Hålväggar

Sv: Hålväggar

Många bra svar! :bow:

Just det där med bakterier i marken tycker jag är intressant. Jag har tråkig lerjord i alla mina hagar, det blir klafsigt och eländigt under hösten. Jag är nog inte varken noggrannare eller slarvigare än genomsnittet med att sköta mina hästar, men har aldrig haft vare sig mugg eller hovproblem på nån av mina hästar, med undantag för stoet som hade hålväggar i somras efter att ha varit på betäckning på en hingststation.
Min mamma däremot som har gård någon mil härifrån och som är supernoga med att sköta sina hästar, hon har haft mugg på flera och mycket hovproblem (hålväggar, hovbölder etc) på hästarna. Vi har pratat om det här med jorden många gånger, bakterier osv. Men då kan det ju vara där problemet finns. Har funderat på hovslagare också, men vi använder samma hovslagare sen ett år tillbaka.

Här är det uteslutande bakterier i jorden som är boven, det har jag konstaterat efter byte av hage.
De rek att man bör plöja upp marken i hagarna imellanåt just för att jorden ska återhämta sig och "hela" sig självt(vart 3 : dje år). Men tyvärr har inte jag den möjligheten med just vinterhagen då den är väldigt stenig under jorden.Så jag får kämpa vidare med skötsel av hovar och hålla tummarna varje hovslagar besök.

Obalans i hoven skapar dessa problem, samt uttorkning. När hoven inte är frisk så är inte hornet friskt nog och felaktiga vinklar, långa tår etc gör att det blir onaturliga krafter vid varje nedsättning av hoven och dessa sprickor bildas. DÄREFTER kan sedan bakterier jobba sej in i hoven och förstöra än mer, men dessa är inte grundorsaken..

Visst visst ökar sträckta lamellränder od risken avsevärt men det finns lite för stor erfarenhet världen över av andra fall för att jag skall hålla med dig.
PL

Min hovis rekomenderade att man stoppade in något i hålet så det inte skulle bli större. Vi brukar stoppa in lin eller vad det nu är för något.Så att det inte kommer in mer smuts.

Min pålle har hålvägg och hovslagaren har nu verkat upp den och jag gör rent hålet varje dag o kladdar på hästsalva med tjära, men finns det nåt mer man kan göra? Läste nåt om utspädd jodopax? Köra in bomullstussar i hålet?

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 755
Senast: ameo
·
Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 675
Hästvård När jag fick hem hästen som ettåring hade han blåmärken från kronranden hela vägen ner på alla fyra hovar (har för mig att framhovarna...
2
Svar
25
· Visningar
5 787
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej allihopa! Precis som rubriken anger så undrar jag om någon av er har möjlighet att länka/hänvisa till vetenskapliga studier som...
2
Svar
31
· Visningar
3 364
Senast: VAT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar