på en ny liten idag e Figaro R-Vivaldi, vad tror ni?? Åsikter någon? :bump:

Figaro har ju inte varit i aveln så länge, men det lilla jag sett verkar han väldigt trevlig. Vet om en härifrån som fick ett föl efter honom -07 och den fick 88888=48 på fölbed.

*kl* ni som tycker Sandakans temprament är en nackdel, vad baserar ni det på?

hej! ingen som vill svara? jag blev för inte så länge sen nedröstad när jag sa att jag gillade sandakan. har i och för sig bara träffat honom live två gånger, tyckte då att han var riktigt trevlig, vilket även skötaren tyckte. (skulle betäcka sitt sto med honom till våren).
mitt sandakan föl är vaken men väldigt trevlig att ha att göra med. känner en till avkomma som oxå e cool och sköter sig bra.

hade varit kul om alla som har kunskap om dessa tempraments hingstar kunde dela med sig av sina kunskaper, inga rykten tack.

Sandakan har ju Sandro Hit blod i sig vilket är lite känt för att lämna rätt skarpa hästar.
Det jag sett av Sandakan så verkar han ha ganska mycket nerv, vilket jag inte ser som en nackdel men det är värt att tänka på, men morsa med mycket egna nerver kan ju ge en helnipprig avkomma.

Den Sandakan avkomman jag har mest erfarenhet av är LECHs hingtunge ue: Vivaldi -Trofé, han är mycket trevlig och jäkligt snygg! Han är vaken och framåt, jag märkte inte av några stirrighet alls på honom. Där är däremot modern väldigt cool vilket kan ju ha lugnat ner det en del.

Har en Sandakankille (Nactus-Ismir)här hemma på 2år. (min profilbild)
Pappa upp i dagen vad det gäller typ. är i dagsläget 164. lätt modell med 9:a på galoppen,

En supercool kille, med det största "ego" jag haft på nån av mina avkommor. otroligt lättlärd och positiv. orädd och nyfiken.

Men! är det nåt som går "fel" så blir det rejält. då visar det sig att skärpa finns. Som när det gäller sprutor..... (blev ett trauma vid chippningen)
han är nu Slöinges skräck (kastrering) vad det gäller sprutor (bremsa hjälper inte) slutade med att dom fick spruta honom ovanifrån en annan box. :o

mamman har också ett ganska "hetsigt/lätt att gå i spinn humör" men den typen av nerv har han inte.

Jag har nu sett ett par avkommor till (efter Sandakan alltså) som verkar rätt skarpa. Jag har (precis som nån redan skrivit) fått uppfattningen att många avkommor kan vara lugna en dag, sen om det är nåt speciellt (ex hovis ska komma) så förändras de totalt? Vet inte vad detta kan bero på? Eller plötsligt så ska de bara inte gå ur boxen en morgon, vänder bara baken till och sparkar när man försöker gå in.
Sen såg jag honom "backstage" när Flyinge var ute på hingstvisning. Så många personer, kedjor o linor för att få in en häst i ett ridhus har iaf inte jag sett tidigare, även om det varit en hingst.

*kl*

Tja, jag ska väl inte säga så mycket. Har dräktigt med såväl Irco Mena som med Sandakan :angel:

Så jag har ju båda blodslinjerna representerade.

Men är det en dressyrare du är ute efter så är det ju Sandakanungen som borde vara mest av intresse. Även om jag själv har lagt på honom på ett ungsto med hoppstam. (I juni väntas en bebbe e. Sandakan -Casa Grande- Calido -Calando)

Har också hört om humöret, men det är inget som oroar mig. Stoet är härligheten själv, vilket bekräftades av seminstationen. Samma trevliga temperament finns på stoets mamma.

En kollega till mig har en Sandakanavkomma från första årskullen och hon är supernöjd.

Gira :banana:

-Om man inget vågar satsa så har man heller inte så mycket att vinna. :angel:;)

Angående Sandakans temperament så jobbar jag i ett stall där de har en 2-åring e Sandakan, han är lugnast av alla i den kullen och nästan lite försiktig, men super att jobba med och är väldigt uppmärksam i ridhuset, han rör sig dessutom bra och hoppar bra. Nu har han en cool mamma, men det är ändå en trevlig häst.

Jag hade valt Sandakan-fölet utan att tveka (just pga härstamningen, gillar både Sandakan och Bernstein, och har träffat många trevliga avkommor efter båda de hingstarna)

Tillägg till mitt eget inlägg.

Om det varit aktuellt med fler föl på samma sto hade jag INTE tvekat att ta Sandakan en gång till.
Hellre en cool kille än en virrpanna.
Han läraktighet och positiva inställning får mig att tro att ridmässigt kommer det inte vara några problem. Jobbas så smått på töm då inkörning är på G. även där har han varit den av mina avkommor som "fattar" bäst.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 431
Senast: moonstruck
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 588
Avel Hej bukefolket! Vet att det finns massor av folk här som är jätteduktiga på avel så jag tänkte nu använda mig av er expertis...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 664
Senast: Myggan_ox
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka