Halvblodshingstar-dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 6 860
Sv: Halvblodshingstar-dressyr

Lauries Crusador xx - Wanderbrusch. Finns i hingstkatalogen 2006 med exteriörbedömning. De avkommorna jag såg var mkt luftiga framtill och såg framför allt lättridna ut, framåt, med lite nerv, hyperkänsliga och rörliga. Blev själv sugen på sitta upp! :)

Stammen säjer mej inte så mycket den heller, är dåligt insatt i hingstar o avel efter många år med valack :angel:
Men är det en hingst du funderar på till ditt sto? Eller har du bestämt dej för Florencio?

Hej
Jag har bokat Florencio, så det får nog bli honom den här gången, men nästa blir det nog banne mig Laurentio!

Jag skulle gärna ta den senare, för att jag gillar den typen av häst: mkt motor, energi, luftiga framben och med fullblodsinslag. En hel del nerv, men inte ohanterbart - och jag tror att de blir precis lagom när de är lite äldre (avkommorna jag såg var 2,5-3 år gamla, hingstar allihop).

Från Florencio hoppas jag på elasticitet, lite kortare rygg, mjukhet, talang och bärig galopp. Gissar att det blir en lätthanterlig avkomma med mindre motor än från Laurentio, för stoet är väldigt lugnt i psyket. Men detta är förstås i min fantasi... verkligheten blir säkert annorlunda. Hur som helst, båda hingstarna har stora kvaliteter. Jag skulle dock tipsa om att kika lite extra på Laurentio om du gillar luftiga ben! :bump:

Du kan beställa dvd från Klosterhof-medingen.de.

Mitt sto har mkt luftiga o lätta gångarter så det vill jag ju givetvis behålla i valet av hingst. Har en Florencioavkomma i stallet, årssto, o de väntar en till nu i vår så jag har sett vad han kan ge för föl :angel: Vad ligger han på för kostnad o vart ringer man för mer info?

Det är eklunda som tar in honom, kan inte exakt kostnaderna i huvudet. Men det är hög dräktighet i alla fall och alla hästar kostar ju... Vad tyckte du om de avkommor du sett? Jag har hört mkt postitivt om dem.

Jag är också lite nyfiken på villkoren för att använda Florencio...visserligen kunde jag väl ringa själv..men detta känns enklare...så har Du tillgång till uppgifterna så..

Jag förmodar att han finns tillgänglig endast på fryst även i år??

Jag har otroligt svårt att bestämma något i år..
Jag har ett Bellinisto dräktig med Laurentio som skall föla (om allt går som det skall) i mitten av maj. För den som funderar på Laurentio kan jag säga att sperman förra säsongen höll mycket hög kvalitet. Enligt vet som driver "min" station den bästa sperman han såg under säsongen. Min blev dräktig direkt.

Funderar nu över vilka jag vill använda i år..
Speciellt till ett sto e. Bolero-Pajazzo som har stora kvaliteter där jag vill behålla hennes härliga gång och typ och vill ha en hingst med så korrekt benställ som möjligt....förslag någon???

Det är fryst som gäller. 7 av 8 ston blev dräktiga förra året. Jag tror att importören nämde 5000 i språngavg och 8000 vid levande föl. Plus avgifter. Men det var för någon månad sedan, innan de visste om de kunde ta in färsk på honom. Jag ska ringa och kolla själv här i veckan.

Florencio har 8 på benen, lite inåt/utåttåad på ngt ben, but that's it.

Vilken typ vill du behålla, alltså hur ädel häst vill du ha? Och hur framåt vill du ha avkommorna? Alla har ju olika smak när det gäller ridbarhet och hantering. Själv vill jag ha lite mer energiska hästar, alltför lugna är inget för mig! Därför gillar jag Laurentio. Danone såg också fin ut, men ngt tyngre typ. Riktigt elastisk och mkt rörliga föl (alltså de som visades upp ;).

Rosevelt kanske? Ingen vet ju hur han nedärver sig, men han borde ju kunna tillföra känslighet, ridbarhet och talang för samling.

Tack för infon om Florencio...måste fundera vidare där..intressant är det. Och en 8 på benen låter helt OK..
Jag vill också gärna ha hästar med mycket framåtbjudning och elasticitet och elektricitet utan att det blir ohanterligt. vad det gäller den delen finns det ju lite att luta sig mot om hingsten ifråga presterat något på tävlingsbanan eftersom temperamentet och bjudningen då måste vara inom ramen s a s.

Den typ jag vill behålla på stoet är den ädla, eleganta, högresta och högställda. Själv har hon fått 10 på typ och det är förstås ett önskemål att det skulle kunna nedärvas till avkomman. Som det ser ut hittills (det är första året jag äger och betäcker henne) har avkommorna fått mycket av hennes typ.
Rosevelt tyckte jag mycket om och hans ridbarhetsbetyg kan ju inte överträffas. Mitt sto har dessutom en avkomma e. Rotspon som enligt uppgift blivit riktigt fin (har inte sett henne själv) så blodet är kanske inte alls fel. Och Lauries Crusadorblodet vill jag väldigt gärna ha med i någon hingst även i år.

Jag blev också väldigt förtjust i Highlander...

Vad vet Du om Florencios avkommor?? Han själv verkar helt fantastisk men hur ser nedärvningen ut??

Hejsan
Jag har sett några avkommor på video och ringt upp så många "föl-ägare" och tagit deras synpunkter och referenser. De jag talat med har varit överväldigande postitiva, och menade på att avkommorna var mycket, mycket rörliga (överrörliga för att vara ordagrann), elastiska och trevliga i temperamentet och förvånansvärt ädla i sin typ, trots avsaknaden av fullblod. En jag förhörde mig om hade blivit såld för närmare 160 000 som föl (!) och flera andra gick för ungefär samma priser.

Många föl har blivit högt bedömda både här och utomlands och avkommor förekommer titt som tätt på elitauktioner. De som jag har sett poäng på i Sverige har fått mellan 8-9 på gångarter och typ. Ett par som jag sett på video såg väldigt fina ut, rörde sig med en enorm mjukhet och svikt. Riktiga dressyrämnen! Svårt att säga hur han nedärver sig exteriört på så unga hästar, men jag noterade fina nackar och ffa mkt god resning. Hur pigga och framåt de blir att rida -- ja, det är frågan!

Sedan var någon här också som inte tyckte att han nedärvde sig så bra. Jag tror säkert inte alla blir fantastiska, det beror förstås på vad man har för sto, och det finns ju inga index ännu. Men har man en märr med "svikt" och elasticitet i sig från början hoppas jag att chansen är god att den blir ännu bättre! :)

Highlander är mkt vacker, den hingst som hade bäst typ på det här bruksprovet, tycker jag. Smäckrare än Florencio. Han verkar ha en del nerv och det gillar jag! Det kan säkert vara ett bra alternativ om ditt sto har 10:a på typ. Tror det är temperamentet på ditt sto som avgör där, om hon spär på "nerven" eller om hon behöver hettas upp ngt. Det lät på ryttarna också som att han har mycket utveckling i sig när det gäller ridbarhet, känslig etc. Jag tror Florencio är lugnare, han är ju tävlad och verkar lättsam, trygg och avspänd.

Rosevelt är ngt tyngre i modellen än Highlander tycker jag, men har som bekant många andra kvaliteter.

Hoppas att du hittar något - du får avrapportera!! :banana:

Den åringen vi har i stallet gick MKT bra på fölvisningen, är som du skriver reslig o lagom ädel. Hon har ett tufft temperament som hon med all säkerhet ärvt från fadern Florencio, o det tilltalar mej.
Trevligt att han har så hög dräktighets procent! Han är då dock ganska mkt dyrare än Bocelli men det hade jag räknat med o ska man ändå betala för betäckning kan man lika gärna lägga till o få det bästa;)

Hej
Ja, håller helt med dig, och blir det inget föl med Boccelli så blir det ändå dyrare än med Florencio... ;)

Du får meddela vad du bestämmer dig för!

ps. Ska tillägga att han inte rekommenderas till små ston, då han inte förbättrar storleken. Det tyngde importören på. Vad heter åringen i ditt stall? Undrar om jag har hört talas om henne från någon resultatlista. På vilket sätt är hon tuff, bråkig eller orädd? Eller är hon bara ett typiskt sto ? ;)

Tack för all info..det är otroligt värdefullt.

Jag har under flera år tittat på Florencio men tycker mig tidigare inte ha hft ett riktigt passande sto.
Mitt sto har både en hel del nerv och energi så "upphettning" finns det inte något direkt behov av..även om hon är klok och sansad också.
Jag håller med Dig om Highlander och blev verkligen förtjust i honom men kanske kan det bli lite väl hett. Helst skulle jag vilja vänta lite med honom och se vad han kan tänkas lämna först.

Eftersom mitt sto både är förhållandevis stor (170 cm) och dessutom tidigare tagit sig på fryst lutar det nog rätt ordentligt åt Florencio...:)) åtminstone just nu...inför betäckningssäsongen brukar jag hinna ändra mig många gånger..:))

Till mitt treårsto e. Akribori-Guinness, som om hon får bra resultat på treårstestet skall betäckas, funderar jag på att använda Rosevelt...Hon är mycket ädel och elegant med bra grundgångarter så där tilltalar mig Rosevelts ridbarhet och modell.

Och till lånestoet e. Master-Napoleon-Kew Garden har jag nästan bestämt mig för Don Primero...

Åringen är inte på något sätt dum utan bara orädd o testar mest vad hon får o inte får göra o kan tänkas komma undan med, alltså ett friskt o normalt beteende ;) Har inte hört förut att Florencio lämnar smått, men vad menar de med litet? Allt är ju relativt o en smaksak..mitt sto är för närvarande inte så stor ca 161 fram men bra mkt högre bak de sista veckorna, gjorde att sk tattarmått på henne som liten o enl d skulle hon bli 165-168 o det verkar stämma bra o större föl än så önskar jag inte! Är mkt sugen på Don Shufro med men då måste man åka t Danmark för att få en godkänd avkomma, fast det skulle ju funka det med! Hade varit härligt med alla de tre bästa hingstarna på rad i stammen Don shufro-Hertug-schwadroneur :D

Hej!
Jag vet inte hur smått han lämnar, men jag tror att importören menar att man ska ha ett sto av god strlk (165-168) om man vill få en lika stor avkomma. Men om du kan rida en mindre häst är det ju inget problem. Florestan lämnar överlag inga stora avkommor, tydligen.

Mmm, Don Shufro är bra... Don Primero, då? Kanske lättare att få fatt i. Jag vet inte om de nedärver sig olika?

All the best

Nä, jag är absolut inte ute efter en liten avkomma, men det tycker inte jag att 165cm o uppåt är, det är väl ändå fullt normalt? dock har jag haft modell jätte innan o det är inget jag vill ha igen.Eftersom valet Don Shufro blev tveksamt nu när det är Danmark som gäller så var det därför Bocelli dök upp som val istället. Don Primero vet jag inte så mkt om. Men det är ju fullt möjligt att jag lastar o åker t Danmark ändå, som sagt kostar gör det ju ändå :smirk:

Senast ändrad:

Sara-ida! du verkar ha lite mer koll än mej, så var i Danmark hittar man don shufro o vart vänder man sej då angående betäckning? Har letat efter en hemsida men inte hittat!

Hej igen..

Nu har jag bestämt mig för att använda Florencio på Bolerostoet i år...otroligt tidigt för att vara jag..:))

Nu återstår bara de två andra...och där kommer jag säkert vela en hel del innan jag bestämmer mig definitivt, speciellt vad det gäller treåringen min...där kanske jag väntar tills jag ser resultatet av treårstesten...så jag ser om det alls är värt att betäcka henne..:))

Hej
Don Shufro finns hos blue hors, kolla www.bluehors.dk. De kan säkert hjälpa dig. Vad gäller inseminering i Danmark vet jag inte hur man går till väga, men det finns säkert andra här som gjort det förut, vart man ska åka osv. Men börja hos bluehors så kan du säkert nysta dig vidare därifrån, få prisuppgifter etc. Obs- jag tror inte du kan ställa upp i vissa tävlingar om du betäcker med D S, 4-5-6-championaten, osv.

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 543
Senast: Fenestra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka