Sv: Halvblod som töltar??
Jag spinner vidare på det du skriver...om det du skriver stämmer - så borde andelen belastningsskador/förslitningsskador på en islandshäst framparti (rygg, manke, bogar, ben, hovar, leder etc.) vara större än vad den är...rimligtvis?
Skador uppstår ju mer eller mindre alltid av långvarig felaktig ridning.
Nej.
Helt enkelt för att "kraven" jag sätter är ganska stora, bevisligen klarar hästar rätt mycket halvkass ridning innan de tar skada av det, med lite individuella skillnader och beroende på hur duktig ryttaren är på att härda hästen successivt.
Om vi säger såhär; Monté borde rent teoretiskt sett vara att ta livet av hästen om man ser till vilket fysiskt slitage det blir av att rida i den hastigheten, i den formen med en ryttare på ryggen. Men jag har inte hört något om att montéhästar skulle vara halta oftare än andra heller.
Även bland de (oss) som tränar dressyr så krävs det massor för att få en riktigt givande samlad form. Många tar sig aldrig dit och det finns få som faktiskt visar upp det perfekta utan någon petdetalj som stör i helhelten/som sabbar för att framdelen ska vara riktigt fri. Mycket få faktiskt...
Att sträva dit är för mig för att det ska bli mindre av ett lotteri. Att sannolikheten att hästen om ett par år kommer visa sig få slitageskador är obefintlig i princip. Och att hästarna blir behagligare att rida ju bättre form de går i upplever jag. Det här senare är en smaksak och självklart har inte alla samma ambitioner/prioriteringar - det skulle bli aptråkigt!
Det där med lotteri, då syftar jag på att det kan vara väldigt små saker som i längden ställer till det. Ungefär som att man kan halka och slå i svanskotan och 10 år senare få konstant spänningshuvudvärk av det... Om en häst spänner ryggen riskerar den i längden att få låsningar eller för korta muskler rent allmänt som "drar" i kroppen, som i sin tur kan orsaka slitage pga att hästen lägger till med sämre teknik/får sämre rörlighet/felbelastar osv. Bara för att man red hästen i lite för kort form.
Vill inte få det att låta som att alla som inte rider i perfekt form plågar sina hästar (då skulle jag f ö jag också ligga risigt till!
) men av vad jag sett/hört/fått lära mig hittills så har det i princip varit omöjligt att få en riktigt bra form i tölt, = tölten gynnar inte mina syften utan snarare motverkar den = jag rekommenderar inte tölt hos t ex travare som man tvärtom vill lära sig LÄNGA överlinjen, INTE låsa ryggen, INTE vrida ut höfterna vilket är mycket lätt hänt i tölt.