Hålväggar

K

knyttet

Vilka anledningar kan det finnas till att hästar får hålväggar i hovarna?
Medfött dålig hovkvalitet? Vanligare på fånghästar? Kan verkning/skoning påverka?

Mitt sto fick hålväggar i bakhovarna när hon varit på betäckning i somras. Det försvann efter en skoningsperiod när hon kom hem igen. Hovslagaren menade att det är vanligt på sådana ställen som en hingststation; att det är mer bakterier i marken eftersom det är högre tryck, många hästar som kommer och går. Stämmer?

Har sedan hört att dålig verkning kan ge hålväggar men jag förstår inte på vilket sätt. Hur verkar man hoven då för att öka risken?

Är bara nyfiken på hur de uppkommer...

Sv: Hålväggar

En vanlig orsak är travarhovkräfta, vilket är en svamp som äter upp bärranden.
Det blir som ett vitt smuligt pulver i hoven.
Det botas med jodsprit, finns på apoteket (även om de säger att de inte har, be dem slå mera i sina böcker).
Droppa jodspriten med pipette över sulan och bärränderna i 5 dagar så går det bort.
Gör detta på alla hästarna i hagen.
Använd skyddshandskar.

Hovkräfta är ju nåt helt annat...
Bärrandsrötan är ju den som gör att hålväggar kan bildas..
Bärrandsrötan är en anaerob mikroorganism som äter upp bärranden. Den går bort av rätt verkning och tjära :D

Hade hovslagarn ute igår kväll. Mina hästar är fria från hålväggar nu efter 1 års kämpande :banana: :banana:
Jag har verkat var 8 vecka och dagligen gjort hovarna rena och sprayat med utspädd jodopax. Det tar tid att få bort det men skam den som ger sig.
MEN nu börjar den tråkigaste tiden på hela året, och leriga hagar som följd med massor av gojs och bakterier som frodas. *suck*

MercedesBenz skrev:
Hovkräfta är ju nåt helt annat...
Travar-"hovkräfta" är inte kräfta i verklig bemärkelse.
Men det har kallats så av gammal vana, för det var det namn som det fick i gamla tider.

Bärrandsrötan är ju den som gör att hålväggar kan bildas..
Bärrandsrötan är en anaerob mikroorganism som äter upp bärranden. Den går bort av rätt verkning och tjära :D
Den får tag och kommer till sin anaeroba miljö gemon att svampen banar vägen.
Svampen är aerob och ger rötbakterierna en väg in under hovväggen.
En annan väg in kan vara ett litet hål efter en sten eller annat vastt som hästen trampat på.

jag har oxå hört att det beror på ett visst bakterietryck i markerna... Om jag förstått det hela rätt så förekommer problemete knappast uppåt landet...
En god vän köpte en häst från en mindre seriös hästuppfödare(med stort tryck på sina små rasthagar),kompisen har i princip haft ngn häst med hålvägg sedan dess,och då pratar vi år... jobbigt värre med andra ord...

knyttet skrev:
Vilka anledningar kan det finnas till att hästar får hålväggar i hovarna?
Medfött dålig hovkvalitet? Vanligare på fånghästar? Kan verkning/skoning påverka?

Mitt sto fick hålväggar i bakhovarna när hon varit på betäckning i somras. Det försvann efter en skoningsperiod när hon kom hem igen. Hovslagaren menade att det är vanligt på sådana ställen som en hingststation; att det är mer bakterier i marken eftersom det är högre tryck, många hästar som kommer och går. Stämmer?

Har sedan hört att dålig verkning kan ge hålväggar men jag förstår inte på vilket sätt. Hur verkar man hoven då för att öka risken?

Är bara nyfiken på hur de uppkommer...

Orsaken är bakterier i marken och ja, där många hästar kommer och går så är väl risken större att bakterier sprids.

Att det kan bli värre eller bättre av bra eller dålig hovvård beror ju att man skall ta bort angripet horn. Om det går för långt mellan verkningarna så har bakterien tid att "gräva" sig djupare in i hoven.

När hovslagaren verkar en hov med hålvägg så försöker man ta bort det angripna hornet och få det öppet så att luft kommer till. Som hästägare skall man sedan hålla det öppet och fritt från jord genom att kratsa. Ju mer instängt det blir ju mer frodas bakterierna. Om fötterna får bli för långa och utväxta så är det också lättare att de fläks om det finns hålvägg i dem.

Hälsning Maja

Vad mycket nytt man hör!! På stallet var jag stod fick två av tie fölungar för några år sedan hålväggar. Då fick vi höra att det var foder plus ärftlig dålig hovkvalitet, plus taskig hovvård... dom fick tom gipsas.. Men ingen sa nått om att det var bakterieförorsakat... (vi körde in dom till klinik eftersom ägarna inte dök upp)...

Sen har min ena vuxna vallack lite tendens till det bak när han går med snösulor på vintern... när han går barfota på sommarhalvåret försvinner det lilla han har (vid trakterna bak). Och vad jag förstått är det vanligt just när man han snösulor/sulor under skorna, just då för bakterietillväxten... och då är frågan, är det olika sorters hålväggar dom har haft, fölen och den vuxna?? Nån som vet?

Jag läste i en bok jag har hemma att man inte ska kratsa ur hovarna när hästen ska in i boxen eftersom det kommer in bakterier i hoven från bädden då. Dom menade att det var bättre att låta leran sitta kvar? Jag vet inte vad man ska tycka om det? Jag ska kolla i den när jag kommer hem och se vad boken heter.

Själv kratsar jag alltid ur hovarna och kollar så att det inte finns stenar och annat som fastnat.

Förra vintern hade min åring början till hålvägg. Jag fick bort det inom en månad med utspädd jodopax några dagar per vecka och hovtjära dom andra dagarna. Höll rent hela tiden.

Det finns många orsaker/teorier om hålvägg. Men oftast brukar hålväggar utvecklas vid bärrandsröta eller vid produktion av onormalt horn. Ang inte kratsa ur hovar när hästen kommer in i stallet har nog mera med strålröta att göra där jord/sand skyddar mot bäddens ammoniak. Vid hålvägg kan det bli komplikationer (hovböld/hovbenssänkning) om sand och jord packas och infekterar lamellläderhuden.

Min shetlandsponny fick en kraftigare hålvägg än vad som "behövts" pga en kass hovslagare vi anlitade (visste såklart inte att han var kass förräns vi efter några verkningar konstaterade att hans jobb inte alls var bra).
Fick tag på en annan kille som visade sig vara super och med hans hjälp kunde problemen avhjälpas genom att han verkade upp områdena och sedan fick hästen gå med bomullstussar indränkta i Trush Buster eller gentianablått för att förhindra att sand och smuts skulle komma in i hålen och fortsätta angripa hoven och för att förhindra att grus skulle spränga loss hovväggen.

Enligt vår nuvarande hovslagare är det bakterier som som orsakar bärrandsrötan som fnasas upp och sedan gör gruspackningen att hålet nöts större.
Det ska inte handla om hur hårt hästtryck det är för hos oss finns det bara två hästar på extremt stora hagar där inga hästar har gått på länge innan våra kom hit förra året.

Han poängterar att det är mycket noga att varje dag kratsa ur allt grus ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Här var det likadant. Min f.d hovslagarinna upptäckte hålvägg men verkade inte upp dom,utan uppmanade mig bara att kladda tjära där imellanåt.Det slutade med att mitt sto fick ner till klinik och verka upp halva hoven och sedan gipsa.Bytte hovslagare efter denna händelse och min nuvarande hovslagare är suverän! Minsta lilla tendens så verkar han upp det och han har vart en ängel med mig,mina frågor och hästars hovar sedan starten.Han är med andra ord guld värd i mina ögon!!

Inte_Ung skrev:
Travar-"hovkräfta" är inte kräfta i verklig bemärkelse.
Men det har kallats så av gammal vana, för det var det namn som det fick i gamla tider.
Numera så kallas den ofta "White Line Diseas" efter det engelska namnet.

Det var nog de värsta exemplen du kunde hitta?
Det behöver inte vara så illa som bilderna visar.

/T

Jag vet,men hittade inga mer milda foton på exempel. Mina hålväggar har inte vart så som på fotona heller. Det finns lindriga fall och fall som på länksidorna.Lite kan man väl sålla själv? Ska man ha allt serverat så får man kanske räkna med att det inte blir de allra bästa alternativen ibland.

det har jag oxå hört, och praktiserat under många år... jag kollar bara snabbt så att det ser Ok ut i fötterna vid insläppet, det fungerar mkt bra, och jag upplever att hovarna blivit mindre torra av spånet sedan jag började med det...

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 755
Senast: ameo
·
Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 675
Hästvård När jag fick hem hästen som ettåring hade han blåmärken från kronranden hela vägen ner på alla fyra hovar (har för mig att framhovarna...
2
Svar
25
· Visningar
5 787
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej allihopa! Precis som rubriken anger så undrar jag om någon av er har möjlighet att länka/hänvisa till vetenskapliga studier som...
2
Svar
31
· Visningar
3 364
Senast: VAT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar