Halvera morgongivan och öka kvällsgivan?

C

Columbus

Jag har en liten fråga.
Går det att halvera morgongivan av kraftfodret och öka kvällsgivan med den del som togs bort på morgonen?

Jag vet att det inte är optimalt, men tjejen som har stallet och även utsläppen på morgonen är gravid och arbetar tidiga morgnar. Hon han kommit med en önskan om att vi ska halvera morgongivan och öka på kvällsgivan istället för att hon anser att det tar för lång tid för hästarna att äta på morgonen och att de minutrarna är viktiga för henne.

Jag förstår henne samtidigt som jag ställer mig tveksam till att göra ändringen i givorna.

Bra, dåligt eller spelar det igen roll?

Sv: Halvera morgongivan och öka kvällsgivan?

Det har jag inga problem med, så länge det inte blir för mycket foder i kvällsgivan. Nu har vi en häst som äter väldigt långsamt, och kan hålla på hela natten om det är mycket foder - kastar alltså inte i sig allt.

För mycket kraftfoder på en gång kan göra att man inte får optimal upptagning av fodret vilket kan leda till störningar i magen, men med rimliga mängder bör det inte vara något problem.

Jag tror inte det är någon fara så länge det inte handlar om kolossala mängder foder. Jag ger inte samma mängd alla givor, utan mer på morgon och em än på kväll, eftersom jag ger betfor när jag ridit och det oftast är på kvällen, men inte alltid.

Jag skulle inte oroa mig så länge det handlar om "normala" mängder foder.

Inga problem, så länge inte kvällsgivan blir på flera kg mer... ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Två förskolebarn och två olika förskolor. Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika. Barnen( tre års tjejer): Otroligt...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 903
Senast: Sar
·
F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och...
2
Svar
22
· Visningar
3 532
Senast: Luxi
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka