Studier som bevisar genetiskt överförbarhet av dålig hovkvalitet?

Sv: Studier som bevisar genetiskt överförbarhet av dålig hovkvalitet?

Givetvis är hovkvalitet och hovform ett resultat av arv och miljö, liksom resten av hästen.

De tre faktorer som påverkar hovformen mest är:
Arvet
Kraften i belastningen
Belastningens riktning

Därefter kommer påverkan av miljö, hovslagare, ryttare osv.

Personligen anser jag inte att dålig hovkvalitet är ngt stort problem i dagens avel.
Man får helt enkelt acceptera att ryttare idag vill ha explosiva, ädla, högställda sporthästar och då får man anpassa hovvården därefter.
Hoven är ju på ingetvis fristående från resten av hästen och har man dessa avelsmål får man även en nättare, ädlare hov.
Ett fullblod tex hade fått diverse andra problem om den skulle springa i 70 km i timmen med ardennerhovar.

Ridsporten idag har ingen nytta av hästar som är byggda för att dra kanoner två mil om dagen. Uppfödarna måste producera hästar som köparna vill ha.

Den gamla sanningen "ingen hov, ingen häst", stämmer i allra högsta grad men om köparna inte vill ha hästarna blir det ju "ingen häst, ingen hov"!

Handen på hjärtat,, kan du ärligt svara ja på dessa tre frågor.

1. Bedriver du hovvård hos uppfödare.

2. Är det du som bestämmer lämplig individuell hovvård redan från individens nedkomst??

3. Gör uppfödarna dom nödvändiga förändringarna i närmiljön som du genom din kunskap förmedlar är en större bidragande orsak än nedärvt vad gäller hovkvalite.

Varför jag ställer denna fråga är för att jag själv kan svara ja på alla tre,, bedrivit hovvård på rent ut sagt "skitavel" men haft ödmjuka uppfödare.

Naturligtvis så har det väl inte blivit några "rosettavkommor" men ingen har genetiskt bevisat överförbarhet av dålig hovkvalite.

Om så varit har det brustigt i oförståelsen om att ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

En klassiker,, många hästägare lägger ner enorma pengar på en högpresterande hingst,, betäcker sitt 5åriga sto som av en eller annan orsak avslutat sin framtida karriär.

Tänk att du även idag vann priset för dagens goddag yxskaft inlägg :confused:

Kanske bättre att inte svara alls om man inte kan komma på något bättre när man inser att man gjort bort sig och svarat helt ur nattmössan och därmed inte kan förklara sig än att göra ytterligare ett helt korkat inlägg :angel:

Skriv gärna vad det är du inte förstår och vill ha svar på i stället för att strö lök på laxen.

Men samtidigt behöver ju inte en ädlare nättare hov betyda att de har sämre hovkvalitet eller stöter du på det ofta ?

Ser jag tex till mina 9 hästar (eller ja 8 får man väl räkna för den gamle går ju inte riktigt in under den moderna typen utan han är modell stöddigare halvblod) alla de övriga ligger mellan 55-60% fullblod och är av modern ädel lätt modell men endast på en enda häst kan jag se spår av fullblodshovar och då i form av att de är lite för plattfotade men med mkt bra kvalitet på hornet och rejäla hovväggar så man kan väl knappt ens säga att de har drag av fullblod. Övriga har väldigt bra hovkvalitet några av dem tom extremt bra hovkvalitet så den höga fullblodsandelen går knappast att se i fötterna på dem, så har svårt att se att man skulle behöva dra ett likhetstecken mellan att man skulle behöva acceptera sämre hovar för att man vill ha en modernare sportigare häst.

Nej jag skrev ju
"Personligen anser jag inte att dålig hovkvalitet är ngt stort problem i dagens avel."

Vad jag menar är, att vi idag har en helt annan halvblodstyp mot vad vi hade för trettio år sedan. Vi har även mycket större mångfald av raser samt att vi använder dessa hästar på ett helt annat sätt.

Man behöver alltså anpassa hovvården utifrån dessa nya förutsättningar.

Handen på hjärtat,, kan du ärligt svara ja på dessa tre frågor.

1. Bedriver du hovvård hos uppfödare.

2. Är det du som bestämmer lämplig individuell hovvård redan från individens nedkomst??

3. Gör uppfödarna dom nödvändiga förändringarna i närmiljön som du genom din kunskap förmedlar är en större bidragande orsak än nedärvt vad gäller hovkvalite.

Varför jag ställer denna fråga är för att jag själv kan svara ja på alla tre,, bedrivit hovvård på rent ut sagt "skitavel" men haft ödmjuka uppfödare.

Naturligtvis så har det väl inte blivit några "rosettavkommor" men ingen har genetiskt bevisat överförbarhet av dålig hovkvalite.

Om så varit har det brustigt i oförståelsen om att ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

En klassiker,, många hästägare lägger ner enorma pengar på en högpresterande hingst,, betäcker sitt 5åriga sto som av en eller annan orsak avslutat sin framtida karriär.

Jag kan svara ja på alla tre frågorna, men jag förstår inte var du vill komma med ditt inlägg då jag inte har haft hand om hovvården från de var föl på samtliga hästar i min kundkrets.
Alltså har jag inte den fullständiga historiken på samtliga hästar vilket kanske inte ens hästägaren har.

*KL*

Är inte hovkvaliten även beroende vad de äter ???
Det räcker ju ibland med att bara byta område (stall/län/land) så kan man få bättre eller sämre hovar...

Självklart är det ju delvis ärftligt, men även uppväxt och fodring och SKÖTSEL. En häst med dåliga hovar har ju alltid "dåliga" hovar men du kan ju alltid hjälpa den iom skötseln och underlag där den går.
Medans du självklart kan missköta en häst med bra hovar och sluta med att även de blir "dåliga" pga misskötsel och fel underlag mm ...

*KL*

Är inte hovkvaliten även beroende vad de äter ???
Det räcker ju ibland med att bara byta område (stall/län/land) så kan man få bättre eller sämre hovar...

Självklart är det ju delvis ärftligt, men även uppväxt och fodring och SKÖTSEL. En häst med dåliga hovar har ju alltid "dåliga" hovar men du kan ju alltid hjälpa den iom skötseln och underlag där den går.
Medans du självklart kan missköta en häst med bra hovar och sluta med att även de blir "dåliga" pga misskötsel och fel underlag mm ...

Jag har själv en häst med vad som påstods vara taskig kvalitet i grunden, och den första skoningen var verkligen ingen hit. Tunna hovväggar, torrt och sprött horn med oerhört tunn sula med knapp tillväxt sedan var han plattfotad också som pricken över I:et. Så är det faktiskt inte idag, iofs ingen tip top kvalitet men hoven växer friskt mellan perioderna. Hornet är inte sprött och torrt längre, hovväggarna är rätt normal tjocka numera och han är inte plattfotad och sulan anses vara helt ok/normal. Däremot är han känslig i sulan vilket gör att han kan få en extra sula sommartid om det är väldigt torrt/hårt i marken.

Så ja, hovvård, miljö, och foder spelar en oerhört stor roll i sammanhanget.

Jag kan svara ja på alla tre frågorna, men jag förstår inte var du vill komma med ditt inlägg då jag inte har haft hand om hovvården från de var föl på samtliga hästar i min kundkrets.
Alltså har jag inte den fullständiga historiken på samtliga hästar vilket kanske inte ens hästägaren har.

Dit jag ville komma va att höra din åsikt som yrkesutövare,, det som du ansåg som oförstående förstår jag att du ställde dig frågande till.

Förtydligar detta då jag menar att majoriteten av dålig hovkvalite inte ska förknippas som genetiskt överförbart utan avspeglar sig till största delen i uppfödarens kunskap. Dom brister fölet utsätts för under sitt första levnadsår och det dräktiga stoet under sin dräktighet ska vi ha i åtanke att denna individ får leva med resten av sitt levene.

Det kan inte finnas någon studie som bevisar att det skulle vara genetiskt så länge det inte baserar sig på forskning i själva uppfödningen.

Och du förklarar då om det inte är genetiskt utan bara påverkas av uppfödaren varför har då inte hästar uppfödda hos samma uppfödare med exakt likadan foderstat, markförhållande o hovvård ingenting gemensamt vad gäller tex hornkvalitet ? Enligt ditt sätt att se det skulle ju alla hästar hos en uppfödare ha exakt samma kvalitet på hovarna vilket jag nog inte tror att du själv ens upplevt hos någon uppfödare när det inte handlar om samma föräldrar.

Dit jag ville komma va att höra din åsikt som yrkesutövare,, det som du ansåg som oförstående förstår jag att du ställde dig frågande till.

Förtydligar detta då jag menar att majoriteten av dålig hovkvalite inte ska förknippas som genetiskt överförbart utan avspeglar sig till största delen i uppfödarens kunskap. Dom brister fölet utsätts för under sitt första levnadsår och det dräktiga stoet under sin dräktighet ska vi ha i åtanke att denna individ får leva med resten av sitt levene.

Det kan inte finnas någon studie som bevisar att det skulle vara genetiskt så länge det inte baserar sig på forskning i själva uppfödningen.

Så du menar att så många fullblod har tunna sulor och sprött horn för att uppfödarna saknar kunskap? Det låter ju jättekonstigt.

Så du menar att så många fullblod har tunna sulor och sprött horn för att uppfödarna saknar kunskap? Det låter ju jättekonstigt.

Ja alltså nu vet inte jag vad meningen är med coaris inlägg, men märkligt nog så var det just så hos en uppfödare, när hästen senare bytte ägare och därmed miljö så blev även hovarna av betydligt bättre kvalitet. Så om det är uppfödarens brist i själva aveln vet jag inte om det rör sig om i detta fall, men helt klart var det någon slags kunskaps brist i varje fall eftersom hovarna plötsligt uppvisade en helt annan kvalitet på annat håll.:crazy:

Givetvis påverkas hästarna i allra högsta grad av sina levnadsförhållanden, konstigt vore det ju annars! Men det genetiska arvet påverkar ju även det i allra högsta grad, vilken typ av häst man får.

Vid ett flertal tillfällen har jag utfört hovvård på vanvårdade omhändertagna hästar åt Polisen.
Vid ett av dessa tillfällen handlade det om ett tiotal hästar, av de som överlevt, extremt magra, inavlade, vanskötta hästar allt ifrån föl, unghästar samt avelsmärrar.

I dessa hästars levnadsföhållanden rådde det med andra ord brist på det mesta.
Även hovarna var givetvis vanskötta men efter utförd hovvård visade det sig att de hade hovar av mycket bra kvalitet.

I detta fall finns det ingen annan förklaring än att de hade extremt bra gener när det gällde hovkvalitet med tanke på deras allmäntillstånd i övrigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka