Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det möjligtvis en kurs för HE?
Hon beskrev de tre halvhalterna (som väl egentligen är tre steg i samma halvhalt...).
1. Kontrollera eftergiften i böjningen och aktivera magen
2. Öppna sitsen och släppa fram -upp energin
3. Att visa riktning upp- fram med hjälp av handen och på så vis få ytterligare resning.(aktiv uppresning, tror det är Baucher?)
Intressant!
Att det finns olika typer av halvhalter känns det inte som några tvivel om, fast att det finns olika inom samma typ av ridstil (för samma instruktör, alltså inom samma koncept) är lite annorlunda?
Precis som Migo säger så är det ju inte olika typer utan olika steg som allt annat i hästens utbildning, som att A kommer före B i alfabetet vilket tyvärr inte alla är medvetna om. Finns ju dom som har dyslexi osv
Ryttar-dyslektiker...
Undrar om man kan kalla det så eller om det skulle klassas som inlärningssvårigheter rent allmänt.? Så man börjar fundera ibland!
Att olika instruktörer beskriver hur man utför en halvhalt på väldigt olika sätt, det håller jag med dig om. Men resultatet är detsamma. Jag menar, en halvhalt är en halvhalt liksom. Vad mera kan det vara? Att utförandet kan delas in i olika moment är jag med på. Men de är ju ändå en del i en halvhalt. Inte flera olika.
en halvhalt är en halvhalt liksom.
Halvhalterna "ryktesvägen"
Jag hörde om en clinic "nyligen" där halvhalterna beskrevs utifrån några gamla mästare. Om jag nu minns rätt så beskrevs och övades det på halhalter á la
1. Steinbrecht
2. Baucher eller ev Beudant, gör inte så mycket eftersom Beudant var enligt Baucher
3. DLG
Dessa halvhalter utförs lite olika faktiskt och har dessutom lite olika effekt och resultat
Gast
Det är nog inte så mycket olika varianter av halvhalter, som olika moment.
Tvåan fungerar inte utan att ettan finns, och trean inte utan att tvåan finns. Jag misstänker att "sorteringen" är ett förtydligande för att undvika ryttare som sitter och försöker resa upp sina hästar i hög form med handen utan att veta vad det egentligen är som ska hända.
Men man gör inte halvhalt nummer 2 eller 3 utan att först kontrollera de föregående momenten.
Ska se om jag kommer ihåg rätt nu...
Halvhalt ett: Kontrollera sökning mot bettet samt böjning och aktivera magen (dvs känn om hästen söker, böjer för sits samt lägg till liiite skänkel för att få magmusklerna att aktiveras.)
Halvhalt två: Lyft bröstryggen. (Alltså öppna sitsen. Kan göras i alla sitslägen, avlastning så väl som belastning)
Halvhalt tre: Lyft hals, bog och huvud. (För handen liite uppåt-frammåt och visa riktningen för rörelsen)
Om hästen är stark kan den mycket väl bjussa på trean automatiskt när man öppnar sitsen. Förutsättningen för att nr tre ska fungera är att hästen behåller bröstryggen uppe och bär med magen, samt är följsam och söker f-n.
/Migo
trött, rätta mig gärna om jag missat nått!