Halvblodshingstar-dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kanel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 6 860
Sv: Halvblodshingstar-dressyr

Ah, kul! Vi kanske ses i Örebro då? ;) Du får avrapportera hur det går!

Dessa tre som du nämnde är alla lite åt det hetare hållet (vad jag har hört och läst). Alla med "git" blod och "Jazz" blod. Sandakan står det på Flyinges hingst sidor.

Men hur kom jag in på denna tråd - disskuterades "Hit & Jazz" blod då jag svarade. Ok, när jag ändå är här... såg att ni nämnde Don -blod.
Har Bocelli dåligt dräktighetsresultat.jag som nyss bestämt mig. Don Romantic för hög för mitt sto på 1.72, Don Primero så liten... Har funderat på Figaro R för Florestan är känd för temp och lämnar inte så högt, bra rörelser mm men han är så ung och inga resultat ännu. Highlander har jag funderat på för taktsäkerhet, supertrav och temp trodde jag men så ser jag att flera tycker han verkar het. Han är ju oxå så ung än och vi vet inte vad han lämnar. Rubignon ska väl oxå lämna bra, på de kriterier jag söker. Channon den enda avk i Sv. Där finns oxå Donnerhall för temp och Chagall för takt mm.
Söker: Dämpa nerv - bra temp. Söker: Takt och bra luftig gång, Inte för stor. Lagom: runt 1,68. Förslag??

Själva Don Primero är väl runt 163, ser inte så särskilt liten ut. Men det intressanta är väl vad han ger - är det ngn som har koll på hans mkh blup ?

Don Primero lämnar normal-till stora föl. Hans egen storlek spelar alltså inte in.

Jag tycker att Don Primero svarar bra mot dina önskemål. Donnerhall-blod brukar dämpa nerv lite, själv är han lugn som en filbunke, inget "hisp" alls. Dessutom mkt förävningssäker och har god dräktighet. Jag skulle nog satsa på honom i första hand.

Har ni ngn åsikt om de andra förslagen?
Har Don P bättre dr.hets%?

har pratat m både hingstägaren och min "seminstation" och det är inget problem m Bocellis simmare nu när de endast skickar med tåg - de klarade inte kyla så lång tid och då blir tåget ett bra alternativ som går snabbare att leverera.

Jag har bestämt mej för Bocelli till mitt Maraton-sto :) - dock har jag inte sett honom och det är helt emot mins principer, så om någon har en film på honom är jag mycket intresserad!!

/Maria

solita_cna skrev:
Har ni ngn åsikt om de andra förslagen?
Har Don P bättre dr.hets%?

Jag tror inte någon av de andra hingstarna håller hans klass, om jag ska vara ärlig. Möjligen Don Romantic, men det blir ju lite dyrare. Bocelli rör sig bra, men är lite tyngre i typen, tycker jag. Dräktighetsprocenten ser du i hingstkatalogen, har dem inte i huvudet, men de är helt ok.

Mmm, kanske det inte gör så mkt på mitt sto som själv är ädel, högrest.
Kanske kan jag få de kvaliteer som behövs med takt, rörelser och trevligt temperament, stamtavlansmässigt. Bara det är som du "marham" nämnde, att transport sperman var säkrare. Det lutar väl åt hans håll men jag är inte helt "nöjd" än. Vad har ni folk för erfarenhet från Rubignon? Där har vi också Donnerhall. Rubenstein´s nedärvn?
Channon 1082 då (trots hans höjd...)

Jag har ingen film på Bocelli själv, men bild på min nu 2-åriga Bocelli avkomma kan ses här http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060323&ctime=043847. Han är mycket lätt i typen, modern var av den äldre lågställda modellen, och har ett mycket fint temperament, cool men ändå vaken. Modern har tidigare 8 avkommor med andra hingstar som inte har Bocelli avkommans lätthet, så på honom har han lättat upp i alla fall, stort + för galoppen, han kommer att bli 165 cm.
Ett annat tips är Rubinrot. Bocelli avkommans mamma har även en avkomma e. Rubinrot, även han har ett mycket gott temperament, han är dock något grövre än Bocelli avkomman och har mer nerv. Dock hade modern en hel del nerv, så jag tror snarare att Bocelli har coolat ner avkomman än att Rubinrot har gjort den känsligare. Rubinroten är mycket lätthanterlig och hittills mycket ridbar, hans bästa gångart är helt klart traven med ett stort + med mycket takt, blir 168 cm.
Rubinrot är i Sverige nu igen, han är personligen min favorithingst, har tyvärr inget sto som passar honom nu. (Rubinrot avkomman ses i min avatar).

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 543
Senast: Fenestra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka