Halvblind häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare champagne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 926
C

champagne

fölet föddes med en grå hinna över ena ögat, vi kontaktade vet, salva och ögonbad dagligen. Nu har det gått 2 veckor, vet har sagt att vi måste operera honom under narkos. Han ser nu men risken att han blir blind eller får kraftigt nedsatt syn på det ögat är stor.
Jag undrar nu, hur fungerar en halvblind häst, är det värt att ha den levande, jag kan inte tänka mig hästen vid tex terrängridning, hagen osv, den ser ju ingenting alls på ena sidan, det kan ju sluta riktigt illa. Vet säger att det kmr fungera utmärkt, att folk tom hoppar och tävlar med halvblinda hästar. Befinner mig i Ryssland, hästsporten är ganska svag där jag befinner mig nu, det tog 1 hel vecka innan jag hittade den här vet!
vill ha era åsikter.

Sv: Halvblind häst?

Tja Quite Easy är ju enögd och tävlades på högsta nivå i hoppning utan problem.

Enögda hästar brukar inte ha några större problem.

Mvh

Tora

jag vet en ponny som de var tvungna att operera bort ena ögat på, hon fungerade fint ändå efter det... såldes senare och tävlar i dressyr nu

en bild
ogat.jpg

fölet föddes med en grå hinna över ena ögat, vi kontaktade vet, salva och ögonbad dagligen. Nu har det gått 2 veckor, vet har sagt att vi måste operera honom under narkos. Han ser nu men risken att han blir blind eller får kraftigt nedsatt syn på det ögat är stor.
Jag undrar nu, hur fungerar en halvblind häst, är det värt att ha den levande, jag kan inte tänka mig hästen vid tex terrängridning, hagen osv, den ser ju ingenting alls på ena sidan, det kan ju sluta riktigt illa. Vet säger att det kmr fungera utmärkt, att folk tom hoppar och tävlar med halvblinda hästar. Befinner mig i Ryssland, hästsporten är ganska svag där jag befinner mig nu, det tog 1 hel vecka innan jag hittade den här vet!
vill ha era åsikter.

Vet en ridskolehäst som är blind på ena ögat. Han har problem med avståndsbedömningen i hoppningen, men det är ju då en ridskolehäst. Med en duktig ryttare och en häst som litar på den så kan det säkert lösa sig ändå.

Föds man med en synnedsättning sägs det ju vara lättare att leva med det än om man utvecklar det på äldre dagar eller tex förlorar synen genom olycka.

Jag har sett flera hästar med ett öga som verkar funka bra men en ryttare berättade att när han hoppade sin enögda häst var han tvungen att ta en lite längre sväng åt den sidan hästen var blind annars hann inte hästen upptäcka hindret i tid. Vilket gjorde att han sällan vann några tidshoppningar men ganska ofta var placerad.

I hagen tror jag inte hästen kommer att ha några problem då den är fri att vända huvudet som den vill.

HeJ!

Jag har ridit en häst som förlorade ena ögat som vuxen. Hon var jättefin att rida, men hade lite problem med avståndsbedömningen i hoppningen (hade varit jättebra hopphäst innan, men tappade lite självförtroendet med bara ett öga). Hon gick iaf ridläger och funkade super i dressyren och helt ok i hoppningen med, med lite extra stöd. I hagen var det inga problem alls!

/ Lavinia

tack för alla svar, nu blev jag lite lugnare

jag hade en enögd häst i 1,5 år och det var inga problem. Var bara tvungen att ställa henne lite lustigt vid snäva höger svängar i hoppningen.
hon förlora ögat som 9 dagars föl och funka hur bra som hällst i ridningen, riktig talang faktist

Min häst var 16 år när vi fick operera bort vänster öga p.g.a att hornhinnan skadades av ett okänt föremål i hagen (vet var inne på att han fått hagel i ögat då det var några mystiska människor som sköt i dimma i närheten den dagen.) Vi gjorde allt för att rädda ögat, men då var det tvunget att göra en svår och dyr operation där chansen att rädda synen var mycket låg.

I och med att han var 16 år var vi lite rädda att han skulle få problem med att bara ha ett öga. En yngre häst anpassar sig lättare, sa dom. Men det var aldrig några problem. Han var världens mest kolugna häst innan och förändrades inte alls efter. Kunde gå förbi eld, galopperande hästar i en hage, maskiner, fladdrande plast, allt utan att reagera.

En gång vet jag att han gick in i en skottkärra inne i stallet, men det var mest för att han gick fort och skulle in i boxen och äta. För honom förändrades livet inte alls, så visst går det!

hur har ni upplevt hästar med bara ett öga i hagen?

tänker på eltråden och hästkompisar?

Har själv haft en häst som blev blind på ett öga vid en olyckshändelse i boxen som 9 åring. Hon fungerade fullt ut i hela sitt liv och är den av mina hästar som har varit säkrast på foten i skogen och for som en galning i hagen. fd galoppör..

Blev tyvärr på ålderns höst nästan döv och när jag blev tvungen att ta bort hennes öron (min andra häst som visade att nu är det dags att gå in etc) så kände jag att hon inte skulle kunna vara trygg längre så då fick även hon vandra vidare 27 år gammal.

Det har varit lite jobbigare för min när det kommer nya hästar och mycket händer fort. Nu var ju hon väldigt rapp i sina ben, fullblod som hon var, så det blev mest att hon snurrade runt mer än övriga för att hänga med i det som hände.

I övrigt har det aldrig varit några som helst problem med staket eller hagkompisar.

Jag såg en talangjakt där unghästarna löshoppades för en bunke år sedan. Den absolut bästa av dem hade bara ett öga.
Verkar som att fölet i övrigt blivit välskapt, grattis om det är så :). Ingen bild som visar lite mer? Vad är det för en?
/U

Finns ju gott om enögda hästar som fungerat bra. En annan sak dock.

Min Kele fick operera bort en ink på ögonlocket. Fem timmar lång operation med hudtransplantationer och plastik och hela kittet. Tyvärr stötte kroppen bort den transplanterade huden, det läkte ihop fel (finns bilder), och hon kunde inte stänga ögonlocket. I och med detta fick hon upprepade infektioner, inflammationer och små skador på hornhinnan. Hon opererades igen, jag ville ta bort ögat men det ville inte vet. Inte heller den operationen gick vägen.

Och hon började skygga ute, på sidan med det skadade ögat, något hon aldrig gjort förr. Jag ville nu ta bort ögat, vet ville operera IGEN *morr* Jag blev rasande, och vi kom överens om att jag skulle prova täcka ögat ett tag, och se om hon slutade skygga, då skulle de ta bort det.

Jag gjorde så, och hon slutade skygga. Dvs att inte se alls var betydligt mindre störande för henne än att så dåligt. Hon hade inte märkbart nedsatt syn på annat vis än just att hon började skygga, men det nedsättning som fanns var tillräcklig för att störa henne, antagligen för hon hade svårt att ta in VAD det var som 'fladdrade till i ögonvrån'. Med helt täckt öga var hon PRECIS som vanligt.

(Så tid att ta bort ögat bokades, dock fick hon tas bort av annan anledning innan dess).

Den eg enda saken som gör att man när/om det går vill spara ögat, är att om en enögd häst skadar det ANDRA ögat så kan det bli rätt tråkigt.. Man har inget öga kvar alls sen då.

Men i samband med Kele, så berättade vet som sagt att det inte var ovanligt att de stördes mer av att se men ha en inflammation/infektion som gjorde ont, påverkade synen lite osv - än att inte ha ögat kvar alls.

Skulle inte tveka i ert föls fall. Lycka till!

Att ha en halvblind häst brukar oftast inte vara något problem.

Vi har en skolhäst på min ridskola som, för två år sedan, var tvungen att operera bort vänster ögat.

Han används fortfarande inom lektionsridning men eleverna får sadla och tränsa honom från höger istället för vänster.

Han tävlas också i hoppning och fälttävland, hoppar helt utan problem! Så jag ser inte det som ett större problem för en häst.

Att vara enögd är sällan problem varken för häst eller människa. Däremot är det jobbigt att ha ett skadat öga med ärrbildningar. För en häst som inte förstår att ärren sitter på ögat och inte finns "i verkligheten" blir det jobbigt. Min vet sa att de tror att det finns något t ex på marken som man ska undvika att trampa på vilket gör att de i princip är oridbara och handikappade.

Vår gamla loppa blev enögd som 23-åring. Hon är nu hela 26 år och klarar en sån gammal häst sig utmärkt utan öga så är det helt säkert inga problem med ett föl som blir enögt.

Hon är rolig för om jag tar på henne på blinda sidan så piper hon högt, i tron att det är hennes kompisar som snufsar på henne. När hon ser att det är jag så åker öronen fram och hon är sååå glad att se mig!

Vad är anledningen till "den grå hinnan" dvs vad för diagnos har din veterinär ställt?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 843
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 318
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 284
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 529
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024