Hålvägg??

Sv: Hålvägg??

Ser att någon redan kommenterat det. Bakskorna är för små - för korta traktarmar! Tycker inte heller att hovvinkeln är OK på den översta bilden.

Jag skulle be om en förklaring, visa bilderna som jämförelse och fråga vad sjutton som hänt.

Om du får en vettig förklaring eller om hovis verkar förstå och kan tänka sig att göra bättre tycker jag att h*n kan få en chans att göra om. Vet inte om jag skulle vilja betala för det dock...

Men om hästen ändå inte rids nu så kanske det vettigaste är att bara ta av skorna nu och ta tid på dig att hitta en bra hovis.

Och jag tycker inte du ska skämmas, det är lätt att bli hemmablind och att man dessutom bara litar på att en anlitad yrkesman gör ett bra jobb.
Tyvärr har du (också) lärt dig det nu, bara att läsa på lite mer om hoven och hur det ska se ut, så du kan hålla koll på nästa hovis arbete.

I mitt fall när det gäller bak, så kunde jag hänvisa till ngn studie/ iakttagelse i en artikel i Ridsport för x antal år sedan att dressyrhästar som ska samlas mer behövde bättre stöd baktill.

Även detta vill en del inte ha som har hästar ihop med andra- den där tappskorädslan igen:crazy: Men bakknäskador går fint.

Men är det inte vanligare att de tappar skor fram än bak? Eller det är bara min knasiga häst som gör det:angel:

Måste ta bilder på min hästs hovar idag, frågade hovis 1000 frågor igår när han skodde och det lät iaf bra, frågan är om det är bra.

Många fula skoningar har jag sett under mina snart 40 hästår, men detta tar nog priset, eller är iaf ett utav de fulaste jag sett

Snälla byt hovis så fort det går

Du menar på fullaste allvar att detta är den sämsta skoningen du har sett???
Skorna är för små men bortsett från det tycker jag inte att det är någon katastrof.
Att det är svårt att få någon annan att ge åsikter om skoningar tror jag inte beror på kåranda utan helt enkelt att utan att ha sett hästen före är det omöjligt att säga vad som är rätt eller fel.

Han har säkert haft röta i väggen där, stampandet i marken nu med insekter är inte snäll mot hovarna och en sådan försvagning får lätt den konsekvensen att väggen inte är stark nog för det utan bryts sönder.

Inte blir det bättre av att han har så extremt dåligt understöd av skon i trakten, traktarmen är ju alldeles för kort och hovarna utvidgar sig massor när de stampar. Se till att få honom omskodd med rätt storlek på skor.

*kl*
Hovis avbokade tiden idag, han kommer imorgon istället.
Smsa till honom också att traktarmen är för kort och att han behöver en storlek större på skon.

Du menar på fullaste allvar att detta är den sämsta skoningen du har sett???
Skorna är för små men bortsett från det tycker jag inte att det är någon katastrof.
Att det är svårt att få någon annan att ge åsikter om skoningar tror jag inte beror på kåranda utan helt enkelt att utan att ha sett hästen före är det omöjligt att säga vad som är rätt eller fel.
:bow:
Håller med ,jag har sett mkt värre:angel:
Större skor så blir d bra;)

Jag hade en yngre hovslagare de två första åren efter jag köpte min häst. Hans hovar såg i princip likadana som på din. Han tappade skorna efter två dagar efter att hovis skott, han smulade sönder trots skor osv. Till slut satte han på hästen skor med sidorkappor på alla fyra och det vägrar jag att ha på min häst. Så efter det så ringde jag till en hovslagare av den äldre sorten och han har gjort underverk med sunt förnuft och en yrkeserfarenhet som är lång. Byt hovis är mitt förslag!

Även om det blir en storlek större sko kvarstår fortfarande problemet med att trakterna har lagts omkull och trycks in under hoven. Jag skulle som hästägare vara väldigt intresserad av att höra hur hovslagaren tänker kring hur det ska åtgärdas.

Även om det blir en storlek större sko kvarstår fortfarande problemet med att trakterna har lagts omkull och trycks in under hoven. Jag skulle som hästägare vara väldigt intresserad av att höra hur hovslagaren tänker kring hur det ska åtgärdas.

Håller med, det räcker inte att byta skor på den där. Kolla vinkeln på hovväggen i tån, den är ju kapad halvvägs ner, men följer man den "övre" vinkeln så ser man hur tokig vinkeln är egentligen på hoven.

Om du då samtidigt sänker o kortar in tån så ändras vinkeln. Trakten eller snarare ballarna får då en chans att inte slå i backen samt att traktarmen förhindrar det för stora genomtrampet i det initiala isättningsmomentet- när benet är sträckt. du måste tänka på både trakt OCH tå.

i o m att hovmekanismen gör att hela sulan o strålen trycks neråt vid belastning så får det inte vara för vid sko. som på en plattfotad häst gör extrembrytning även i sidled. Expanderar o bryter trakten utåt eller ihop av för högt tryck o gör trakterna lika låga likförbenat.

Senast ändrad:

Fast den där trakten har du nog svårt att åtgärda via bara tån, ser för långt gånget ut för det. Hovväggen har ju redan gått sönder pga att vägghornet inte har någonstans att ta vägen.

Senast ändrad:

*kl*

Hovisen var här i Fredags vid 8 tiden och drog av skorna.
Verkade upp sprickan och där var ingen röta.

Han la på större skor.

Imorse är pålle svullen (lite svampig) i både bak, upp i kotan och liten bit upp på benen.
Varm i både bak, dock mer varm bak vid trakterna.
V.B ben lite mer svullet än H.B.

Ingen hälta vad jag kunde se på vägen ut i hagen och den stunden jag stod och titta.

Ikväll när han kom in är svullnaden borta, något varm i kotan.
Hovarna kalla men det kan ju bero på att det blöta gräset kylt ner hovarna.

Stallkamratens hovis kommer någon gång imorgon så ber honom om ett utlåtande då.

Det här var samma hovis som gjort skoningen i trådstarten?

Hur förklarade hovis det att h*n valt så små skor? (normalt sett så är det ju inte hästägaren som ska bestämma storlek på skon, så man tänker att h*n borde argumenterat för sitt ursprungliga val?)

Ring också hovis och berätta om det du observerat efter skoningen, fråga vad hovis tror om det.

Personligen tänker jag att de längre traktarmarna kanske gör en väldigt stor skillnad för hästen, vilket ju kan ge en reaktion. Om man bara bytt skor på hästen undrar jag dessutom hur rörelseapparaten påverkas med en så "låg" trakt (om man kollar kronrandens vinkel mot marken, tån är ju avkapad, men vinkeln är ju som den är) och dessutom mer stöd under trakten?
Bra eller dåligt?

Ska fixa bilder tills imorgon.

Har även haft kontakt med min veterinär nu, hon ville komma och kolla på hästen och snacka med hovis vid nästa skoning.
Så tror hovis får en chans till.

Stallkamratens hovis var ute igår men super stressad och hann inte ens titta på hästs hovar för ett utlåtande.
Tvekar lite för att byta till honom då han verkar väldigt svår att få tid till, vet att stallkamratens häst gick nästan 2 veckor över tiden då hovisen sköt upp tiden hela tiden.
sammt att han verkar ha en annan sorts skometod, klipper tydligen upp en fåra i sulan runt den på lagda skon för att hela sulan inte ska bära hästens tyngd utan bara hoven under själva skon.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: EZMK
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V