Hålvägg??

Sv: Hålvägg??

Nu ska jag inte upp till stallet enbart för att glo på hovar utan det är i jobbärende men ska passa på och titta på hästarna.
Har jobbat där uppe tidigare så har varit med när hovisarn varit där, men aldrig tänkt på att titta på resultaten.

Nu har ju mitt intresse för hovar vaknat så nu lär jag glo på hovar överallt.
Kan ju vara intressant och se om min hovis skoningsteknik är något han lärt in eller utformat på egen hand.

Gud vad lyxigt med en veterinär som är hovslagare :love:

Ja eller hur, blev väldigt glad när jag upptäckte det.
Dock kan man ju som sagt inte stirra sig blind på utbildningarna på pappret.
Hon gick utbildningen i Flyinge med start Januari 2010, ska fråga om hon tänker vidare utbilda sig som hovslagare eller om hon nöjer sig med "grunden".

Jag tycker att ts exempel visar att man kan bli godkänd men ändå sakna känslan för hantverket. Precis lika som en lärare som gått på lärarhögskolan men saknar förmågan att pedagogiskt lära ut så att eleverna kan ta till sig.

Det kan jag skriva under på, som gått lärarutbildningen :crazy:
Herregud säger jag bara...

Jo jag har också råkat ut för utbildade hovslagare som inte gjort ett bra jobb men bör inte utbildningen ändras/ställa högre krav om det nu finns flera hovslagare som genomgått utbildningen men som inte klarar av att utföra ett bra jobb i alla fall. För det verkar ju vara ett stort problem med tanke på alla trådar som dyker upp här?

För det verkar ju inge många en falsk trygghet, "Jag anlitar en utbildad hovslagare så min häst får bra hovvård" men efter tag märker hästägaren att så är ju inte fallet alls

Även om det spottats ut:angel: en hel del nya hovisar så är det fortfarande brist på de bra i stora delar av v¨rt långa land.

En certifiering vore bra. att de kan sko o problemlösa olika varianter av hästar som inte är perfekta o därmed lättare att sko o att inte sko alla efter samma mall.- signumet som man ofta kan se.
Kanske uppföljning vart femte eller vart tionde år.

Han på Strömsholm;) har ju bundit 8 st tills sig som ska vara likvärdiga-adepter troligen.
Sist jag var där var den ngn från ett annat land som "gick brevid"- NL tror jag.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: EZMK
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V