Sv: Studier som bevisar genetiskt överförbarhet av dålig hovkvalitet?
Handen på hjärtat,, kan du ärligt svara ja på dessa tre frågor.
1. Bedriver du hovvård hos uppfödare.
2. Är det du som bestämmer lämplig individuell hovvård redan från individens nedkomst??
3. Gör uppfödarna dom nödvändiga förändringarna i närmiljön som du genom din kunskap förmedlar är en större bidragande orsak än nedärvt vad gäller hovkvalite.
Varför jag ställer denna fråga är för att jag själv kan svara ja på alla tre,, bedrivit hovvård på rent ut sagt "skitavel" men haft ödmjuka uppfödare.
Naturligtvis så har det väl inte blivit några "rosettavkommor" men ingen har genetiskt bevisat överförbarhet av dålig hovkvalite.
Om så varit har det brustigt i oförståelsen om att ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
En klassiker,, många hästägare lägger ner enorma pengar på en högpresterande hingst,, betäcker sitt 5åriga sto som av en eller annan orsak avslutat sin framtida karriär.
Givetvis är hovkvalitet och hovform ett resultat av arv och miljö, liksom resten av hästen.
De tre faktorer som påverkar hovformen mest är:
Arvet
Kraften i belastningen
Belastningens riktning
Därefter kommer påverkan av miljö, hovslagare, ryttare osv.
Personligen anser jag inte att dålig hovkvalitet är ngt stort problem i dagens avel.
Man får helt enkelt acceptera att ryttare idag vill ha explosiva, ädla, högställda sporthästar och då får man anpassa hovvården därefter.
Hoven är ju på ingetvis fristående från resten av hästen och har man dessa avelsmål får man även en nättare, ädlare hov.
Ett fullblod tex hade fått diverse andra problem om den skulle springa i 70 km i timmen med ardennerhovar.
Ridsporten idag har ingen nytta av hästar som är byggda för att dra kanoner två mil om dagen. Uppfödarna måste producera hästar som köparna vill ha.
Den gamla sanningen "ingen hov, ingen häst", stämmer i allra högsta grad men om köparna inte vill ha hästarna blir det ju "ingen häst, ingen hov"!
Handen på hjärtat,, kan du ärligt svara ja på dessa tre frågor.
1. Bedriver du hovvård hos uppfödare.
2. Är det du som bestämmer lämplig individuell hovvård redan från individens nedkomst??
3. Gör uppfödarna dom nödvändiga förändringarna i närmiljön som du genom din kunskap förmedlar är en större bidragande orsak än nedärvt vad gäller hovkvalite.
Varför jag ställer denna fråga är för att jag själv kan svara ja på alla tre,, bedrivit hovvård på rent ut sagt "skitavel" men haft ödmjuka uppfödare.
Naturligtvis så har det väl inte blivit några "rosettavkommor" men ingen har genetiskt bevisat överförbarhet av dålig hovkvalite.
Om så varit har det brustigt i oförståelsen om att ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
En klassiker,, många hästägare lägger ner enorma pengar på en högpresterande hingst,, betäcker sitt 5åriga sto som av en eller annan orsak avslutat sin framtida karriär.