Halvblodshingstar-dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 6 860

Kanel

Trådstartare
Hej! Jag letar hingst till mitt treårssto som är e Blue Hors Hertug-Weltmeyer-Romadour2. Hon är en samarbetsvillig, elegant häst som har tre bra gångarter. Jag önskar en hingst som nedärver lite mer mekanik/knärörelser i sina gångarter än vad hon har. Jag har nu tre hingstar som intresserar mig Sandakan(Sandro Hit-Donnerhall), Sandreo(Sandro Hit-Flemmingh) och Johnson(Jazz-Flemmingh). Är det någon som vet mer om dessa hingstar tex deras ridbarhet och lynne? Tror ni det skullr vara någoe för mitt sto? Andra förslag? Någon som har 'förhandstips' på hingstarna som går bruksprovet i år?

Sv: Halvblodshingstar-dressyr

Vill du ha mer knärörelser kan jag tipsa dig om Bocelli ( Don Shufro-Bernstein). Jag har själv en avkomma f.-04 som jag är mycket nöjd med. Min avkomma har framför allt mycket bra och lätta rörelser fram och det kommer från hans far. Tar mig friheten att länka en bild från Gränsbos hemsida så kan du själv bedöma hans frambensmekanik.
Bovve

Nu blir jag nyfiken.
Vad heter hon, det är väl inte Cinnamon?

I sådana fall tycker jag du ska fundera på ex Bocelli.

Jo, det är Cinnamon;) . Hur kunde du lista ut det:idea: ? Bocelli säger ni. Hmmm, han har jag inte funderat på. Hur har han nedärvt sig? Jag måste genast läsa lite om honom. Tack för tipset!

Därför att jag kände igen stammen.
Jag letade föl - 03 och fastnade för Cinnamon, när jag åkte till G för att kika så ändrade jag mig och köpte Birka i stället.
Jag föll helt enkelt:love:

Du måste varit där efter mig, så du träffade Birka då.
Cinnamon är nog ett av de vackraste föl jag sett, är hon fortfarande lika elegant?
Har du något kort?

Jag kommer betäcka i vår och får tips av G, kolla lite med henne om hingstar.
Copi, fick ju ett jättefint stoföl efter Bocelli.

Vad roligt att höra ifrån Birkas 'matte'! Jag skickar min mailadress till dig och så kan jag sända ett kort till dig på henne senare.

Jag har tittat på Bocelli nu, han är intressant. Jag mailade Gränsbo för att höra om dom har någon video på honom.

Ingen som hört något om Sandakan, Sandreo och Johnson?:confused:

Hej
Jag tror ingen vet, eftersom hingstarna är så pass nya. Jag har själv ett sto som liknar ditt på beskrivningen, efter Schwadroneur, och jag funderar på Florencio för att få ännu lite mer luft (även om hon har supertrav själv och mycket höjd).

Jag älskar Florencio! Jag har aldrig sett någon häst galoppera som honom. Tyvärr har han ju Weltmeyer som morfar, precis som mitt sto.
Så det går nog inte till henne:( .

Oj, det glömde jag bort. Don Romantic då? Inte riktigt min typ, men han har ju gett bra. Annars ställer jag mina förhoppningar till Lauries-Crusador-sönerna som ska visas på årets bruksprov samt Highlander, som är så vacker.

Nu har jag kikat på Johnson.
Han ser väldigt fin ut, med spännande härstamning.

Djungeln är inte lätt, och det finns ju några spännande kandidater på bruksprovet.

Bocelli kanske inte är ett super alternativ till ett första årssto, då han inte hade så hög dräktighetsprocent.

Johnson är jag också ordentligt nyfiken på ;)

Helen

Hur har tidigare avkommor blivit? Hur ser ditt sto ut? Sandakan är smidig och vacker, men jag är lite skeptisk till att han har brant bog. Så många svenska ston har det att jag inte skulle våga använda honom, om han inte nedärver sig annorlunda. Johnson verkar fin - men oj vilken kvadratisk hingst! Han ser kort ut i kroppen. Kanske passar bäst till ett långlinjerat sto? Högre knärörelser talar för Flemmingh - han är känd för att ge just detta. Är också elegant och ger enligt andra mycket trevligt temperament. Fördelen med honom är att det finns tydliga index på vad han nedärver, det är verkligen lotteri med de andra.

Jag har nog i princip bestämt mig för Johnson som förstahandsval. Trolig Sandreo som andrahandsval. Jag är mycket svag för Flemmingh blod;) .Just för knärörelser och ridbarhet. Efter att pratat med hingststationen vi kommer åka till så lutar det starkt åt Johnson till mitt sto. Jag väntar på att se en video av honom. Mitt sto är tre år, så det blir ju första fölet. Hennes mamma har lämnat väldigt fina avkommor. Jag såg att Bocelli hade dålig dräktighet, så jag sorterade bort honom. Johnson hade sin första säsong i Holland förra året och lär ha bra dräktighet där. Men man vet ju aldrig med en ny hingst.

*kl*
Har oxå ett treårssto e Hertug (tiptop-magritte)o ska ner o titta på Bocelli, tycker han ser kanonfin ut o med bra härstamning, men vill se han live innan jag bestämmer mej. Har Florencio o Don Shufro som starka kandidater med!

ann80 skrev:
*kl*
Har oxå ett treårssto e Hertug (tiptop-magritte)o ska ner o titta på Bocelli, tycker han ser kanonfin ut o med bra härstamning, men vill se han live innan jag bestämmer mej. Har Florencio o Don Shufro som starka kandidater med!

Har era ston långa halsar? Har lite "hang-up" om mitt sto har för kort hals... Men de växer ju hela tiden så det är svårt att säga... Mitt är ju släkt med era, genom Schwadroneur.

Ja hon har ganska lång hals men inte ovanligt lång, den passar bra ihop med resten av henne ;)

Om du nu har tillgång till dator: jag skulle lägga till Laurentio till listan. Pigga, framåt avkommor med mycket knälyft fram. Fina och ser lättridna ut! Fick precis en video som jag är mkt imponerad av. Säkert mer motor än Florencio/Don shufro, lite annan typ av häst, men väääldigt fina.

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 543
Senast: Fenestra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka