Halvblod/fullblod - stambok?

CA

Trådstartare
Blir en korsning av halvblod/fullblod stamboksberättigad i ASVH?
Eller hamnar de som korsning i SH?

Sv: Halvblod/fullblod - stambok?

Fullblod är väl godkända inom halvblodsaveln så då borde ju den bli stamboksberättigad i ASVH

Min halvblod/fullblodskorsning är registrerad i ASVH om det var det du menade? :confused:

Det är inte en korsning. Alla fullblodsraserna är godkända som förädlingsraser inom halvblodsaveln. Det har funnits en godkänd hingst (Jovial 369) som var 97% xx men likväl ett renrasigt halvblod.

Att tänka på dock är att om det är pappan som är fullblod så måste han vara godkänd av asvh för att avkomman skall bli stamboksberättigad, den blir fortfarande halvblod även om inte pappan är godkänd dock blir den inte registrerad i stamboken utan i register och alltså inte stamboksberättigad.
Man kan alltså inte betäcka halvblodssto med tex hingst godkänd för fullblodsavel och få en i asvh stamboksberättigad avkomma.

Blir en korsning av halvblod/fullblod stamboksberättigad i ASVH?
Eller hamnar de som korsning i SH?

Min fölis efter halvblodspappa - fullblodsmamma har gröna papper i asvh. SÅ ingen korsning alltså :)

KL

Är det något speciellt man behöver tänka på vid betäckning av fullblossto med halvblodshingst?
Bör man omregistrera stoet i ASVH innan betäckning eller liknande? Försökt hitta info men kanske är dålig på att leta...

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 606
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 143
Senast: Ramona
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 127
Senast: Myrten
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix