Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tack för förtydligandet!
Mycket bra paralleller till yoga!
Tycker att ni glömmer att energin måste bli större- om den ska orka ändra på sin kroppsvikt lite.
Om man utgår från att det inte finns tillräckligt med energi från början iaf. Ibland handlar det bara om att redistribuera energin från framåt till uppåt.
Mitt problem just nu handlar just om energi. Jag rider barbacka oftast eftersom jag inte har ngn passande sadel, och då är det inte sååå roligt att jobba med ökningar och galopper på min häst, vilket annars är ett utmärkt sätt att få fram hans energi. Nu blir det lätt att vi mest harvar runt i långsammare och långsammare trav, i nån sorts halvsamling helt utan energi
Måste skaffa en sadel så vi kan få lite tjo och tjim
Det gör dottern Hon både travar, ökar, galopperar OCH hoppar barbacka, fattar inte hur hon bär sig åt för att sitta PRECIS som hon hade sadeln på. Det är precis som hon shoppat bort sadeln i photoshop fast i verkligheten.Jag rider barbacka oftast eftersom jag inte har ngn passande sadel, och då är det inte sååå roligt att jobba med ökningar och galopper på min häst, vilket annars är ett utmärkt sätt att få fram hans energi. Nu blir det lätt att vi mest harvar runt i långsammare och långsammare trav, i nån sorts halvsamling helt utan energi
Måste skaffa en sadel så vi kan få lite tjo och tjim
Det är nog inte så mycket olika varianter av halvhalter, som olika moment.
Tvåan fungerar inte utan att ettan finns, och trean inte utan att tvåan finns. Jag misstänker att "sorteringen" är ett förtydligande för att undvika ryttare som sitter och försöker resa upp sina hästar i hög form med handen utan att veta vad det egentligen är som ska hända.
Men man gör inte halvhalt nummer 2 eller 3 utan att först kontrollera de föregående momenten.
Ska se om jag kommer ihåg rätt nu...
Halvhalt ett: Kontrollera sökning mot bettet samt böjning och aktivera magen (dvs känn om hästen söker, böjer för sits samt lägg till liiite skänkel för att få magmusklerna att aktiveras.)
Halvhalt två: Lyft bröstryggen. (Alltså öppna sitsen. Kan göras i alla sitslägen, avlastning så väl som belastning)
Halvhalt tre: Lyft hals, bog och huvud. (För handen liite uppåt-frammåt och visa riktningen för rörelsen)
Om hästen är stark kan den mycket väl bjussa på trean automatiskt när man öppnar sitsen. Förutsättningen för att nr tre ska fungera är att hästen behåller bröstryggen uppe och bär med magen, samt är följsam och söker f-n.
/Migo
trött, rätta mig gärna om jag missat nått!
Fast på en häst som tenderar att lata sig lite kan tempoväxlingar och just "tjo och tjim" under ett ridpass ta fram framåtbjudningen även i skritten. Modell omväxling förnöjer.
/migo
Som rider bruksnordis, och vet hur det är.